ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: När dog de?  (läst 2377 gånger)

2010-09-26, 21:39
läst 2377 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hejsan,
 
detta kanske är en dum fråga, men jag känner att jag behöver lite hjälp  
Jag har hittat flera av mina släktingars födelsedatum, men inte när de dog. Vart ska jag leta för att hitta detta?
Det finns död och begravningsböcker, men vet jag inte årtal de dog så är det svårt att hitta.
 
Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
mvh Johanna

2010-09-26, 22:14
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Johanna! Det beror väl lite på när de dog - på 1800-talet (och tidigare) är det lättast att följa dem i husförhörlängderna tills det står att de dör.  
 
Gäller det 1900-talet så kan du kanske följa dem ett tag i församlingsböckerna (som tog över efter husförhörslängderna ca 1895-1900 beroende på församling) tills sekretessgränsen träder in, men det beror då även på var de bodde. I församlingsboken står också när de dog. 1900-talets kyrkböcker finns i lite (=mycket) olika utsträckning tillgängliga hos någon av de tre leverantörerna av kyrkböcker på Internet, det går tyvärr inte att generalisera. I  kan du läsa en del om problemen. Men du kan ju även leta via den nya dvd-skivan 1901-2009 som har ca 70 % av de avlidna mellan 1901 och 1946 och nära 100 % av de avlidna 1947-2009; och så finns cd:n Begravda i Sverige. Du köper båda från Släktforskarförbundet och dess nätbokhandel Rötterbokhandeln.
 
Gäller det 2000-talet så är väl den nya dvd-skivan Sveriges dödbok 1901-2009 det du söker.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Jag ser att jag svarade dig i samma riktning för en månad sedan här ... det var kanske inte till någon hjälp? Förklara i så fall tydligare vad du inte förstår i beskrivningen så försöker jag på nytt!

2010-09-27, 08:38
Svar #2

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej Eva,
 
tack för din hjälp!
Jo, ditt tidigare svar hjälpte mig, men igår när jag satt å letade efter släktingar som var födda på 1700-1800 så hade jag få dödsdatum på dessa och det finns ingen direkt att fråga när de dog  Så därför visste jag inte hur man skulle hitta dem.
Var kan jag hitta församlingsböckerna? På Svars sida så finns det väl endast född, vigsel samt döda?
Tack för all hjälp!
 
mvh Johanna

2010-09-27, 13:44
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Johanna, SVAR har inte bara födda-vigda-döda utan även husförhörslängderna, som väl egentligen är ditt viktigaste verktyg i släktforskningen för att koppla ihop personerna över åren, det är ju rätt långt mellan födelse och död annars  Har du forskat utan husförhörslängderna hittills så öppnas en ny värld för dig!  
 
Där följer du dina personer år efter år, om det nu finns hfl vill säga det är ju inte alltid man är så lyckligt lottad, och så står det helt plötsligt att någon dött. Under tiden har de flyttat runt, gift sig, fått barn, gjort militärtjänst, blivit vaccinerade, varit med om prästens förhör i läsning etc, blivit konfirmerade, tagit nattvarden etc. Och efter 1895/1900 så går det över i församlingsböcker.  
 
Vart tionde år gjordes ett utdrag från hfl till SCB, det är det som blir den s.k. Folkräkningen hos SVAR - på cd kallas de Sveriges befolkning, en ögonblicksbild den 31 december vart tionde år över vilka som bor i församlingen.
 
Välj din församling från SVAR:s startsida (eftersom det är den leverantör du har abonnemang på) - skriv i församlingens namn i rutan Geografisk sök (ganska mitt på till höger, ungefär under Mina sidor), det räcker med församling du behöver inte välja län - och så kommer församlingarna upp. Du får olika möjligheter att hitta volymerna, men klicka överallt så du ser skillnaderna (bl.a. visas om det bara finns mikrokort för att det inte skannats ännu), du förstör ju inget  
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna