ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur tolka vad som hänt  (läst 1175 gånger)

2007-06-20, 08:54
läst 1175 gånger

Pär Högberg

Hej
Grunden till min fråga är att sidorna 1-311 saknas i hfl (1795-1803, Tierp).
 
Min mm ff ff Per (Forsberg och/eller Månsson) f. 1800.
I Dopboken står det far: Måns Pehrsson (bonde i Stönnansbo), och moder: Lena Olsdotter.
I hfl före 1795 bor Lena tillsammans med Måns (i Östra Halls, ej Stönnansbo - Lena är dock född i Stönnansbo) och är noterade med ett datum för vigsel.
I hfl efter 1803 bor Lena tillsammans med en Johan Forsberg med sonen Per (och dottern Stina).
 
När Per blir flyttar (och blir dräng på en annan gård) är han noterad som Per Månsson.
Efter ett par år flyttar Johan och Lena in hos Per, då är Johan noterad som Pers fader i hfl.
 
När Per bildar familj (efter vigsel) kommer han att heta Forsberg fram till sin död. (I hfl är Månsson överstruket och ersatt med Forsberg)
 
 
Jag drar med detta två slutsatser:
- Pers riktiga far dör någon gång under hans 3 första år (När det saknas sidor i hfl).
- Johan adopterar Per (fosterfar).
 
Är detta en tolkning, och i så fall hur kan man verifiera detta.
 
mvh Pär

2007-06-20, 11:28
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det är litet svårt att följa i Dina spår med de upplysningar Du lämnar.
 
Har Du beaktat noteringen i Tierp AI:5A sid. 135 (= GID 2267.35.4000) och AI:6A sid. 129 ( = GID 2267.37.82100)? Där finns Måns Persson 1769 med hustru Lena Olsdotter 1771 och barnen Stina 1794 och Per 1800. Det framgår att Måns Persson dör 1811-09-22 i Wäster Halls.
 
Lena Olsdotter med sonen Per finns tillsammans med Johan Forsberg från 1815 på AI:6A sid. 124.
 
Per Thorsell.

2007-06-20, 12:00
Svar #2

Pär Högberg

Tack!
Ska försöka ge mera uppgifter nästa gång så det är lättare att följa (jag är ny på detta med släktforskning - började i helgen som var).
 
AI:5A, 135 och AI:6A, 129 hade jag inte hittat. Jag hittar kanske en del förklaringar där.
Jag ska fortsätta ikväll.
AI:6A, 124 har jag dock läst.
(Stina är född 1799 enligt senare noteringar - jag har inte kollat födelseboken ännu, har inriktat mig på Per i första hand).
 
Men, min egentliga fråga var om/var man kan hitta uppgifter om att Johan Forsberg eventuellt adopterade Per efterssom han tog/fick namnet Forsberg efter sin Vigsel.  
(Därav att jag postade under rubriken Metodfrågor).
--
Hur hittar du så snabbt i boken - Jag har haft stora problem att hitta rätt i Östra/Wästra Halls - många sidor.
 
Motsvarande problem har jag på min fars sida där släkten kommer från Bortan (i Gunnarskog, värmland).
Bortan tar väldigt många sidor i böckerna. Och i Födelseböckerna står det bara att de bodde i Bortan.
 
Pär

2007-06-20, 15:53
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Någon adoption i modern mening bör man inte räkna med i ett fall som detta; det förekom inte vid denna tid. När Pers mor gifter om sig blir Johan Forsberg hans styvfar och förmyndare. I vigselboken (Tierp E:2 GID 2267.5.61100) 1814-12-30 finns noteringen Afvittring laglig. Detta innebär att barnen (på något sätt) fått ut sitt arv efter fadern.
 
Att Johan Forsberg i ett senare skede noteras som Pers far och att Per antar styvfaderns efternamn har ingen djupare betydelse. Bägge sakerna är vanligt förekommande, men kan naturligtvis verka förvillande för oss, långt efteråt.
 
Det finns många knep, som man lär sig så småningom, när det gäller att plöja igenom många sidor i kyrkböcker. I detta fall står det på AI:6A sid. 124, att Lena och sonen Per kommer från p. 129.
 
För egen del gör jag så när jag söker i husförhörslängder, att jag utgår från en eller flera personers födelseår. Det går ganska snabbt, att svep med blicken utefter den kolumnen. I detta fall visste jag att Per var född år 1800 och att han kunde finnas i Stönnansbo eller Halls. Då dök han upp i AI:5A sid 135. Det är som att jaga u-båtar: man börjar där de senast var synliga och sveper runt på jakt efter en signatur.
 
Per.

2007-06-20, 16:51
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Bra råd Per!
 
Innan jag förstod hur man skulle söka i hfl utan att plöja igenom 350 sidor......! *suck*
 
Tyvärr skiljer sig ju hfl åt mellan olika län, landskap och socknar och också årtionde. Man får försöka sätta sig in i hur varje enskild längd är uppbyggd.  
 
Knep no 1 är dock: läs ALLA anteckningar i föregående hfl där du sist påträffade den eftersökta. Finns det uppgifter om flytt? Flyttar de inom socknen så finns det kanske en hänvisning till sidan i hfl. Kontrollera annars flyttlängden, där står det oftast vilka sida eller vilken gård/by de återfinns i och då blir det till att gå  rätt på sidan eller kontrollera det gårds/byregistret som oftast finns i början av hfl.  
 
Har jag glömt något?
 
Helene

2007-06-20, 16:53
Svar #5

Pär Högberg

Ett stort tack för informationen, det var en hel del ny kunskap för mig.
Nu tror jag att jag klara mig ett tag.
 
Just Forsberg var en av anledningarna till att jag började forska. Enligt min mormor (död 2003) så var Forsberg en Fin släkt, men mormors far (Johannes f. 1868) blev utfryst från släkten (1892) när han gifte sig med en piga.
 
Men om jag toklar det jag hittills hittat rätt så hade namnet Forsberg då bara funnits i släkten i tre generationer - och alla hade varit bönder (Johannes far stod på slutet som Hem.egare).
 
Johan Forsberg - styvfar till Per var dock Smed.
 
Pär

2007-06-20, 19:47
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Pär,
 
Även i min släkt har det gått historier om hur fin min farmors mors släkt var. Grunden visade sig vara densamma som Din: en smedsläkt - och det ansågs vara lite finare förr. Smeder var en mycket respekterad yrkesgrupp.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna