ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker efter mina danska släktingar  (läst 2105 gånger)

2003-06-10, 21:24
läst 2105 gånger

Utloggad Camilla Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2014-10-31, 22:23
    • Visa profil
Söker som sagt efter mina danska släktingar. Det enda jag har lyckats leta reda på är min morfars mormor Martha Christiansen och morfars morfar Nils-Peder Christiansen. Har frågat min morfar om födelsedata och när dom dog även var dom bodde,  men han kommer inte ihåg någonting. Han har bara för sig att dom bodde på sjaelland någonstans..Så nu undrar jag hur jag ska söka på de danska rötterna utan någon fakta om mina släktingar?
 
M.V.H

2003-06-11, 12:05
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Som med det mesta, som har med släktforskning att göra, måste man med systematik arbeta sig tillbaka i tiden. Det är knappast troligt att någon av en händelse bara råkar känna till eller har hört talas om dessa personer. Det är ju dessutom fullständigt meningslöst att söka på endast namnen, som ju är mycket vanliga i Danmark. Det är ju ungefär som att söka efter Andersson i Norrland. Så du får utgå från din morfar, och titta på hans födelseuppgift, och därefter den husförhörsslängd eller (snarare) församlingsbok familjen finns med i, och notera moderns (alltså din morfars mors) födelseort -år, och -datum som bör finnas där. Som jag förstår det måste väl hon vara född i Danmark. För hennes föräldrar flyttade väl inte dit på äldre dagar? De har ju danska namn. Sedan skriver du till resp. församling/folkbokföringsenhet eller (om den periodens handlingar är överförda) till resp. arkivmyndighet, för uppgifter om hennes föräldrar, och var de bodde. Jag är inte så hemma på danska förhållanden, men om du frågar under Länder; Danmark, finns det säker någon som kan hjälpa dig med dessa frågor.

2003-06-11, 17:18
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om det bara står 'Danmark' som födelseort i den svenska husförhörslängden, så sök efter flyttattesten (för jag förmodar att man hade flyttattester i Danmark också). Den är väl i så fall utfärdad i den danska utflyttningsförsamlingen. Sök bland bilagorna till inflyttningslängden i den svenska församling din morfars mor (eller eventuellt hennes föräldrar) flyttade in till.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-06-11, 20:06
Svar #3

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Camilla!
 
Du kan prova att lägga in en efterlysning på Anetavlan
eller prova att söka på Dansk Demografisk Database
 
Hälsningar
Berith

2003-06-11, 20:16
Svar #4

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Fra 1812 skulle præsterne i kirkebøgerne føre til- og afgangslister for sognet. Her skulle registreres oplysninger om: ankomstdato, navn, alder,erhverv og stedet hvor personen kom fra/flyttede til.
Disse lister skulle dog ikke føres i København. De fungerede bedst ude i landsognene, dårligere i byerne.
Fra 1875 overtog sognefogederne registreringen af fremmede, men disse protokoller er sjældent bevaret. 
I folketællingerne efter 1845 kan man se hvor de enkelte personer er født. Men det kræver naturligvis at man har et udgangspunkt.
 
I Danmark havde man fra 1832-1921 Skudsmålsbøger, en bog som tjenestefolk skulle have med sig og have stemplet eller påskrevet af øverste myndighed, hver gang de kom til et nyt sted, eller forlod det igen. 
F?r 1867 kunne arbejdsgiveren/herskabet også skrive et vidnedsbyrd i skudsmålsbogen. De kunne fortælle hvordan pigen eller karlen havde udført sit arbejde, og iøvrigt havde opført sig. 
Efter 1867 måtte arbejdsgiveren kun skrive hvor længe ansættelsen havde varet.
Disse skudsmålsbøger kan være ret underholdende læsning.

2003-06-11, 23:07
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Camilla, Berith, m fl.!
 
Att på det här stadiet lägga in en efterlysning på Anetavlan eller att söka på Dansk Demografisk Database, tror jag är mindre bra idéer.  
 
För det första: I vilkas antavlor skulle dessa personer tänkas kunna uppträda? De enda som också har dessa som anor, är ju dina kusiner och sysslingar, alltså ett mycket litet fåtal. Och vad säger att just dessa få skulle syssla med släktforskning? Nej, rent statistiskt är ju denna chans mikroskopiskt liten, för att inte säga så gott som obefintlig, när det är fråga om så närliggande anor. Det är ju en helt annan sak att på detta sätt efterlysa personer som levde på 1700- och 1600-talen. Dessa senare kan ju förväntas ha tusentals ättlingar, som lever idag, och någon/några av dessa borde ju, statistiskt sätt, också ha sysslat med släktforskning.... Om jag tittar på min egen forskning, så delar jag ju de flesta av mina anor från 1600-talet med åtminstone någon annan (av mig känd) släktforskare. Mina anor efter 1850, delar jag självfallet inte med någon annan forskare (jag höll först på att skriva 1800, men hejdade mig [Hej, Ulla och Monica!] när jag insåg att jag då skulle fara med osanning).  
 
Och för det andra: Dansk Demografisk Database?, tja, jag förstår faktiskt inte syftet med det. När du får fram 598 träffar på Martha Christiansen och 1456 träffar på Nils Peder Christiansen (som är ett oerhört vanligt danskt namn), vad ska du göra med de uppgifterna, när du inte vet när och var dina är födda (ja, inte ens var de bodde senare)? Hur ska du kunna identifiera just dessa? Totalt meningslöst, alltså!
 
Nej, här är det hårt och metodiskt arbete som gäller. Det finns inga genvägar. Åtminstone inte till att börja med. Du måste (personligen eller via någon annan) besöka, ringa eller skriva till respektive myndigheter och/eller arkivinstitutioner (om handlingarna är överförda dit). En del av uppgifterna kan ju finnas på fiche eller genline, men du måste i alla fall börja från början, d.v.s. med din morfar, och sedan gå bakåt (som jag sade i det förra inlägget).
 
Men - när du har kommit så långt att du har födelsetider och -orter för din morfars mor och hennes föräldrar - då kan du säkert ha stor hjälp av Dansk Demografisk Database m.m..

2003-06-11, 23:35
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Mittåt!
 
Nu har jag varit inne på Dansk Demografisk Database, och konstaterat att där finns ganska mycket om in- och utvandring.... Jo, jag ändrar mig. Det finns nog ett och annat matnyttigt där som kanske gör att du (med lite tur) kan hitta den sökta familjen. Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig?

2003-06-12, 06:15
Svar #7

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag tror också att man måste börja med att arbeta sig systematik bak i tiden.
Adresserna jag länkar till här ovan, var mest ett tips om vart man kunde vända sig när man vet lite mer.
Själv har jag fortfarande inte hittat uppgifter om min farmor, som utvandrade till Sverige omkring 1888-1889.
 
Hälsningar
Berith

2003-06-12, 10:43
Svar #8

Lars Hellströmer

Hej
 
Jag använder mig själv av 30-års-regeln
Det vill säga att man räknar 30 år bakåt
exempel  
mf född 1900? mfm född 1870 mfmf 1840-talet.
 
Då får man fram ett ungefärligt födelseår på en person som man har ett okänt födelseår på.
 
Sedan kan man lägga till(+) eller dra ifrån (-)
10-15 års tid från det uppskattade årtalet som man har fått fram, eftersom föräldrar vanligtvis var mellan 20-40 år gamla när de får barnen.
sedan söka efter lämpliga föräldrar i arkiven som finns.
 
Lasse

2007-05-05, 20:08
Svar #9

Marie Undebeck

Hejsan!  
 
I sverige finns det bara min släkt med efternamnen undebeck. Och min far säger att min farfars far kommer ifrån danmark, men nu vill jag ivrigt hitta allt om hur efternamnet startade. finns det någon som kan hjälpa mig släktforska i mitt efternamn i danmark?  
 
Mvh  
Marie

2007-05-05, 21:35
Svar #10

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Marie, ett tips är att du själv lägger in en efterlysning på den danska sidan: www.dis-danmark.dk - till vänster i bild står det: Dis-forum, klicka där och välj sedan: Aneefterlysning.
 
Du måste dock ha ett användarnamn brugerprofil för att kunna göra efterlysningen. Det får du lätt genom att längst ner på sidan klicka på ikonen som ser ut som ett kuvert, det är mailadressen direkt till Forum Moderator.
 
Vill du ha hjälp är du välkommen att maila mig!  
 
 
mvh Hanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna