ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fastighets ägare  (läst 900 gånger)

2015-09-15, 13:30
läst 900 gånger

Utloggad Anita Kuylenstjerna

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 17:07
    • Visa profil
Jag är fjärde generationens ägare av en gård i Skaraborg.Jag har hittat ägare till fastighetan från 1860 talet och framåt. Men hur gör jag för att gå bakåt i tiden ?
Enligt gammal skrift så tog Gustav Vasa gården från kyrkan på 1500 talet. Men vad hände sedan ?
När jag läser i kyrkböckerna så kan det stå Bonden nn bodde där, men inget om han ägde den eller bara brukade den( detta är på 1700 talet.)
Är det någon som kan hjälpa mej ,var jag ska leta efter mer information om gården ?
En idé som jag har är att under 1700 talet var Sverige fattigt och svårt drabbat av allt krig Sveriges kungar bedrivit. Det fattades säkert en hel del med arbetsdugligt manfolk. Och adelns folk var ute i krigsfält och kunde inte sköta eller ta hand om de fastigheter som stod tomma , eller var till salu. För när vi kommer fram till fredstid vid slutet av 1700 talet så är det adelsfamiljer som bor och äger gården.
Kan det vara en sk Kronogård ?

2015-09-17, 18:39
Svar #1

Utloggad Thomas Levander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 19:29
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Jag ser att du inte fått något svar på din fråga. Att följa en viss gård gör man lättast i husförhörslängder, mantalslängder, jordeböcker och landskapshandlingar.  Dessa kan återfinnas skannade i exempelvis Riksarkivets SVAR. För att veta säkert vem som äger gården måste man gå igenom  lagfartböcker och köpehandlingar som oftast återfinns i domböckerna.  Det är en tidsödande uppgift.
 
På  Lantmäteriets hemsida kan man också få information om en viss gård, genom att söka på Historiska kartor.  
 
I framförallt jordeböckerna och landskapshandlingarna finns uppgifter om gården var skatte- frälse-, kyrko- eller kronohemman. Oftast anges bara förnamn till brukarna av gården men undantag finns.
 
I det senaste numret av Gård och Torp finns enligt uppgift hur man gå tillväga för att följa sin gård bakåt i tiden.
 
Hälsningar
 
Thomas

2015-09-19, 17:11
Svar #2

Utloggad Anita Kuylenstjerna

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-12-25, 17:07
    • Visa profil
Hej Thomas och tack för ditt svar.
Nu blir det att leta vidare

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna