ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Besvärlig fastkörning - slut på källor och ser snart i kors  (läst 2778 gånger)

2015-09-14, 16:13
läst 2778 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej alla släktforskarproffs - här kommer något riktigt besvärligt att bita i:
 
Jag söker efter minsta lilla tips på hur jag kan komma vidare i min fastkörning som jag kämpat med i över ett år, och då framför allt på Lars Olofsson sida: Vilka källor eller metoder ska jag använda mig av, hur skulle du ha gjort och har jag missat något uppenbart som du ser? Jag förväntar mig inte att någon ska lösa detta åt mig utan behöver just metodtips och input. Alla tips, litet som stort är av intresse!!
 
Detta vet jag:
* Lars Olofsson/Lindström och Ingeborg Jonsdotter i Göleryd, Stora Åby sn dör 1795-05-13 respektive 14 av bröstfeber. I parets gemensamma bouppteckning (Lysings häradsrätt FII:14 (1793-1795) Bild 481 / sid 875) omnämns arvingen Jonas boende i Rödmossen, Kvillinge som enda arvinge. Föräldrarna är enligt den gemensamma dödsnotisen 70 år gamla vilket ger det beräknade födelseår 1725 på dem båda. Min egna erfarenhet säger att man ska ta dessa födelseår med en nypa salt och söka +- några år.
 
* Paret gifter sig 1744-05-01 (Stora Åby C:1 (1693-1752) bild 48/sid 44)
 
* Lars är soldat vid Östgöta regemente till fot i Överstelöjtnantens kompani, rote nr 46 och får där namnet Lindström. Anställs 1743 i mars. Får avsked 1744: För nöd skull antagen, har intet bättrat eller tagit sig, afskiedas swag till kraftter.  (Generalmönsterrullor - Östgöta regemente 244 (1744-1744) Bild 71 / sid 131)
 
* Ingeborg har enligt ovan nämnda bouppteckning en syster som är gift med trumslagaren Erik Lundblad, som även bevakade arvingen Jonas arvsrätt.
 
* En genomgång av födelse- och dödböckerna ger följande barn till Lars Olofsson/Lindström och Ingeborg Jonsdotter:
Kierstin Larsdotter  
f. 1745-03-01 i Göleryd, Stora Åby  
Vittnen:  
Jöns Jonsson i Råstorp  
Nils Ericsson i Pelarebo  
Drängen Jonas ibm  
Hustrun Kirstin i Göleryd  
Hustrun Anna i Höghults äga  
Pig. Elin i Jonstorp  
Pig. Sigrid i Pelarebo  
 
NN Larsdotter  
begravd. 1746-06-24:  
'd. 24 Junii begrofs Sold. Lars Linströms lilla dotter på Jö-  
lary ägor, som war allena 14 veckor gl.(gammal)'  
 
Rättaren Jonas (Larsson) Borg  
f. 1756-03-19 på Ersbola ägor, Stora Åby sn. Faddrar: Bond: Daniel Larsson i Sonaby, hustrun Christin Persdotter i Ersbola.
1783 Jonas Borg Flyttar in till Braborg, Skönberga sn från Heda sn.  
1784 Anna, Jonas blivande fru flyttar in till Dito från Tåby. De tjänstgör tillsammans fram till:  
1788 De gifter sig i Skönberga  
1789 flyttar in från ? till S:t Lars sn (inflyttningslängderna har brunnit)  
1789-07 Föds första dottern Inga Stina  
1790-05 flyttar familjen fr S:t Lars till Kvillinge  
1791-06 Föds första sonen Johan Peter  
1793-01 Föds andra dottern Anna Cajsa i Römossen, Kvillinge  
före 1797-05 flyttar familjen från Kvillinge till Grimsta, Östra Eneby sn  
1797-05 Föds andra sonen Jonas/Jöns  
1798-02 Jonas Borg m. Hustru är dopvittnen på rättarkollegas barndop  
före 1802-06 flyttar familjen från Grimsta till S:t Johannes  
1802-03 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd  
1802-06 föds tredje dottern Ulla/Ullrica  
1803-01 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd  
1804-03 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd  
1805-04 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd  
1806-03 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd  
1807-04 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd  
1809 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd  
1810 Jonas + Hustru i S:t Johanns kommunionlängd  
d. 1810-08-07 av feber. (då daglönare hos Langelius) bosatt vid Drottninggatan i kvadraten Diket.
 
Fler barn hittar jag inte, inte heller födelsenotisen efter deras dotter som dör 14 veckor gammal. Dessutom är det ett gäckande glapp a 11 år mellan parets första och sista barn vilket skulle kunna indikera att paret bott i annan socken? Irriterande minst sagt.
 
Detta är mina teorier som jag inte vet hur jag ska kunna bevisa/avfärda:
* Givet att Lars och Ingeborg anges vara 70 år gamla när de går bort bör ju Lars vara den Lars som föds 1721-12-28 i Göleryd, Stora Åby, Faddrar: Håkan i Höghult, Anders på Pelarebo ägor, Lars Tornesson i Stenseryd, Jon i Boeryd, hustru Anna i Stenseryd, hustru Britta i Bränneryd, p Kerstin i Höghult, p Anna i Boeryd? Föräldrar: Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotter Men hur bevisar jag det?

 
* Baserat på samma beräknade födelseår känns den mest sannolika kandidaten till Ingeborg vara den som föds 1720-06-23 i Håltorp. Föräldrar Jonas Jonsson och Sara Olofsdotter. Detta par gifter sig 1719-05-05 vilket stämmer väl överens med att Ingeborg ska vara född 1720. Det finns även en bouppteckning efter detta par vilket ytterligare stärker denna teori enligt åldersangivelsen där och att Ingeborg anges vara gift år 1745 (hon gifter sig 1744) (Lysings Häradsrätt FII:2 (1741-1745) bild 240/sid 459) i samma bouppteckning får man i sådana fall även ut följande syskon till Ingeborg:
* Anders f. 1722-01-04 i Håltorps ägor, ogift år 1745 enligt föräldrarnas bou.  
* Elin f. 1724-02-06, ogift år 1745 enligt föräldrarnas bou.  
* Jonas f. 1725-12-13 i Håltorp.  
* Sven? f. ca 1730, ogift år 1745 enligt föräldrarnas bou.  
* Stina f. ca 1732, ogift år 1745 enligt föräldrarnas bou.  
* Maria f. 1736-12-02, ogift år 1745 enligt föräldrarnas bou.

 
* Många fastkörningar brukar gå att lirka upp med hjälp av dopvittnen, men gällande Lars och Ingeborgs barns dopvittnen hjälper den mig inte vidare på Lars sida. När Kierstin, som troligtvis är parets första barn iom vigseln 1744?, föds 1745-03-01 har jag svårt att göra någon meningsfull tolkning av faddrarna:  
- Sannolikt är Jöns Jonsson i Staffanstorp en bror till Ingeborg av efternamnet att döma? Jöns omnämns inte i Ingeborgs föräldrars bouppteckning ovan, alternativt att dopvittnet Jöns är brodern Jonas?
- Nils Sefvardson i Pelarebo och dr. Jonas säger mig ingenting. Kanske en arbetskamrat eller annan bekant till någon av familjerna men släkt?  
- Hust. Kierstin i Giölery skulle kunna vara släkt på Lars Olofssons/Lindströms sida eftersom hon kommer från Göleryd, men hon skulle väl också kunna vara en granne?  
- Hust. Anna på Höghultz ägor säger mig ingenting. Ingeborg är från Håltorp, Lars från Göleryd. En bekant eller möjligtvis ett syskon som gift sig i Höghult?  
- Pig Elin i Jonstorp och pig Ingrid i Pelarebo ger också bara spekulationer. Elin skulle kunna vara Ingeborgs syster f. 1724 eller så är det bara grannar?  
 
Alltså inga direkta kopplingar till Lars Olofsson/Lindströms vidare anor utan 'bara' på Ingeborgs sida. När sedan Jonas föds, osannolika 11 år senare, 1756-03-19 anges enbart följande två faddrar:  
- Bond. Daniel Larsson från Sonaby som skulle kunna vara ett för oss fortfarande okänt barn till Lars Olofsson och Ingeborg Jonsdotter? En äldre broder som blev född i glappet på 11 år men ej upptagen i födelseboken, alternativt född utomsockens?  
- Hustrun Christin Persdotter från Ersbola - Ingen meningsfull tolkning?!
 
Ser du något jag inte ser med hjälp av dopvittnena? Jag håller på tappa förståndet och börjar tro jag blivit blind.
 
* Jag tycker att det antingen bör gå att styrka eller avfärda att Lars Olofsson/Lindströms far är Olof Jonsson f. 1697-09-03 med hjälp av barnens dopvittnen och därigenom ny information om potentiella syskon? Men jag vet inte hur. Har som sagt vridit och vänt på detta nu snart 1 år men är för tjurig för att bara ge upp.  
 
 
* Trots att det finns glapp i de digitaliserade mantalslängderna har jag satt ihop en sammanställning för orterna Göleryd och Ersbola i Stora Åby för att se om det ger något resultat, men eftersom personerna som fört anteckningar byter namn och titel på personerna är det svårt att följa dem med 100 % säkerhet, särskilt om man läser lite mediokert som jag. Hur som verkar denna sammanställning bekräfta att Lars och Ingeborg bott i Göleryd 1744-1751, fast än bara Ingeborg skattat. Samt i Ersbola då som Torpare åren 1751-1795 då de försvinner ur längden. Antal barn som anges i kommentarerna stämmer också in på att paret faktiskt inte hade fler barn än ovan angivna. För att få mer ur mantalslängderna tänker jag att ett besök i Vadstena är behövligt för att ta del av åren före 1744. Eller ser du något jag missat?:
 
 
* Sitter nu och försöker spekulera mig fram i födelse- och dödsböckerna, men det känns så spekulativt att frågan är om det är lönt?  
Potentiella syskon till Olof Jonsson f. 1697 från dödsboken:  
1778-04-09 Torp. Sven Jonsson på Jöleryds ägor, 76 år, död utaf ????-???????. (ca födelse blir 1702, potentiell bror till Olof)?  
1776-07-14 Peter Jonsson på Tjurtorps ägor, 65 år ?? död av lungsot?? (ca födelse blir 1711, ev bror till Olof?)  
1773-08-18 Änkan Karin Jonsdotter på Hella ägor, död de 13 ?? Röd????n, ???? 67 år (ca födelse blir 1706)  
1773-01-24 ???? bonden Daniel Jonsson ifrån Holtorp, död d. 19 af ?????ppan?, 65 år. (ca födelse blir 1708, potentiell bror till Olof?)  
1765-09-01 Torparen Jöns Jonsson från Sta???by, död d 13 aug, af ??????????, lefvat 65 år (ca födelse blir 1700, potentiell bror till Olof?)  
1763-09-25 Lars Jonsson på ?ogs ägor, död af ????? krämpor, 60 år (ca födelse blir 1703, potentiell bror till Olof Jonsson?)  
1758-05-28 ?????? änkan Carin Jonsdotter från Åby Storgård?, död av ?????? lefvat 58 (ca födelse blir 1700, potentiell syster till Olof Jonsson)  
 
Ett potentiellt barn till Olof och Ingeborg?:  
1754-08-25 ?????? Torparen på ????by ägor Olof Jonssons son Daniel, död ??????? av lugnsot, ???? 12 år 6 veckor. (Ca födelse blir 1742)  
 
Hur går man bäst tillväga för att bekräfta eller avfärda mina teorier, vilka källor och hur ska jag metodiskt gå tillväga för att få ihop den här röran? Jag kryper till korset och ber om hjälp av dig som har mer erfarenhet och kunnande!
 
Stort tack på förhand om du orkade läsa allt hela väga hit!  
Vänligen,
Jonas Öhlund

2015-09-14, 16:45
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det är ovanligt men förekommer att det ibland var långt mellan barnen ,och vissa par var ju helt barnlösa. I min forskning har jag ett par som fick två söner, 12 respektive 24 år efter vigseln. I en annan familj som jag följde i förra veckan hade hustrun en son född ett antal år före vigseln. Makarna hann vara gifta i 9 år innan deras första gemensamma barn föddes, men tyvärr drack gossen som 4-åring rengöringsmedel och det slutade inte väl. Arton månader senare föddes ytterligare en son, men det var onekligen väldigt långa hopp i barnaskaran.
 
En möjlighet är att Jöns Jonsson i Staffanstorp som var fadder 1745 är bror till Jonas Jonsson och därmed Ingeborgs farbror. För att fastställa att Ingeborg verkligen kom från Håltorp: glöm inte att du vet namn och yrke för hennes systers make. Det gäller alltså att kartlägga trumslagaren Erik Lundblads familj.
Tänk också på att det inte behöver faddern själv som är syskon/släkt med någon av föräldrarna. Om dopvittnet är hustru si-eller-så så bör hon också ha en make. Det kan också vara fråga om halvsyskon på fädernet med olika patronymikon som följd eller kusiner eller vänner eller grannar eller...  
 
 
En metod är att göra tvärtom på fadderfronten: lusläs Stora Åbys födelsebok och se till vilka barn Lars Lindström och Ingeborg Jonsdotter är faddrar. Det är förstås tidsödande men personligen finner jag det också fascinerande att se hur ett mönster av släkt, vänner och grannar breder ut sig!

2015-09-14, 19:43
Svar #2

Lars Larsson

En gedigen och intressant redogörelse du presenterar Jonas, nästan som en lärobok.
Camilla ger dig dock ett guldkorn enligt min mening, gör alltså tvärtom, kolla var Lars och Ingeborg är faddrar.

2015-09-15, 00:48
Svar #3

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Tack för snälla ord och två bra tips!
 
Trumslagaren Erik Lundblads anor vet Kristina Edström som är aktiv i Landskap/Östergtland/Stora Åby mer om - jag har kontaktat henne.
 
Den omvända dopvittnesanalysen är förstås briljant, vet inte varför jag inte tänkt på den. Men jag vet inte om jag klarar att genomföra den på ett tillfredställande sätt, jag läser lite för dåligt tror jag. Jag har tidigare använt metoden på en liten bys utveckling under 1850-talets avvittringar i Norrbotten. Handstilen och formatet är mycket mer bekant, i Stora Åby går det tungt, stundtals inte alls. Nåja, sannolikt kommer jag göra ett försök ändå.  
 
Jag tackar återigen för all hjälp! Jag har två konkreta metodfrågor (se nedan) samt efterlyser samtidigt ytterligare tips på metoder!  

1. Landsarkivet i Vadstena har alla mantalslängder för de år som inte är digitaliserade. Jag planarer att åka dit och fota av mantalslängderna. Men frågan handlar egentligen om huruvida detta arbeta kan avgränsas på något vis för att spara tid? Stora Åbys mantalslängder är många sidor och tidigare har jag avgränsat sökandet till de två orterna Ersbola och Göleryd. Paret kan ju förstås bott någon annanstans i Stora Åby vilket gör avgränsningen farligt. Hur skulle ni gjort?
 
2. Kan ett avtal av något slag finnas bevarat från när Erik Lundblad utsågs att bevaka Jonas Borgs arvsrätt? Kan det ge mer information? Knappast?  
 
Och, igen finns det några ytterligare metodidéer ute bakom skärmarna?

2015-09-15, 01:21
Svar #4

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Jag vet en sak till och de var att Lars och Ingeborg dog hos änkan Anna Nilsdotter i Hällans ägor, jag tolkar det som att hon tog hand om dem, kanske en längre tid eftersom Lars avskedades från det militära för att han var i dåligt fysiskt skick redan 1744? Men att försöka hitta Anna Nilsdotter på Hällans ägor är inte heller någon struntsak att ro i land utan något mer att gå på.
 
Kan detta gå att jobba vidare på?

2015-09-15, 07:56
Svar #5

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil

2015-09-15, 12:42
Svar #6

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Guldstjärna till dig Irene! Tack så mycket!
 
- Är det någon som kan komma med råd kring hur ni eventuellt skulle avgränsa avfotograferingen av Stora Åby:s mantalslängder vid ett besök i Vadstena?  
- Vad tror ni med erfarenhet om det eventuella avtal som kan ha upprättats när Erik Lundblad utsågs att bevaka Jonas Borgs arvsrätt, kan det ge mer information?
- Tror ni att Änkan Anna Nilsdotter, som tog hand om Lars och Ingeborg när de var gamla, kan ge fler ledtrådar? Eller var det vanligt att helt utomstående personer utan koppling till släkten på något sätt tog hand om de gamla?
 
Sen undrar jag förstås om det inte finns fler sätt metodiskt att ge sig på detta problem?  
 
Jag har redan börjat med den omvända dopvittnesanalysen, men det går otroligt sakta.  
 
Vänligen,
Jonas

2015-09-15, 22:57
Svar #7

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1062
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 14:26
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
När du ändå tittar på dopvittnen, försök då även att följa de andra tänkbara syskonen till Ingeborg, titta på deras barns faddrar.
 
Ytterligare en väg är att läsa Lysings häradsrätts domböcker. Även här kan finnas ledtrådar, men man får läsa sida upp och sida ner.
 
Mvh
Anneli

2015-09-15, 23:22
Svar #8

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 04:36
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Vad är det för år du funderar på att fotografera? 1740-1744 finns ju på SVAR, och innan dess är det ju tveksamt om de finns med, ifall födelseåret 1725 stammer.
Och fullmakten till Lundblad från sonen borde ha varit en bilaga till bouppteckningen om den fanns kvar, och hade ändå knappast givit särskilt mycket.
 
I själva verket har du redan beviset för att det är rätt Ingeborg Jonsdotter. Lars Lindström har nämligen skrivit under hennes föräldrars bouppteckning, alltså i egenskap av måg!
 
Utan detta bevis hade Camilla redan givit det viktigaste rådet. Systern som är gift med trumslagaren var ju den enda säkra släktingen. Man borde kunna få fram hennes namn, och kanske ålder, och därmed bekräfta föräldrarna.
 
Ett annat råd är att leta efter personerna i Mari-Anne Olssons bouppteckningsregister för häradet. Då kan du ju se om de är nämnda i någon annan bouppteckning än sin egen, till exempel i ev. bouppteckning för föräldrarna. Hennes register finner du bland annat på GF i Huvudsta.
 
Tyvärr skiljer sig faddrarnas användbarhet åt mellan olika delar av Sverige, här verkar de inte vara så användbara.
Och dina gissningar om att det kan vara hans födelsenotis du hittat är inte mycket att utgå ifrån. Det finns ju inget som sager att han är född i Stora Åby. Soldater är ju också ofta rörliga. Det finns inte minsta indicium för att detta skulle vara rätt födelsenotis, inte ens att första dotterns namn är samma som hans moders i så fall.
 
 
(Meddelandet ändrat av ulfb 2015-09-15 23:35)
Ulf Berggren

2015-09-16, 10:59
Svar #9

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Okej, tack för alla fantastiska tips jag fått!
 
Den omvända dopvittnesanalysen är nu färdig, jag började år 1744 när Lars och Ingeborg gifte sig men orkade inte längre än till 1784 pga exponentiell befolkningsutveckling i Stora Åby. Tidsödande men som Camilla skriver, fascinerande att följa mönstret av släkt, vänner och grannar.
 
Nu är frågan: räcker dessa indicier för att styrka kopplingarna till respektive föräldrar? Hur skulle ni ha tänkt?
 
Dop där Ingeborg Jonsdotter är fadder:
1761-05-17 får Torparen Sven Jonsson och Maria Larsdotter i ???? ägor dottern Stina. Ingeborg Jonsdotter från Ersbola ägor bland faddrarna.
1763-11-06 får Trumslagaren Erik Lundblad och Elin Jonsdotter i Jonstorp dottern Sara Helena. Erik Jonsson i Ingabola. Hustrun Ingeborg Jonsdotter på Ersbola ägor bland faddrarna.
1770-09-23 får Torparen Sven Nilsson och Anna Mårtensdotter på Ersbola ägor sonen Jonas. Lars Olofsson och Ingeborg Jonsdotter på Ersbola ägor bland faddrarna.
1771-02-23 får Cathrina Nilsdotter fr Ersbola och Peter Linblom på Hestra i Torpa socken den oäkta sonen Fredrich. Lars Olofsson och hh. Ingeborg Jonsdotter från Ersbola samt hustrun Anna Maja Olofsdotter i Ersbola bland faddrarna.
1774-04-03 får Jonas Persson och Sara Olofsdotter i Ersbola sonen Peter. Lars Olsson på Ersbola ägor. Hustrun Anna Maja Olofsdotter i Ersbola och h. Ingeborg Jonsdotter Ersbola bland faddrarna.
1777-04-19 får Jöns Öqvist och Anna Maja Olofsdotter i Ersbola sonen Jöns. Hustrun Stina Olofsdotter i Boet och Hustrun Ingeborg Jonsdotter i Ersbola bland faddrarna.

- Enligt uppgift från Kristina Edström, aktiv forskare i Stora Åby hette Erik Lundblads hustru Elin Jonsdotter och var född f. 1724-02-06 i Håltorp.  
- Erik Lundblad anges i Lars Olofsson och Ingeborg Jonsdotters bouppteckning fr 1795 vara mosterman åt Lars och Ingeborgs son Jonas.
- Enligt bouppteckningen 1745 efter paret Jonas Jonsson och Sara Olofsdotter efterlämnade de 7 barn: Ingeborg (gift 25 år), Anders (ogift 23 år), Elin (ogift 20 år), Jonas (ogift 19 år), Sven (15 år), Stina (13 år), Marie (9 år).
- Jonas Jonsson och Sara Olofsdotter gifter sig 1719-05-05
- I födelseboken kan jag hitta följande barn till Jonas Jonsson och Sara Olofsdotter i Håltorp: Ingeborg f. 1720-06-23, Anders f. 1722-01-04, Jonas f. 1725-12-13 och Maria f. 1736-12-02. Sven eller Stina återfinns ej.
- Ingeborg f. 1720 är det enda barn som anges vara gift 1745 när bouppteckningen efter föräldrarna upprättas. Ingeborg gifter sig med Lars Olofsson 1744-05-01.
- Lars Olofsson är dessutom fadder tillsammans med Ingeborg och hon anges vara hans hustru på flera barnadop.
- Och som Ulf Berggren skickligt noterar skriver ju Lars Lindström under svärföräldrarnas bouppteckning som måg.
 
För mig som oerfaren forskar börjar detta kännas väldigt säkert? Skulle du nöja dig här?

Dop där Lars Olofsson är fadder:
1760-04-07 får torparen Nils Eliasson och Brita Olofsdotter på Hämmingsby ägor dottern Ingeborg. Lars Olofsson i Ersbola bland faddrarna.
1764-01-08 får Torparen Sven Nilsson och Maria Håkansdotter i Ersbola sonen Peter. ????man Olof Råstedt, Torparen Lars Olofsson samt pig. Brita Olofsdotter alla från Ersbola bland faddrarna.
1765-05-12 får Cathrin? Nilsdotter fr Soneby och Samuel Jönsson fr ??mla den oäkta sonen Isac. Lars Olofsson fr Ersbola bland faddrarna.
1770-09-23 får Torparen Sven Nilsson och Anna Mårtensdotter på Ersbola ägor sonen Jonas. Lars Olofsson och Ingeborg Jonsdotter på Ersbola bland faddrarna.
1771-02-23 får Cathrina Nilsdotter fr Ersbola och Peter Linblom på Hestra i Torpa socken den oäkta sonen Fredrich. Lars Olofsson och hh. Ingeborg Jonsdotter från Ersbola samt hustrun Anna Maja Olofsdotter i Ersbola bland faddrarna.
1773-11-20 får Jöns Öqvist och Anna Maja Olofsdotter i Ersbola dottern Maja Stina. Jonas Månsson i Boet, Lars Olofsson på Ersbola ägor bland faddrarna.

- Kan Brita Olofsdotter på Hämmingsby ägor vara syster till Lars Olofsson som är fadder när hennes barn Ingeborg föds 1760? Att barenet döps till Ingeborg skulle kunna stärka teorin om att Lars föräldrar är Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotter.
- 1764 när grannarna Sven Nilsson och Maria Håkansdotter i Ersbola får sonen Peter är Lars Olofsson och systern? Brita Olofsdotter i Ersbola faddrar?
- 1770 när grannarna Sven Nilsson och Anna Mårtensdotter i Ersbola får sonen Jonas är både Lars Olofsson och hustrun Ingeborg Jonsdotter
- Samma sak 1771, paret Lars och Ingeborg samt ytterligare en potentiell syster: Anna Maja Olofsdotter är faddrar på samma barndop
- Samma potentiella syster Anna Maja Olofsdotter får tillsammans med Fjärdingsmannen Jöns Öqvist i Ersbola 1773 dottern Maja Stina. Brodern? Lars Olofsson är fadder.  
- Enligt födelseboken får paret Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotter följande barn: N.N.  f. 1720-09-26, Lars Olofsson f. 1721-12-27, Britta Olofsdotter f. 1724-04-08, Maria Olofsdotter f. 1726-03-13, Jonn? f. 1728-09-19 och Jöns f. 1730-12-25. Kan Britta vara den Brita som 1760 får dottern Ingeborg när Lars Olofsson är fadder? Och kan Maria f. 1726 vara Anna Maja som frekvent förekommer som fadder eller får barn när Lars och Ingeborg är faddrar? En syster till Lars?
- Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotter får merparten av sina barn i Göleryd, där även Lars Olofsson 1743 anställs som militär.
- Tyvärr saknas många år i Stora Åby:s födelseböcker under denna tid, sannolikt fick Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotter fler barn men dessa finner jag ej.  
 
Dessa indicier känns svagare, dessutom heter ju Ingeborg Jonsdotters mor Olofdotter och således skulle eventuella faddrar med namnet Olofsson/Olofsdotter även kunna höra till denna ana? Samtidigt finner jag inget annat tänkbart par i Göleryd som skulle kunna vara föräldrar till Lars Olofsson. Dessutom tänker jag att det faktum att Lars Olofsson och inte hustrun Ingeborg är fadder 1773 när Jöns Öqvist och Anna Maja Olofsdotter får dottern Maja Stina stärker teorin att Lars Olofsson är släkt med Anna Maja Olofsdotter och att hon således inte är släkt genom Ingeborgs mors med samma efternamn?
 
Vad säger ni om dessa indicium och hur kan jag kunna stärka kopplingen på Lars Olofssons sida?  

Jag löd Anneli Isakssons råd angående att försöka följa tänkbara syskon bland faddrarna och fann då dessa potentiella syskon till Lars Olofsson:
- Stina Olofsdotter i Boet som går på systern Anna Majas barndop 1777, 1763 dopvittne med Daniel Larsson fr Sonaby när en granne i Ersbola får barn. Systern Anna Maja är fadder när hon 1775 får dottern Maja med Jonas Månsson i Boet.
- Cahrina Olofsdotter i i Dahlen 1775 som går på systern Anna Majas barndop. Är fadder tillsammans med mostermannen Erik Lundblad när en Sven föds i Ingabola 1776-04-13.
- Anna Maja Olofsdotter som är gift med Jöns Öqvist samt dopvittne tillsammans med sin bror och brorhustru Ingeborg när den oäkta sonen Fredrich föds i Ersbola 1771. Fadder när systern Brita får dottern Maria 1771? Fadder när Peter Olsson och Catharina Anderssondotter fr Boeryd får dottern Gretha 1778.  
- Brita Olofsdotter i Hämmingby ägor som 1760 får dottern Ingeborg med Nils Eliasson. Lars Olofsson från Ersbola är dopvittne när Ingeborg föds. Brita är även dopvittne tillsammans med sin bror Lars Olofsson när en granne i Ersbola får sonen Peter 1764, då anges hon vara piga?! Kan ev gifta sig med Jonas Jönsson i Staffanstorp, systern Anna Maja är fadder när de får dottern Maria 1771?
- Sara Olofsdotter som i Ersbola får sonen Peter 1774. Systern Anna Maja samt modern Ingeborg Jonsdotter är faddrar. Även en Lars Olsson (felskrivet?) från Ersbola. Systern Lena Olofsdotter är fadder tillsammans med Daniel Larsson fr Sonaby när Sara och Jonas Persson får dottern Cathrina 1776
- Lena Olofsdotter är fadder på systern Saras dotter Cathrinas dop 1776 samt när Peter Olsson och Catharina Anderssondotter fr Boeryd får dottern Gretha 1778. Fadder när Bonden Sven Hindrichsson och Catharina Jönsdotter fr Knäpperyd? får sonen Samuel 1778, då tillsammans med drängen Jonas Olofsson
- Jonas Olofsson dräng i Ersbola när Bonden Sven Hindrichsson och Catharina Jönsdotter fr Knäpperyd? får sonen Samuel 1778, systrarna Anna Maria Olofsdotter fr Katthult och Brita Olofsdotter från Stanns??? är faddrar när han får sonen Samuel med Maja Andersdotter, då i Boeryd?
- Ingeborg Olofsdotter är fadder när Lars Syllvansson och Christin Olofsdotter fr Syllestorp ägor får dottern Maria 1779, anges då vara hustru ifrån Bäck?
- Lina Olofsdotter är fadder när Rusthål. Jonas Jonsson och Maja Persdotter fr Bondaryd får sonen Anders 1780

 
Men ovan noterade faddrar är ju VM i spekulationer. Vad kan jag egentligen dra för slutsatser här?
 
Dessutom gav den omvända dopvittnesanalysen mig teorin att den Daniel Larsson i Sonaby som är fadder när Jonas Larsson Borg föds 1756 sannolikt är ett sk. 'proffsvittne' och kan strykas eftersom han under kort tid medverkade på en ansenlig mängd barnadop:
1759-03-23 får Olof Jonsson och Anna Ericsdotter på Åby ägor sonen Samuel. Daniel Larsson i Sonaby bland faddrarna.
1759-10-10 får Hans Jonsson och Maria Nilsdotter i Bö?? dottern Anna Maja. Bonden Daniel Larsson i Sonaby bland faddrarna.
1759-12-12 får Hans Persson och Christin Larsdotter på ????by ägor sonen Samuel. Bonden Daniel Larsson i Sonaby bland faddrarna.
1760-02-24 får Jonas Persson och Carin Svensdotter på ?uga ägor sonen Peter. Daniel Larsson i Sonaby bland faddrarna.
1760-04-07 får Måns Eriksson Carin Larsdotter i ???by sonen Anders. Daniel Larsson i Sonaby bland faddrarna.
1760-11-30 får Torparen Sven Nilsson och Maja Håkansdotter på Ersbola ägor dottern Stina. Daniel Larsson i Sonaby samt h. Christin från Ersbola bland faddrarna.
1763-01-20 får Jonas Persson och Carin Svensdotter i Ersbola sonen Jonas. Daniel Larsson i Sonaby samt pig. Stina Olofsdotter från Ersbola bland faddrarna.
1767-01-13 får Bonden Anders Svensson och Stina Larsdotter dottern Maja. Daniel Larsson i Sonaby bland faddrarna.
1767-02-10 får Sven Danielsson och Anna Jonsdotter   på Von?abola ägor sonen Jonas. Daniel Larsson i Sonaby bland faddrarna.
1768-06-12 får Isac Samuelsson och Annica Jönsdotter fr Bo??boda dottern Sara Helena. Daniel Larsson i Sonaby bland faddrarna.
1769-09-16 får Hans Larsson och Sara Danielsdotter i Lyckan dottern Sara. Daniel Larsson i Sonaby bland faddrarna.

 
Hjälp efterfrågas för att få ihop Lars Olofssons sida! Alla tips mottages tacksamt!

Vänligen,
Jonas
 
(Meddelandet ändrat av johlund 2015-09-16 11:40)

2015-09-18, 05:22
Svar #10

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Vad tror ni om följande indicier:
 
- Lars Olofsson är dopvittne på både Anna Maja och Brita Olofsdotters barns dop (se nedan)
- Givet att alla dessa tre är syskon besöker Brita och Anna Maja sin broders Jonas barns dop.
- Brita Olofsdotters andra barn till döps till Ingeborg - Givet att teorin om Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotter som föräldrar till Lars går namnet Ingeborg i arv.
- Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotters barn är:
N.N  f. 1720-09-26 i Jöllery  
Lars Olofsson f. 1721-12-27 i Göleryd
Britta Olofsdotter f. 1724-04-08 i Göleryd
Maria Olofsdotter f. 1726-03-13 i Göleryd
Jonn f. 1728-09-19 i ???eryd
Jöns f. 1730-12-25 i Ingabola?

- Samma dag, den 24 augusti 1746, gifter sig en Jonn NN med en Maria ???dotter OCH en Jöns Olofsson med pigan Maria NN i Stora Åby vilket överensstämmer bra med den 7 respektive 9 år äldre brodern gifter sig före sina yngre bröder 1744. Det var väl inte helt ovanligt att syskon gifte sig samtidigt? Eller har prästen bara skrivit in dem som dubletter?
1746-08-24 vigs Jöns Olofsson med pigan Maria N N från ????gårds ägor
1746-08-24 vigs torparen Jonn NN på Boets ägor med Maria ????dotter
 
- Jonn NN skulle kunna vara den samma som Jonas Olofsson som gifter sig med Maria Andersdotter, dock var han bara 18 år gammal vilket var emot 1734-års lag som sa att män skulle vara 21 för att få gifta sig(om man inte gick till kungs). Att paret dessutom då skulle producera ett barn 1784 känns som ett smärre mirakel?!
 
Vad ska jag nu hitta på? Kan jag utesluta Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotter som föräldrar eller kan Olof Jonsson gift om sig och fortsatt få barn som gifter sig 1770? Väldigt motsägelsefullt men ändå lite för många sammanträffanden som stämmer?
 
Anna Maja Olofsdotter
1770-10-28 gifter sig Anna Maja Olofsdotter med fjärdingsmannen Jöns Håkansson Öqvist, han från Borstabola, hon piga i Ersbola
 
Barn:  
-Maja Stina f. 1773-11-20 i Ersbola (första barnet) Lars Olofsson i Ersbola bland faddrarna.
-Håkan f. 1775-06-23 i Ersbola
-Jöns f. 1777-04-19 i Ersbola
-mfl?

 
1771-02-23 får Cathrina Nilsdotter fr Ersbola och Peter Linblom på Hestra i Torpa socken den oäkta sonen Fredrich. Lars Olofsson och hh. Ingeborg Jonsdotter från Ersbola samt hustrun Anna Maja Olofsdotter i Ersbola bland faddrarna.
1771-06-23 får Bonden Jonas Jönsson och Brita Olofsdotter i Staffanstorp dottern Maria. Anna Maja Olofsdotter i Ersbola bland faddrarna.
1774-04-03 får Jonas Persson och Sara Olofsdotter i Ersbola sonen Peter. Lars Olsson på Ersbola ägor. Hustrun Anna Maja Olofsdotter i Ersbola och h. Ingeborg Jonsdotter Ersbola bland faddrarna.
1774-10-09 får Bonden Eric Månsson och Maja Bengstdotter i Bro dottern Maria. Oluf Råstedt och h. Anna Maja Olofsdotter i Ersbola bland faddrarna.  
1775-08-12 får Bonden Jonas Månsson och Stina Olofsdotter i Boet dottern Maja. Anna Maja Olofsdotter fr Ersbola bland faddrarna.
1776-01-24 får Bonden Jonas Jonsson och Christin Eliasdotter i Bro dotter Ingrid. Pigan Anna Maja Olofsdotter fr Ersbola bland faddrarna.
1775-08-12 får Bonden Jonas Månsson och Stina Olofsdotter i Boet dottern Maja. Anna Maja Olofsdotter fr Ersbola bland faddrarna.
1776-01-24 får Bonden Jonas Jonsson och Christin Eliasdotter i Bro dotter Ingrid. Pigan Anna Maja Olofsdotter fr Ersbola bland faddrarna.
1776-07-27 får Torparen Måns Svensson och Cathrina Persdotter i Bökes ägor sonen Peter. Anna Maja Olofsdotter från Ersbola bland faddrarna.
1777-08-22 får Gretha Andersdotter och ?? fr Stenkilsbys ägor sonen Anders. Hustrun Anna Maria Olofsdotter i Ersbola bland faddrarna.
1784-05-20 får Bonden Jonas Olofsson och Maja Andersdotter fr Boeryd sonen Samuel. Hustrun Anna Maria Olofsdotter fr Katthult och hustrun Brita Olofsdotter fr Staffans??? bland faddrarna.

----
Brita Olofsdotter
1756-11-14 Gifter sig drängen Nils Eliasson från Boet (Gästgivaregård) med pigan Brita Olofsdotter (32 år?) från Krissaby ägor, blefvo boende på Jonstorp ägor.
 
Barn:
-Maja f. 1757-09-18 Får torparen på Hämmingsby ägor Nils Eliasson och h: Brita Olofsdotters flickebarn Maja, född den 18:onde, d 25 ejus (första barnet)
-Ingeborg f. 1760-04-07 får torparen Nils Eliasson och Brita Olofsdotter på Hämmingsby ägor dottern Ingeborg. Lars Olofsson i Ersbola bland faddrarna.
-Sara f. 1764-03-04 får torparen Nils Eliasson och Brita Olofsdotter på Hämmingsby ägor dottern Sara. Lars Olofsson i Ersbola bland faddrarna.
-mfl?

 
1764-01-08 får grannen och Torparen Sven Nilsson och Maria Håkansdotter i Ersbola sonen Peter. ????man (förtroendeuppdrag) Olof Råstedt, Torparen Lars Olofsson samt pig. Brita Olofsdotter alla från Ersbola bland faddrarna. Olof är senare dopvittne tillsammans med en Anna Maja Olofsdotter fr Ersbola när Bonden Eric Månsson och Maja Bengstdotter 1774-10-09 får dotter Maria i Bro.
1784-05-20 får Bonden Jonas Olofsson och Maja Andersdotter fr Boeryd sonen Samuel. Hustrun Anna Maria Olofsdotter fr Katthult och hustrun Brita Olofsdotter fr Staffans???

----
Jonas Olofsson
17?? gifter Jonas Olofsson sig med Maja Andersdotter. Jag hittar dem inte i vigselboken, endast en Jonn N N på Boets ägor som 1746-08-24 gifter sig med en Maria .dotter (Läshjälp postad)
 
Barn
-Samuel f. 1784-05-20. Bonden Jonas Olofsson och Maja Andersdotter fr Boeryd sonen Samuel. Hustrun Anna Maria Olofsdotter fr Katthult och hustrun Brita Olofsdotter fr Staffans??? är dopvittnen
-mfl?

 
1778 Dräng i Ersbola och dopvittne när Sven Hindrichsson och Catharina Jönsdotter fr Knäpperyd? får sonen Samuel. En Lena Olofsdotter är fadder på samma dop.
 
(Meddelandet ändrat av Johlund 2015-09-18 05:30)
 
(Meddelandet ändrat av Johlund 2015-09-18 05:34)

2015-09-20, 22:48
Svar #11

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Men nu då?
 
- Lars Olofsson i Ersbola är fadder 1760-04-07 när torparen Nils Eliasson och Brita Olofsdotter på Hämmingsby ägor får dottern Ingeborg
- 1756-11-14 Gifter sig drängen Nils Eliasson från Boet med pigan Brita Olofsdotter från Krissaby ägor, blefvo boende på Jonstorp ägor
- Enligt födelseboken får paret barnen Maja f. 1757-09-18, Ingeborg f. 1760-04-07 och Sara f. 1764-03-04 alla födda på Hämmingsby ägor
- I bouppteckningen 1793-06-03 efter Britta Olofsdotter gift med livgrenadjären Nils Kielström uppges de ha lämnat efter sig de myndiga döttrarna Maria och Ingebål
- När Britta Olofsdotters dör 1793-05-25 i Kielabo ägor anges hon vara 69 år gammal. Vilket gör att hon bör vara född c:a 1724
- 1724-04-08 får Olof Jonsson och Ingeborg Larsdotter dottern Britta i Göleryd
- 1721-12-27 får samma par sonen Lars i Göleryd
 
Skulle ni själva nöja er med dessa bevis eller behövs mer?
 
Gällande övriga uppslag från den omvända dopvittnesanalysen har jag lyckats utesluta de flesta som Olofsönerna/döttrarna genom att kartlägga grannen och fjärdingsmannen i Ersbola, Olof Bengstsson Råstedts barn alternativt genom att härleda dem till Ingeborg Jonsdotters sida:
Olof Bengtsson Råstedt f. c:a 1719 enligt dödsboken i Råstorp d. 1805-01-18 i Ersbola (bou finnes). Fjärdingsman i Stora Åby.
Gift med Cherstin Persdotter f. 1723 enligt dödsboken d. 1800-03-04 av slag 77 år (bou finnes) och fick minst 8 barn.
 
Jonas Petter Olofsson f. 1747-02-12 i Ingabola? ägor (enbart namnet Peter i födelsenotisen)
Anna Maja Olofsdotter. Bör vara född före 1755 (gift med fjärdingsmannen Jöns Håkansson Öqvist från Bortabola, bosatta i Ersbola)
Catharina Olofsdotter f. 1755-06-10 (gift med Jonas Jaensson i Dahlen)
Jonas Olofsson f. 1757-12-04 i Ersbola (Modern anges gete Cherstin Johansdotter - felskrivning?)
Lars Olofsson Råstedt (fjärdingsman) f. 1764-10-07 i Ersbola.
Maja Olofsdotter f. 1767-07-12 (gift med Nils Svensson i Ersbola)
Brita Olofsdotter (gift med Jonas Jönsson i Staffanstorp)
Stina Olofsdotter (gift med gästgivaren Jonas Månsson i Boet)
Lena Olofsdotter (gfift med Nils Ericsson på allvästra ägor?)

 
De enda dop jag inte lyckats utesluta är:
1771-02-23 får Cathrina Nilsdotter fr Ersbola och Peter Linblom på Hestra i Torpa socken den oäkta sonen Fredrich. Lars Olofsson och hh. Ingeborg Jonsdotter från Ersbola samt hustrun Anna Maja Olofsdotter i Ersbola (Anna Maja bör vara Jöns Öqvist hustru och Olof Råstedts dotter men varför åkte paret till Hestra i Torpa socken för att bli faddrar åt ett oäkta barn?)
1774-04-03 får Jonas Persson och Sara Olofsdotter i Ersbola sonen Peter. Lars Olsson på Ersbola ägor. Hustrun Anna Maja Olofsdotter i Ersbola och h. Ingeborg Jonsdotter Ersbola. (Anna Maja är Olof Råstedts dotter. Det finns en Lars Olsson i Ersbola men det skulle också kunna vara en felskrivning? Hursom är rätt Ingeborg Jonsdotter vittne och jag vet inte varför)
 
Vad säger ni? Kan jag gå vidare eller är det för osäkert?

Vänligen,
Jonas

2015-10-08, 23:39
Svar #12

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Ulf Berggren:
 
Tackar lite extra för ditt inlägg ovan, det sporrade mig att höra att mina gissningar var just bara gissningar och nu har jag kommit lite längre på vägen.
 
Jakten på den rätta Lars Olofsson har fortsatt och jag skulle verkligen uppskatta din klarsynthet (om du har tid) kring mina nya fynd som kort sammanfattas . Kan det verkligen vara någon annan nu?
 
Allt gott,
Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna