ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsattest  (läst 2334 gånger)

2003-03-20, 20:34
läst 2334 gånger

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
Har fått frågan från en släkting i Amerika om hur man får tag på dödsattester i Sverige och jag måste tyvärr säga att jag inte har en aning. Nuförtiden skrivs ju alltid en dödsattest men hur långt tillbaka i tiden går denna rutin ? Och var söker man efter ev dödsattester ?

2003-03-21, 01:59
Svar #1

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Troligen avses det som i USA kallas för death certificate, som egentligen bara är en uppgift om när och var vederbörande dog. Det är så det amerikanska systemet för släktforskning  fungerar. Men i Sverige har vi ju uppgifterna i dödboken, som är enklare att använda. Dödsattester är ju ett läkarutlåtande, så det är nog inte det som egentligen efterfrågas i detta sammanhang. En amerikan vet antagligen inte hur de svenska källorna ser ut, så det blir lätt missförstånd.

2003-03-22, 01:18
Svar #2

Utloggad Carin Cullander-Stiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 17:25
    • Visa profil
I Death Certificate finns också uppgifter var vederbörande bodde och ev släktingar.
Svenska dödsintyg innehåller bara uppgifter om dödsorsak. Finns inskrivning i dödbok ännu idag eller när tog detta slut? För personer som dör inom sjukvården finns väl alltid någon form av intyg, hoppas jag, men var och av vem skrevs döds intyg för dem som inte dog på sjukhus och var finns dessa idag? Jag pratar nu om personer som dog från 1930 och framåt. Finns det dödsböcker även för dem ??? I så fall var ?

2003-03-22, 07:58
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Carin, ja det finns det. Kyrkböckerna finns ju t.o.m. den 30 juni 1991, antingen på församlingen eller landsarkivet (snart får man väl skriva det i andra ordningen för att mer än hälften av församlingarna lämnat in sina böcker :-) ).
 
Anhöriga framgår ju av kyrkböckerna som vanligt (församlingsboken) och av bouppteckningen. I en amerikansk dödsattest framgår ju inte samtliga anhöriga, utan bara den ev. efterlevande maken och den som anmälde dödsfallet, vilket kan vara en släkting av något slag, en vän eller personal på ett ålderdomshem eller liknade.
 
För information om vad som finns se diskussionen här Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Personuppgifter efter 1931 - hur forska vidare?.
 
Hälsningar,
Eva

2003-04-23, 21:34
Svar #4

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej,
 
Kurt Hultgren skriver i sitt inlägg ovan att döds attester var ett läkarutlåtande.
 
Jag har en ana som 1898 09 22 drunknar i Masthuggs församling i Göteborg.
I dödboken har prästen noterat: Drunkning af våda enligt attest från härvarande poliskammare.
 
Kunde polisen också utfärda dödsattester eller gjordes av läkare på uppdrag av polisen?
Kan man finna dessa attester någonstans?
 
Hälsningar
Maria Svärd

2003-04-24, 21:26
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Ibland kan sådana attester finnas i kyrkoarkiven bland bilagor eller andra handlingar. Men de flesta är nog förkomna eller gallrade från kyrkoarkiven.

2016-02-09, 20:02
Svar #6

Utloggad Christian Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 116
  • Senast inloggad: 2021-02-27, 17:20
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har läst i kyrkoboken att en släkting till mig dog 13/5 1868, men när jag letar i död- och begravningsboken för detta år hittar jag inte henne. Finns det något sätt att gå vidare för att hitta dödsattesten? Det gäller Anna Petersdotter.
 
Tack på förhand
 

 
Helsingborgs stadsförsamlings (Maria) kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13171/A I/53 (1866-1869) sid 258
 
//Christian

2016-02-09, 21:40
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jodå, hon finns i dödboken. Men hon dog den 13 juni.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna