ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Venezuela  (läst 2695 gånger)

2001-11-26, 14:11
läst 2695 gånger

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Sjöman Johan Frrdrik Bramstedt född 28/4 1842 i Norra Möckleby, Öland, Sweden. bondsonen blev  sjöman och ingen vet var han tog vägen senast lär vara i wenezuela i söd Amerika.
 
Är det någon som känner några i Wenezuela eller närliggande  stater i södamerika som bär namnet Bramstedt.  Hör av er.  Jag ta tacksamt imot all information om Bramstedt i främmande land.
 
MVH
Sweneric Andersson
 
e-post Sweneric.Andersson@kemi.slu.se

2002-01-05, 15:09
Svar #1

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hello
 
  Angående  sjöman  
 
Bramstedt  Johan F  i Venezuela fanns en farmare med namnet Bramstedt En kvinna (Namnlös) som skulle kunan vara en dotter eller svärdotter till Johan  F  
Samuelsson Bramstedt.  
 
Är det någon där som hört talas om Namnet Bramstedt.  Kanske det finns en telefonkatalog över Venezulela  där man kan söka på namnet Bramstedt.?
 
Tacksam för information
 
MVH
Sweneric  Andersson

2002-01-05, 23:09
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hej Sweneric,  
en Google-sökning på ”international phonebook” ger en del adresser, vad gäller Venezuela tycks dock bara gula sidorna finnas på nätet och där ger en sökning på Bramstedt noll resultat. Däremot hittade jag 110 Bramstedt i USA.  
Föreslår att du ringer utlandsnummerbyrån 118 119.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-01-05, 23:22
Svar #3

Nina M.Nordby

Her finnes en rekke ressurser som kan være nyttige når du søker noen i syd-Amrika
http://www.cyndislist.com/hispanic.htm

2002-01-06, 04:16
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hej igen Sweneric,
ser att du flera gånger efterlyst Bramstedt här i Anbytarforum och fått dåligt med svar.
 
Med tanke på alla de 110 Bramstedt med telefonabonnemang i USA - har du sökt Bramstedt på Ellis Island (http://www.ellisislandrecords.org)? Där finns ganska många med namnet och flera utvandrar från Norra Möckleby:  
 
Emma K Bramstedt, 40 år, anländer 1904. Kan vara den Emma Kristina, f 1864, som du efterlyst, fast denna Emma är noterad som kommen från ”Matius, Sweden”.  
 
Augusta Bramstedt, 27 år, anländer 1906 och ska till sin bror Nils (?) Emil Bramstedt i Englewood, New Jersey. Augusta reser hem en sväng 1911 och återkommer 32 år gammal i oktober samma år. Hon uppges då ha bott i USA 1901-1911, så förmodligen var hon bara hemma och hälsade på även 1906. Som anhörig i Sverige uppger hon fadern Olof Bramstedt, Dörby, N Möckleby, och nu ska hon till brodern Valfrid Bramstedt, 286 Brichoff Ave, Brooklyn, New York. Ressällskap är Helga M D Pedersen, 17 år, från N Möckleby, vars närmaste anhörig i Sverige är modern Lydia Pedersen i Hagby, N Möckleby. Helga ska till sin far A Pedersen, 38-3 (?) West Ave, New York. (Brichoff och West Ave ligger båda på nedre Manhattan.)
 
Adina Bramstedt, 24 år, anländer 1921 och ska till sin kusin Euphenia Peterson, 1351 Odell Street, Bronx, New York. Hon uppger som närmaste anförvant fadern Petter Johnsson i Dörby.
 
Mari Astrid Viktoria Bramstedt, 22 år, anländer 1923 (fader Alfred Jonsson, Dörby) och hon ska också till sin kusin Eufenia Peterson på samma adress i N.Y. Hon reser i sällskap med Hillevi Eulalia Andersson som ska till sin SYSTER, samma Eufenia Peterson, deras far är Alfred Andersson i Dörby.  
 
Den Joel Alfred Bramstedt som du också efterlyst har jag inte kunnat hitta på Ellis Island.
 
Tilläggas bör att det tycks finnas åtminstone två andra släkter Bramstedt, från Norge och Tyskland.
 
Här i Anbytarforum finns en adress till Norra Möckleby hembygdsförening:
Sven Bramstedt
Dörby 3694
386 96 Färjestaden
Dock: nummerbyrån har inget telefonnummer till Sven Bramstedt, så jag vet inte om adressen fortfarande är aktuell.  
 
Jag vet inte heller om detta var några nyheter för dig, men i hopp om att ha varit till någon hjälp,
mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-01-06, 15:48
Svar #5

nettan

Finns någon Backe i sydamerica?
nettan

2002-01-06, 16:28
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Sweneric,
har nu hittat originalmanifestet för fartyget Carpathia som Emma K Bramstedt anlände med 28 oktober 1904 (från Liverpool). Det går inte att se på ellisislandrecords, men finns här:
http://home.pacbell.net/spmorse/ellis/mm.htm
Roll 508 och frame 402, Emma står på andra raden.
 
Här framgår att ”Matius” ska vara Malmö, som var hennes senaste vistelseort i Sverige. Hon är ”servant” och ogift, och ska tillbaka till Boston där hon bott 1890-99. Så högst troligt är hon identisk med den Emma Kristina som utvandrade 1890 enligt din efterlysning.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-01-07, 15:13
Svar #7

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Maud
 tack för all din information. Jag är själv född i Norra Möckleby (Kalmar BB)  och känner de flesta där så ochså Sven Bramstedt. Jag har en del fotografier som jag ska ordna upp oc h därför är jag ute och söker personer som utv. Därtill ingår släkten Bramstedt i min egen släkt från början av 1700 tal.  Samuel Bramstedt i algutsrum ingift med skogw. Hindrich  Ryggerson (Richardsson)
 
Tack för din information
 
MVH
Sweneric

2002-01-07, 15:23
Svar #8

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
Maud
 
 kompl. Se att du skriver om två andra släkten Bramstedt i Norge och Tyskland.
Släkten finns på Öland redan under 1600-talet. En prästsläkt. I Gärsdlösa på Öland  finns en gren  som sprider sig till Glömminge på Öland och Stockholm En från Norra Möckleby blev bosatt i Göteborg. . se Göteborg.  
 
Dom Bramstedt som finns i Norge -Tyskland , vilken tidsperiod ? Kan mycket väl har sina rötter från 1600-talet Öland.  
 
MVH
 
Sweneric  
 
E-post Sweneric.Andersson@kemi.slu.se

2002-01-07, 16:46
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Sök på Bramstedt på www.familysearch.org.
Den äldsta noteringen om Bramstedt i Tyskland är från 1600-talet.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-04-08, 14:29
Svar #10

Leif Mörkfors

Har CArl Gustaf Tornerhjelm som bodde i Venezuela enligt den därvarande generelakonsul år 1844. Vi vilka arkiv ska jag leta för att få reda på mer om hans fortsatta öde ?

2003-04-25, 12:05
Svar #11

Michael Stenfelt

Sedan en tid tillbaka finns telefonkatalogen för Venezuela på Internet på adress http://www.cantv.com.ve/113digital/BusquedaPB.asp
Jag har testat den och den verkar fungera bra.
Fyll i efternamn eller inledande del av efternamn i fältet cliente. Välj residencial (privatperson). Man måste sedan välja en delstat (estado)vilket innebär att man måste prova med alla för att gå igenom hela landet.
Klicka slutligen på buscar.
Har sökt igenom landet efter både Tornerhjelm och Bramstedt men tyvärr finns inga personer med de namnen listade.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna