ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Effektiv sökning  (läst 2366 gånger)

2006-01-24, 23:31
läst 2366 gånger

Anders Andersson

Konkret. Jag är amatörforsk. Hur söker jag på mest effektiva sätt (via dator) för att hitta
föräldr. till FF FM FF Lars Jeppsson F 1742
D 9/2 1793 i St. Beddinge,Tullstorp. Måste jag
lusläsa alla Vemmenhögs kyrkböcker för att hitta
honom?
Hälsningar
Anders A.

2006-01-25, 00:28
Svar #1

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Sorry Anders.
Ibland saknas Genvägar. Och ibland finns det genvägar. Men dom leder dej oundvikligen till källorna, dvs alla Vemmenhögs kyrkböcker.
Du kan utveckla en förmåga att orka söka själv. Det är först då som vi andra blir intresserade. Vi har ju våra egna att leta efter. Tillsammans.
 
Du är ju inte obekant med nätet. Sök på några nyckelord, och du hittar databaser som Disbyt tex.
 
Du ger ett intryck av att släktforskning via nätet är jobbigt Det stämmer inte.
Håll ut!
 
Mvh /Kaj A.

2006-01-25, 10:07
Svar #2

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Anders,
ett alldeles utmärkt effektivt sätt är att abonnera på Genline - kyrkböcker på nätet.
Du kan kolla mer på denna länken.
Det finns böcker för Tullstorp, och det du kan göra är att följa honom bakåt i detta fall, om du inte vet var han är född. Alltså från graven till vaggan, i vanliga fall gör man tvärtom.
Hittar du var (vilken gård/torp) han bodde på när han dog kan du kolla bakåt i resp husförhör för att förhoppningsvis hitta flyttningar/födelseorten. Det kan ju även tänkas att han var född i Tullstorp?
 
Lycka till med din forskning!
 
Eliza

2006-01-25, 21:06
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Anders:
 
På Rötters förstasida finns en rubrik - Rötterlänkar. Därunder finns en länk - Kyrkböcker på nätet.
 
Då kommer du till en sida där du hittar Skåne. När det gäller Vemmenhög finns tydligen bara vigselregister. Men prova att sök på Lars Jeppsson!
 
En genväg sedan är ju att söka på Disbyt. En träff där kan ju underlätta i den till slut oundvikliga lusläsningen i kyrkböcker - och vill du då sitta hemma vid datorn lär det vara Genline-abonnemang som gäller.

2006-01-25, 22:16
Svar #4

Mia Löwgren (Mis)

Hej Anders!
För det första finns det ju ett Västra och ett Östra Vemmenhög. För det andra tillhör dessa Skurup medan Tullstorp och Beddinge är Trelleborg.
För det tredje så var väl Tullstorp en egen församling på den tid det begav sig och Stora Beddinge fanns typ inte ens???  
 
Sök lite på Rötters anbytarforum under Landskap/Skåne/och kolla även forskarna för att se om någon forskar just på dina bygder - han eller hon kan säkert hjälpa dig att effektivt hitta det du söker.
Ta kontakt med någon i Söderslätts släktforskarförening ( tror att de heter så) och surfa också in på www.dis.se, och vidrae till den lokala föreningen Dis-syd. Där finns en lång lista med forskare på oliksa delar av Skåne, de kan säkert hjälpa dig.
 
Till sist: Biblioteket i Skurup har massor med material och info om forskning i såväl Skurups-, Ystads -  som Trelleborgs-/Söderslätts-bygden. De har också en konsult som har kanonkoll, och som du kan komma i kontakt med genom deras försorg. Trelleborgs bibliotek bnorde också kunna hjälpa dig på traven.  
 
Lycka till Anders!

2011-10-17, 07:55
Svar #5

Mats Svanström

Hej,
Söker info om Jonas Svanström född 1823 Karlstorp Jönköping.Hittar inte honom i kyrkböckerna.
Mvh
Mats Svanström

2011-10-17, 10:23
Svar #6

Utloggad Stig Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2020-06-04, 16:05
    • Visa profil
Mats
Tre Jonas föddes under 1823 i Karlstorp
den 30 jan.den 28 febr.och 27 aug.det krävs nog betydligt fler uppgifter för att säkert kunna identifiera honom,t.e.x.var har du hittat honom,är hans urprungliga efternamn Svanström eller kan han ha fått det som soldat el.likn.
 
hälsn.Stig

2011-10-18, 10:32
Svar #7

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Mats!
 
Jag har följt Jonas Svanström bakåt genom husförhörslängderna från Nyeds församling i Värmland. Det visade sig då att han är identisk med den Jonas Jonsson som föddes i Karlstorps församling 1823-02-28.
 
Föräldrarna var Jonas Amundsson, f 1797 i Hässleby, och Anna Charlotta Ahlström, f 1794 i Karlstorp.
 
I den bifogade PDF-filen kan du följa huvuddelen av Jonas Jonssons väg från Karlstorp till Nyed med källhänvisningar. Där finns också ytterligare en del information om hans anor.
 
Hälsningar
Hans Olof
 
(92.6 k)
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2011-10-18, 17:10
Svar #8

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej,  
 
Eftersom Anna Charlotta Ahlström nämns ovan, så kanske det kan intressera er att jag och Roland Hermansson hittat en del om hennes farfar Hans Danielsson. Det började  . Hans Danielssons hustru och Johan Ahlströms moder Annika Persdotter dör 1792-02-24 i Gummarp, Edshult (F) (Edshult C:2 p421). Senare har vi funnit att Hans gifte sig med Annika Olofsdotter i Alseda 1797-06-05 (Alseda C:4 p417). Han dör senare i Lammåsa torp 1799-02-24.  
 
/Karl-Henrik

2011-10-18, 21:50
Svar #9

Mats Svanström

Hej,
Vill tacka Stig Karlsson,Hans-olof Johansson,Karl-Henrik Ryden för all information om Jonas Svanström.Stort Tack.
Hälsn.
Mats Svanström
 
(En dublett av detta inlägg är borttaget. Tom-Moderator Källor)

2013-10-11, 14:09
Svar #10

Utloggad Per-Erik Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-11-09, 01:40
    • Visa profil
Hej
Söker efter min mor Signe Dagmar Ingeborg Hedström född 6/4 1924 och död 8/5 1966. Tror hon föddes i Mularp i Västergötland. Hennes far hette Johan Gottfrid Hedström och mor Augusta Elisabet Carlbom Larsdotter.
Tacksam för hjälp med att följa min mors livstråd.
Mvh Per-Erik Larsson

2013-10-11, 15:16
Svar #11

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Hej
På sidan 54 i Församlingsboken för Mularp socken 1901-1935 står om din mor att hon den 30 januari 1932 flyttade till Mularp från Lyngby socken i Malmöhus län. Hon blev då fosterdotter hos mjölnaren Johansson vid Roms kvarn i Mularp. Det står också att hon var dotter till Johan Gottfrid Hedström och dennes avlidna hustru.  
 
Birgitta E

2013-10-11, 15:22
Svar #12

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Hej igen
 
På Sidan 81 i samma Församlingsbok som ovan hittar du din mor tillsammans med hennes föräldrar och hennes sju syskon.
 
Där ser du var och när föräldrarna föddes och du kan följa dem bakom och hela familjen lite framåt.
 
 
Lycka till.
 
Birgitta

2013-10-11, 16:34
Svar #13

Utloggad Per-Erik Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-11-09, 01:40
    • Visa profil
Stort tack Birgitta, vad glad jag blir:-)
Var hittar jag församlingsboken?
Per-Erik

2013-10-11, 21:02
Svar #14

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Hej igen
 
Församlingsböcker, Husförhörsprotokoll mfl kyrkböcker mm finns inscannade och tillgängliga via olika läsare som kräver licenser. AD = Arkiv Digital är en som många använder. SVAR en annan. På bibliotek finns oftast datorer med dessa licenser som man gratis kan låna ofta krävs bokning.  
 
Jag har en AD licens på min dator hemma och tycker det är prisvärt. Se deras hemsida.
 
Själva de gamla böckerna förvaras på det landsarkiv som har hand om visst område tex Vadstena för Östergötland. Se deras hemsida.  
 
Lycka till
 
Birgitta E

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna