ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsorsaker i landstingsarkiv (efter 1991)  (läst 987 gånger)

2014-07-29, 23:11
läst 987 gånger

Utloggad Jennie Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-04-22, 23:08
    • Visa profil
Hej,
 
Jag gör en ärftlighetsutredning åt en släkting och söker dödsorsaker på ett flertal släktingar. Jag har varit på landsarkiv och fått ut de uppgifter jag kunnat där. De sa dock att alla uppgifter på personer som gått bort efter 1991-06-30 finns på landstingsarkiv. Jag undrar om det är någon som vet hur man gör för att komma i kontakt med de olika landstingsarkiven/hur man forskar i dem? Och om det överhuvudtaget är möjligt att få information om dödsorsaker utlämnad för personer som avlidit så nära i tid.
 
Med vänlig hälsning
Jennie

2014-07-30, 09:11
Svar #1

Utloggad Lena Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2022-11-14, 14:33
    • Visa profil
Hej !!
 
Tag kontakt med dom respektive landstingsarkiv och hör, det är ju sekretess på dom papperna.De vill oftast ha vad man har för släktrelation till personen man vill ha uppgifter om och att man skriver till dom ,Och att pappret skickas till närmaste släkting. Hjälp släktingen att skriva o skriva under och att han får det hem skickat till sig. Jag har fått ut sådana papper
 
MVH Lena

2014-07-31, 10:38
Svar #2

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Hej Jennie!
 
Det var samma sak när det gällde min morfar som avled 2001. Det var min mor som gick och tänkte mycket på det där, så jag valde att skriva ett brev till vårdcentralen på orten där han var skriven. Några dagar efter ringde en sköterska upp och sa att papperna hade överförts till ett större arkiv, nämligen Region Skånes gemensamma arkiv.
Sköterskan skrev sedan ut allt som fanns om morfar i deras register. Med andra ord hans journal, där fanns också en liten berättelse av läkaren om hur de hade hittat morfar och vad som senare hände.
 
Så visst går det att få ut uppgifter. Samtidigt måste man ha förståelse för att dessa handlingar är sekretessbelagda i 70 år efter att de tillkommit. Morfars öde får alltså vänta till 2071 innan alla kan ta del av hans sista minuter i livet. Men jag och min mor vet i alla fall... och för privat ärftlighetsforskning går det absolut bra.
 
Mvh Jesper Johansson

2014-07-31, 18:54
Svar #3

Utloggad Jennie Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-04-22, 23:08
    • Visa profil
Tack så mycket både Lena och Jesper. Då vet jag att det går, så får jag be min kusin skriva till dem och förklara vad hon vill ha och varför
 
Med vänlig hälsning
Jennie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna