ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkiv efterlysn fd Metod/17-Emigration/Döda i Amerika 2001-2006  (läst 3056 gånger)

2001-03-12, 17:37
läst 3056 gånger

Utloggad Kristian Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 20:59
    • Visa profil
    • www.renhorn.se
Jag undrar om det finns nåt söksätt på nätet man kan använda för att hitta döda emigranter på 40 & 50 talet. I ssdi finns de ju inte. Kanske finns det någon som vet om det finns databaser för detta?
 
Kristian, Västervik

2001-03-12, 17:44
Svar #1

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Kristian!
Du kan försöka med www.ancestry.com som länkar till en massa olika register. En del av databaserna kräver dock att man är registrerad användare av www.ancestry.com och som i sin tur kräver en avgift.
Mvh - Mats Högberg

2002-03-10, 01:38
Svar #2

folke qvarfordt

min morfar hade en bror som tjänstgorde i amerikanska arm?n under första världskriget
han blev skjuten dagen före fredsförhandlingarna
var klara. det ända jag vet genom min mamma att
hans namn efternamn skulle ha varit huldt eller lo
på grund av att deras pappa hette lo i efternamn
av att han tjänade som knekt.

2002-03-10, 02:05
Svar #3

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
www.ancestry.com hittade jag följande:
 
Första världskriget:
 
LO
Det fanns total nio soldater med detta efternamn men alla hade italienska/spanska förnamn och ett extra efternamn, t.ex. Augustino Lo Re eller Giocchino Lo Presto
 
LOH
En soldat med detta namn född i Norge
 
HULDT
Ingen soldat med detta namn
 
HULT
Total nio soldater med detta namn varav fyra var födda i Sverige:
Peter Hult född 27/2 1783
Aron Hult, född 6/5 1875
Daniel Hult född 5/5 1878
Samuel Hult född 25/9 1884
Alla dessa bodde i Bingham, Idaho
 
Mvh - Mats Högberg

2002-03-20, 07:55
Svar #4

Inger Pettersson

Jag har en uppgift på min ev morbror i USA
hur vet jag om det är just han.
Martin Swenson birt Date 11 nov 1888
Death Date April 1977
Social Security Number 109-24-9913
State or Territory Where Number Was Issued, New York
Death Residence Localities ZIP 10924 Goshen Orange New York.
Min morbror var född i Rödeby församling, Blekinge län. Mellan 1912-1917 reste han ut från Sverige.
Tacksam för hjjälp.

2002-03-20, 10:58
Svar #5

Laila N. Christiansen

Send inn bestilling på hans søknad om SS#. De fleste av sidene der du finner indexen, har også en brevgenerator som lager deg et standardbrev. Søknad-kopi koster 27$, og det tar gjerne flere måneder før du får den. Men, er det for rett person, så er det verdt det! Du får bl.a. foreldrenes navn.
Laila

2002-03-20, 11:46
Svar #6

Anna Berg

Inger P! Innan du gör en beställning som kanske inte ger något men kostar mycket, så: Tag kontakt med UD och fråga om deras möjlighet att hjälpa dig eller kontakta Frälsningsarm?n som också kan hjälpa till att få fram uppgifter från sina systerorganisationer i USA. Jag  tror det blir billigare. OCH du kan ju fråga dem direkt vad de tar för avgifter.
Dessutom kan det ibland vara bra att ta kontakt med någon svensk-amerikansk förening t ex Vasa-orden: de har lokala avdelningar i alla stater i USA.  
Själv fick jag tips via en lokal Vasa-orden  i Washington att få fram en bekräftelse på att släktingar bodde på en viss adress i Spokane fram till sin död på 50-talet.

2002-04-05, 14:45
Svar #7

Anette Rosberg

Hej Folke,
 
vad hette din morfars bror här i Sverige? När utvandrade han? Vilket efternamn använde hans syskon?
Om han är begravd på en amerikansk krigskyrkogård kan du söka på denna site:
http://www.americanwardead.com/searchw.htm
 
men det kräver ju att du har någon id? om hans namn. Jag har sökt både på Lo och Hult, och den ende som finns är en Oliver Hultz.

2002-08-14, 15:21
Svar #8

Barbro Weisman

Hej !
 
Jag är nybörjare på att forska i USA. Jag letar efter eventuella ättlingar till min mormors bröder som utvandrade 1923.Jag har hittat den ena brodern på passagerarlistan och hans son på saiten ellisisland.Genom familysearch har jag kanske hittat min mormors brorsson som var 10 år då de emigrerade. Det står angivet ett social security number och Zip Code. Det står records for download, men det fungerar inte. Jag kan ju inte vara säker på att det är rätt Gerhard Jonsson född 1912. Finns det någon länk där man kan söka på födelseort ? ( Jag ska också kolla födelsedatumet här i Sverige) för att se om datumet 7 augusti som det står angivet i death index är rätt. Han dog 1996. Om det är rätt person hur går man vidare för att hitta hans eventuella barn ? Är det någon som har erfarenhet och vill dela med sig av sina kunskaper.
tacksam för svar !

2002-08-14, 18:39
Svar #9

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Till Barbro Weisman
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=ssdi/search_ssdi.asp&clear_form=true är en länk där Du kan söka Social Security Death Index. Det fanns 4 Gerhard Johnson som var födda 1912 där, så det kan nog ge lite mer information.
 
hälsningar
Sören A

2002-08-14, 21:13
Svar #10

Barbro Weismann.

Hej Sören !
Tack för ditt engagemang ! Det var en lång www-adress. Jag har också kommit fram till möjligen 4 tänkbara Gerhard Jonsson födda 1912. Gerhard Jonsson och hans far carpenter Johan Axel var son och sonson till finsnickaren Olof Jonsson på Skansbacken i Nås. ( Tas upp i passagerarlistan )De emmigrerade och tog fartyget Bergensfjord 1923från Norge. De var på väg till en två år yngre broder till Johan Axel i Chikago som betalat biljetten för sin bror Johan Axel 34 år och hans son, Johan var änklig. Glädjande att det finns ett så stort engagemang att hjälpa till på anbytarforum. Ett stort tack !!  
Jag tror att den jag söker är död i Illinois.
MVH Barbro

2002-08-15, 01:47
Svar #11

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som kan ge mig ett råd hur jag ska gå tillväga för att hitta ättlingar till min fars moster Margaret Brown f 1904-07-22i Lännäs, Närke d.1988-10-07.Hon hette som ogift Nilsson och emigrerade 1922 till Chicago Illinois.Gifte sig 1930 med Howard Brown.Fick 2 döttrar Marianne f.1931 och Diana f.1937. De är båda döda. De var gifta och hade barn .Mariannes barn heter Jonny f.1951 och Valery och hennes man heter Teddy.
Dianas son heter Tom.
Jag har en adress till Margareth ifrån 1968-10-29
Margareth Brown 1222 N. Riley
Indianapolis Indiana USA
Finns det någon som kan hjälpa mig!
MVH Eva Svensson

2003-05-18, 22:38
Svar #12

Arne Olsson

Hej!
August Truedsson, född 18890829 i Kristianstad, emigrerade 1909 till USA.
Under 1:a världskriget deltog han som frivillig på USA:s sida, med placering i Lille i Frankrike.  
Han deltog även senare i 2:a världskriget, med placering i ett utbildningsläger. Nu under namnet August T. Loring.
Det borde rimligen finnas uppgifter om August i amerikanska militära rullor.  
Finns det någon möjlighet att få fram dessa uppgifter (om det nu finns några) utan att behöva betala dyra avgifter för att komma in i aktuella databaser?
Det enda jag hittat är en post om honom i US Social Security Death Index.
Hans Social Security Number är: 110-09-9989
Jag vore väldigt tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning
Arne Olsson

2003-05-19, 13:24
Svar #13

Therese Ericsson


2003-05-19, 13:46
Svar #14

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Arne Olsson!
Din August Loring fanns med i    
Waterbury and Naugatuck, Connecticut City Directory, 1979  
 
då bor han på 177 White Wood rd i Waterbury, New Haven, Connecticut  (detta från betalsida på www.ancestry.com)  
Du kan säkert prova med en efterlysning via Rootsweb.com, leta upp rätt county, och skriv in den info du har - på engelska - det är ju ingen evighet sedan han dog, så chansen att någon kände till honom är inte obefintlig. en dödsnotis (obit) är ofta till stor hjälp i fortsatt eftersökning.Du kan också försöka nå biblioteket i den där staden och har du tur kan de hjälpa dig med dödsnotis - inte helt säkert gratis, men till rimlig kostnad. Varierar väldigt i serviceviljan på olika håll, men försök.

2003-05-19, 15:05
Svar #15

Jan Ek

Arne,
 
Intressant person den där Loring/Truedson.
 
I Connecticuts eget dödsregister finns ingen August Loring, men väl en en August Truedson som avlider 2 januari 1982. Här är visserligen födelsedatum angivet till 29 augusti 1888, ett år fel, men det måste väl ändå vara samma person? Ålder vid död anges till 92, och det stämmer ju bra med födelseåret 1889!
 
Övriga uppgifter, nog så intressanta, är att hans uppehållsadress anges till 345 West 56th Street, Guilford, New York. Dödsort samma som i SSDI, Waterbury, CT. Jag gissar att han egentligen hade två adresser vid dödsfallet, den som Bo funnit ovan hade han ju också 1969, och är tydligen den där han avlider.
 
Jag tror oavsett inte det blir svårt att hitta upplysningar om hans liv och verksamhet, som yrke anges: Opera singer, various opera companies!!
 
Och möjligheten att försöka beställa dödsattesten med nummer 02193 har du alltid. Kontakta i så fall Town Clerk i Waterbury direkt.

2003-05-19, 15:12
Svar #16

Jan Ek

....Ett sök på Google gav en hänvisning till August Loring och tre stycken som sattes upp på Brodway.
/Jan

2003-05-19, 20:49
Svar #17

Anna- Lisa Göransson

Mats Högberg!
Har försökt med den här tipsade sökadressen att hitta dödsdatum för Emma Maria Grandell, gift Berg. Lyckades en gg hitta utvandringsdatum till USA för henne och hennes man, men tyvärr också förlorat uppgiften. De emigrerade då från Grytnäs. Emma Maria var född 1854-10-24 i Grängesberg. Har försökt så många möjligheter att kunna hitta henne, men tyvärr har det misslyckats. På denna adress fick jag svaret att sidan inte gick att finna. Är det förenat med ngn avgift? Hur mycket i så fall? Hoppas på svar.
Anna-Lisa
PS: Det kanske finns fler möjligheter att prova.Def finns kanske fler tips från ngn av er andra insändare. DS

2003-05-19, 21:01
Svar #18

Arne Olsson

Tack Therese, Bo och Jan för en väldigt fin hjälp.
Nu har jag ett antal verkligt intressanta uppslag. Min August är en mycket spännande person som hann med ofattbart mycket i sitt liv. Ska försöka skriva ihop en berättelse om honom.
Hittar ni något mer om honom, så hör av er.

2003-05-20, 10:52
Svar #19

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
En bror till min farmor, CARL Gustaf Ericsson född 25/4 1864, emigrerade till USA från Forsmark i Uppland 8/4 1882. Där lär han blivit överkörd av en spårvagn.
Hur kan jag ta reda på var han dog och när?
Maj-Britt

2003-09-30, 16:44
Svar #20

Sören Engström

Hej !
 
jag söker efter någon vänlig själ som kan hjälpa mig att hitta min farmors brors barn och
barnbarn.  
Namn: Karl Holmquist 1890-1971, avliden
i Tampa, Florida. Hur hittar jag hans familj ?
Vad finns det för uppgifter i SSDI osv.
 
Tacksam för all hjälp .
 
Hälsningar Sören Engström i Falköping

2003-09-30, 16:51
Svar #21

Sören Engström

KARL HOLMQUIST 1890-1971, Avliden i Tampa, Florida
 
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att hitta
hans familj i USA, eller tala om hur jag går
vidare.
Vad hittar jag för uppgifter i SSDI, jag söker
hans efterlevande släktingar inte hans föräldrar.
 
Tacksam för all hjälp.
 
Från Sören Engström

2003-09-30, 17:06
Svar #22

Jan Ek (Janek)

Sören! Läs reglerna för hur du använder Anbytarforum, du kan inte fråga samma fråga på tre platser! Då mister de som eventuellt kan hjälpa dig helt översikten.
 
Jag har gett dig ett svar redan,
Mvh
Jan

2005-06-06, 12:31
Svar #23

eva algren (Balloo)

jag söker efter bror artur ferdinand blomstedt som utvandrade till liberty den 1926 03 10 men uppgav att han skulle till kandada han var född 1902 0403. är det någon som kan hjälpa mig vart han bosatte sig.
mvh
eva algren

2005-06-07, 08:07
Svar #24

Bo Nordenfors (Nob)

Fann nedanstående information på denna sajt:  
http://data4.collectionscanada.ca/netacgi/nph-brs?s3=Blomstedt&s4=&s5=&s7=&s6=&Sect4=AND&l=20&Sect1=IMAGE&Sect2=THESOFF&Sect5=FI76PEN&Sect6=HITOFF&d=FI76&p=1&u=http://www.collectionscanada.ca/archivianet/02011802_e.html&r=1&f=G
 
Det bekräftar att han kom fram. Jag även sökt på andra sajter men inte funnit mer. Förhoppningsvis får du hjälp av någon annan här på forumet.
 
             
 
          Immigration Records (1925-1935)  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Surname: Blomstedt  
Given name: Arthur  
Age: 24  
Sex: M  
Nationality: Swe  
Date of arrival: 1926/03/20 (YYYY/MM/DD)  
Port of arrival: Halifax , Nova Scotia  
Ship: DROTTNINGHOLM , Swedish American  
Reference: RG76 - IMMIGRATION, series C-1-b  
Volume: 1926 volume 3  
Page: 45  
Microfilm reel: T-14804  
 
--------------------------------------------------------------------------------
Note: Due to the poor legibility of the original indexes, some information in this database may be incorrect and/or incomplete.  
 
Source: FINDI76 - 609595

2006-08-11, 20:25
Svar #25

Mary-Ann Owens

I'm looking for information about Anna Lisa, married to K H D Håkans in 1870 in Finland, both emigrated to the US shortly afterwards. Any clues?

2006-08-11, 23:04
Svar #26

Kerstin Thölix


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna