ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Effektiv sökning  (läst 2366 gånger)

2006-01-24, 23:31
läst 2366 gånger

Anders Andersson

Konkret. Jag är amatörforsk. Hur söker jag på mest effektiva sätt (via dator) för att hitta
föräldr. till FF FM FF Lars Jeppsson F 1742
D 9/2 1793 i St. Beddinge,Tullstorp. Måste jag
lusläsa alla Vemmenhögs kyrkböcker för att hitta
honom?
Hälsningar
Anders A.

2006-01-25, 00:28
Svar #1

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Sorry Anders.
Ibland saknas Genvägar. Och ibland finns det genvägar. Men dom leder dej oundvikligen till källorna, dvs alla Vemmenhögs kyrkböcker.
Du kan utveckla en förmåga att orka söka själv. Det är först då som vi andra blir intresserade. Vi har ju våra egna att leta efter. Tillsammans.
 
Du är ju inte obekant med nätet. Sök på några nyckelord, och du hittar databaser som Disbyt tex.
 
Du ger ett intryck av att släktforskning via nätet är jobbigt Det stämmer inte.
Håll ut!
 
Mvh /Kaj A.

2006-01-25, 10:07
Svar #2

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Anders,
ett alldeles utmärkt effektivt sätt är att abonnera på Genline - kyrkböcker på nätet.
Du kan kolla mer på denna länken.
Det finns böcker för Tullstorp, och det du kan göra är att följa honom bakåt i detta fall, om du inte vet var han är född. Alltså från graven till vaggan, i vanliga fall gör man tvärtom.
Hittar du var (vilken gård/torp) han bodde på när han dog kan du kolla bakåt i resp husförhör för att förhoppningsvis hitta flyttningar/födelseorten. Det kan ju även tänkas att han var född i Tullstorp?
 
Lycka till med din forskning!
 
Eliza