ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bortflyttad utan angiven destination; hur hitta  (läst 1002 gånger)

2008-12-31, 18:37
läst 1002 gånger

Utloggad Malin Cederth Wahlström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-02-23, 21:47
    • Visa profil
Jag har under senare tid koncentrerat min forskning till olika delar av Värmland, bl a Visnums och Varnums församling. Har främst uppehållit mig på andra halvan av 1700-talet. Där noterar jag att det i husförhörslängderna inte står var familjerna flyttade in ifrån och inte heller var de tar vägen när de flyttar. På flera ställen har jag sett att det står noterat bortfl, men ingen notering om vart. Det gör det lite svårt att följa familjerna. In- och utflyttningslängderna sträcker sig inte så långt bakåt i tiden. Hur gör jag för att komma vidare? Hur har ni andra gjort när ni stött på liknande problem?

2008-12-31, 23:45
Svar #1

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej Malin!
Detta brukar vara ett problem även för mig när det gäller vissa Värmländska socknar, samt äldre tider. Jag har själv en del rötter i Visnum, men har inte orkat forska på sydöstra Värmland på länge eftersom det ibland är lite krångligt att hitta vart folk flyttar (det brukar krävas bläddrande i många timmar). En lösning brukar vara att gå igenom vigselböckerna de närmsta åren, i de fall en sådan finns (ibland flyttar dock folk till andra socknar).
Den bästa lösningen jag har (vilket jag gjort med de äldsta kyrkböckerna för Hällefors) är dock att skriva av samtliga kyrkböcker från äldsta tid- fram till den tid det börjar anges bättre vart folk tar vägen, när de är födda etc.  
Detta är förstås ett fruktansvärt digert arbete många gånger och kan kännas meningslöst, men har man väl en avskrift av böckerna så är det jättelätt att söka rätt på folk och platser med hjälp av t.ex. sökfunktionen i Word.
Jag tycker att det är märkligt att släktforskarklubbar inte åtagit sig att skriva av- och göra register för Sveriges kyrkböcker i större omfattning, en del socknar är som en vit fläck när det gäller släktforskningsmaterial, medan andra socknar har massvis med bra register och annat att söka i (t.ex. Grangärde, Säfsnäs, Norberg m.fl. socknar i S. Dalarna).
 
Mvh, Fredd

2009-01-01, 14:48
Svar #2

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Malin!
 
Det har ofta hänt mig att borttappade personer dykt upp som faddrar t. ex. åt syskonbarn. Ofta är fadderns hemvist angiven med gård/by och socken. Mitt tips är att ordentligt skriva upp alla faddrar, även om man till en början inte vet om de är släkt. Man vet aldrig vilka uppgifter man kan få nytta av i framtiden. Ibland räcker det att ha koll på vart ett syskon tar vägen för att man med lite tur kan finna resten. Föräldrar bosatte sig ibland hos något barn mot slutet av livet. Har ett exempel på en änka som flyttade runt till sina fem döttrar i tur och ordning.
Genom föräldrars bouppteckning, om den finns bevarad, går det också i en del fall att läsa ut var barnen bor.
Men ibland är ju tyvärr enda utvägen att, som Fredd Holm också säger, bläddra igenom alla längder även för omkringliggande socknar  
 
God jakt önskar
Marianne K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna