ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett antal anor och deras knepigheter, vad göra?  (läst 707 gånger)

2014-07-28, 14:54
läst 707 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
I mitt släktträd finns ett antal fall där jag anser mig ha hittat rätt föräldrar pga namnens ovanlighet och dyligt, men skulle gärna vilja ha andras synpunkter och råd kring mina resonemang. Det är fall där bouppteckningar, dopvittnen m.m inte gett något.
 
1. Soldaten Börje Torbjörnsson Frimodig i Kalvsvik (G). Antogs 1721 i Kronobergs regemente som soldat. Anges vara 20 år och från Skåne. Jag har funnit en Börje Torbjörnsson född 1701 i Fulltofta med föräldrar soldaten Torbjörn Bristenfelt ohh Hanna Andersdotter.
 
2. Sockenskomakaren Lars Gabrielsson i Tåstarp (L), född beräknat i december 1734 enligt dödboken. Döper första dottern till Pernilla. I december 1736 föddes i närliggande Oderljunga en Lars Gabrielsson med mor Pernilla Eskilsdotter och soldaten Gabriel Eriksson Törnerot.
 
3.Skomakaren Olof Börjesson Malmberg, borgared i Ystad 1750. Född ca 1719. Döper barn till Elsa och Christian m.fl. I Malmö (jf Malmberg)föddes en Olof Börjesson 1722 med föräldrar Börje Olofsson och Elsa Christiansdotter.
 
4. Stina Gummesdotter i Tingsås (G). Född enligt hsf 1759 jan 13. Gumme Källmans dotter i Tingsås Stina föddes 1758 jun 13.
 
Jag tänker mig att skriva in dessa med anteckningar om de omständigheter som råder.
 
mvh
Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna