ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika namn men samma datum Hfl och födelsebok  (läst 861 gånger)

2015-10-09, 18:23
läst 861 gånger

Utloggad Linda Strandgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 23:47
    • Visa profil
Hej!
I husförhörsboken i Burträsk AI:7b 1816-1825 s.299 så heter Nathanael Anderssons dotter Eva Maria men i födelseboken  
C:4 1813-1837 s.70 så står det att hon heter Anna Maria. Det jag egentligen undrar över är vilket namn är rätt det vill säga vilket namn ska jag nerteckna? Har födelseboken mer rätt över husförhörslängden eller tvärtom?
Har varit med om att det har hänt flera gånger så jag vill helt enkelt ha lite klarhet  
/Med vänlig hälsning Linda.

2015-10-10, 02:15
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 14:22
    • Visa profil
Först tänkte jag säga att du skall kolla vad hon heter som vuxen, men detta barn dog ju redan efter två månader. Nathanaels första hustru hette Anna ? Nilsdotter, död 1818, och hade barnen Eva Brita och Stina Greta. Andra hustrun gift 1819 hette Eva Stina Jonsdotter, dvs samma namn som första hustruns barn. Detta ger väl ingen lednng till vad som är rätt. Då är det födelseboken som anses vara förstahandskällan, men den kan ju faktiskt ha fel. Eva Stina fick tydligen fyra barn 1820-1824 som samtilga dog efter mycket kort tid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna