ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svensson, Gerhard L f1898 Bokenäs. Utv 1923  (läst 736 gånger)

2012-09-26, 08:49
läst 736 gånger

Utloggad Olle Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2012-09-26, 17:25
    • Visa profil
Hej!
Söker efter Gerhard L Svensson född 1898-07-30 i Bokenäs församling Bohuslän.Han kom till Ellis Island 1923-05-01 med båten Stavangerfjord.Enl uppgift skulle han besöka sin farbror Elof A Nelson 27th street Camden New Jersey men jag vet inte om han kom dit eller vart han tog vägen.Kanske någon vet var jag kan leta vidare eller har någon annan uppgift om honom.
Mvh.
Olle Svensson.

2012-09-26, 10:30
Svar #1

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Det finns en L Gerhard Swenson, född cirka 1898 och ogift, som 1940 bor på Sunshine Hotel på Manhattan sedan minst fem år tillbaka. Kanske kan det vara rätt person.
 
Mer förbryllande är denna uppgift från Sveriges Dödbok 1947-2006:
 
18980730
Svensson, Gerhard
(Inga adressuppgifter)
Död 31/12 1962.
Kyrkobokförd i Bokenäs, Skaftö kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).
Född 30/7 1898 (ingen uppgift om födelseort)
Ogift man.
Anm: Obefintlig. Finns även i Askims dödbok
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Bokenäs, Uddevalla kn (Västra Götalands län, Bohuslän)
Källor: DB

2012-09-26, 11:53
Svar #2

Utloggad Olle Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2012-09-26, 17:25
    • Visa profil
Hej Maud!
Det var oerhört intressant att få dessa upplysningar från dig.Eftersom ingen hörde något från Gerhard så blev han enl uppgifter dödförklarad och det kanske är det datumet 31/12-62 som dyker upp.Jag är nybörjare här och jag skulle gärna veta om du har tid och lust att berätta vad jag kan finna dessa uppgifter om hans hotellvistelse på Manhattan och sedan kan jag kanske gå vidare på något sätt.
Tusen tack för att du tog dig tid och svarade.
Mvh.
Olle Svensson

2012-09-26, 13:15
Svar #3

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Att Gerhard dödförklarades rätade onekligen ut en del frågetecken.
 
Jag fann uppgiften här på FamilySearch, https://www.familysearch.org/ som är en gratissajt. Även om man hittar mycket där så är betalsajten Ancestry, http://www.ancestry.com/ eller http://www.ancestry.se/ fortfarande ett strå vassare. Det går bra att söka där också, men hittar man något intressant måste man antingen få hjälp (om inte Ancestry finns på närbeläget arkiv/bibliotek) eller skaffa ett eget abonnemang. Uppgiften om hotellboendet hämtade jag från Census 1940 på Ancestry som har free index. Då behövs bara en gratis registrering för att få se lite till. Men jag vill poängtera att det krävs mer för att säkerställa om det verkligen rör sig om din Gerhard.
 
Gerhard kan nog kanske vara en svår nöt att knäcka och då räcker inte mina kunskaper till. Så jag får bolla frågan vidare till de verkliga USA-proffsen.
 
/ Maud

2012-09-26, 13:56
Svar #4

Utloggad Olle Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2012-09-26, 17:25
    • Visa profil
Hej!
Ja du Maud,det verkar vara en djungel av dokument att leta i.Det är ju som du skriver inte säkert att det är den Gerhard som jag söker men det stämmer ju väldigt bra både med årtal när han föddes och var han troligen befann sig.
Naturligtvis är han ju död sedan många år men det har varit en återkommande tanke hos mig om vilket livsöde som drabbade honom.Ingen av hans syskon är i livet och när dom var det så var jag i den åldern att det inte var intressant att fråga eller om släktforskning överhuvud taget.
Tack än en gång Maud för ditt besvär.
/Olle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna