ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur vet jag vem som är vem?  (läst 877 gånger)

2015-09-21, 14:56
läst 877 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej,
 
Jag känner mig osäker på vem som är “rätt” make till Britta Olofsdotter f. 1724-04-06 i Göleryd. d. 1793-05-25 i Kielabo ägor, Stora Åby och efterfrågar stöd i min bedömning:
 
1756-11-14 Gifter sig drängen Nils Eliasson från Boet med pigan Brita Olofsdotter från Krissaby ägor, blefvo boende på Jonstorp ägor. De får följande barn enligt Stora Åby:s födelsebok:
1757-09-18 Får torparen på Hämmingsby ägor Nils Eliasson och h: Brita Olofsdotters flickebarn Maja
1760-04-07 får torparen Nils Eliasson och Brita Olofsdotter på Hämmingsby ägor dottern Ingeborg
1764-03-04 får torparen Nils Eliasson och Brita Olofsdotter på Hämmingsby ägor dottern Sara
 
1765 mönstrar en Nils Kielström på Första Livgrenadjärreg, Kungl Majts Östgöta Regemente till foot - andra korporalskapet rote nr 37 i Kielkebo, Stora Åby.
1767 anges denna Nils Kielström vara 32 år gammal och har tjänstgjort i 2 år enligt GMR. (Beräknat födelseår: 1735)
Från 1767-1799 återfinns denna Nils i GMR där hans längd, ålder och antal år i tjänst styrker att det är samma Nils som tjänstgör hela perioden. Efternamnet skrivs ut som Kjällström eller Kjällman med olika stavningar och han anges vara gift i samtliga GMR.
1799 anges Nils vara 64 år och ha tjänstgjort i 32 1/4 år i annoationsraden kan man läsa: “Får afsked med tillsägelse om under håll för godt upförande i tjensten, bewistat sista kriget, fortfarnde gift.
 
I Brita Olofsdotters bouppteckning 1793-06-03 kan man läsa att den är upprättad efter Lifgranadiären Nils Kielström på Kielkebos ägors hustru, den ärliga och dygda Sanna Britta Olofsdotter som med döden afgått 25 maj samma år. Där nämns även barnen Maria och Ingebål. I Brittas dödsnotis 1793-05-25 anges hon även vara lif.grenad. Nils Kjellströms hustru.
 
Så långt allt gott! Men när jag sedan ska leta fram Nils Eliasson Kjellströms dödsnotis finner jag följande två (2) potentiella dödsfall:

- 1812-03-04 dör Skattemannen Nils Eliasson i Kielkebo av blodförgiftning. 73 1/2 år gammal och gift. Här noteras även att han ska vara född 1738-09-16 i Grenna och hitkomm 1773. I Grännas födelsebok återfinns en Nils på detta datum men där anges inga föräldrar!?
- 1822-10-02 dör lif Grenadieren Nils Kjällström på Kjälkebo ägor. 65 1/2 år gift död av blodförgiftning. Han noteras vara född 1737-04-06. I Stora Åby:s födelsebok återfinns en Nils detta datum med föräldrarna Elias Andersson och Ingeborg Pärsdotter från Boet. I bouppteckningen 1822-10-07 efter denne Nils efterlämnar han sig änkan Carin Abrahamsdotter utan arfvingar, enligt bou har änkan genom ett avtal upprättat 1794-03-03 varnats vid giftermålet om att hon kommer gå arvslös!? 1793-11-22 (6 månader efter att Brita Olofsdotter går bort) gifter Grenad. Enk. Nils Kjellström och Pig. Catharina Abrahamsdotter på Armby ägor.
 
Mycket pekar förstås på att rätt Nils är den som dör 1822, men eftersom att båda heter Eliasson, båda bor i Kielkebo och eftersom att namnet Eliasson skrivs ut när deras barn föds känns det lite olustigt att gå vidare. Hur skulle du ha gjort?
 
Tacksam för synpunkter och tankar!
Vänligen,
Jonas

2015-09-21, 21:27
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Kjällström blev han väl inte förrän 1765, innan var han ju torparen Eliasson, så det heter han när han får de tre barnen. Att han även som soldat kan kallas bara Eliasson är också möjligt. Däremot inte troligt att han skulle bli Skatteman, så visst är han död 1822-10-02.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna