ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smedberg, Axel Robert f1861 Kristdala. Utv 1902  (läst 454 gånger)

2013-05-22, 21:06
läst 454 gånger

Utloggad Maria Timashans

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 07:57
    • Visa profil
Jag söker information om min mormors fars, Axel Robert Smedberg född 3/12 1861 i Kristdala, Kalmar län.
Han var gift och hade en stor familj, fru och tio barn samt ett elfte barn på väg, när han emigrerade den 23/10 1902.
Kristdala utflyttningslängd 1900 - 1909 (C:13) s 443  nr 80
Sen finns information i form av passagerarlista från fartygslinjen Cunard Lines att han reste med fartyget Umbria från Liverpool i november 1902, ankom port of New York den 8 november. Han skulle till Westbrook, Connecticut där en av hans döttrar, Ester Smedberg, redan befann sig. Det var också hon som betalade hans biljett.
 
Där slutar spåren, och som jag undrar vad som hände med honom, var dog han och när?
Hans hustru i Sverige, Amanda Helena Helledal, står som änka i församlingsboken 1904 och gifter om sig 1909.
 
Dottern Ester som hade emigrerat 1901, gifte sig med en svensk man och blev kvar i USA, avled i Maryland 1962.
Har varit i kontakt med ett av hennes barnbarn, och de känner inte heller till något om Axel Roberts öde.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna