ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengtsson Bergqvist, Per 1857 Norra Åsum. 1880  (läst 447 gånger)

2012-09-12, 19:40
läst 447 gånger

Utloggad Niklas Lavesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2014-07-19, 21:29
    • Visa profil
    • www.bth.se/people/nla
Per (Bengtsson) Bergqvist, utvandrade till Amerika 29 mar 1880 enligt husförhörslängd Nosaby AI:16 (1880-1885) Bild 88 / sid 84.
Han är född 29 sep 1857 i Åsum utanför Kristianstad. Han återkom till Nosaby den 8 nov 1881 enligt samma husförhörslängd.
Jag har hittat Pers flyttbevis och en s.k. uppholdsbog via NAD:
 
Bilagor till flyttningslängden t.o.m. 1967, SE/LLA/13287/H II/22 (1879-1882) Bild 356.
 
Denna uppholdsbog, som finns i samma arkiv från Bild 345, är för mig aningen svårtolkad.
Vad jag förstår försökte Per resa till Amerika via Danmark men återvände alltså till Sverige redan året därpå.
 
Jag har sökt i emigrantregister via Ancestry och diverse andra Internet-baserade emigrantkällor från Sverige, USA, och Danmark men inte kunnat hitta Per någonstans.
Det här är mitt första emigrantfall och jag är nästan säker på att jag förbisett en eller flera viktiga detaljer. Det vore mycket vänligt om någon av Er kunde peka mig
i rätt riktning.
 
Per blir senare dömd för dråp i Sverige och begår till sist både mord och självmord.
Jag är därför väldigt nyfiken på:
 
a) om han kom till USA och vilken hamn han i sådana fall kom till,
b) vad han egentligen företog sig i USA om han nu ens färdades över atlanten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna