ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur skapar jag kusingifte där ena parten är inmatad två gånger.  (läst 577 gånger)

2007-04-04, 20:08
läst 577 gånger

Nils Pettersson

Nu har jag klantat till det.  Den kvinnliga kusinen är inmatad två gånger.  Dels som dotter utan vidare koppling och dels som hustru till sin kusin. Hur rättar jag till detta och skapar kusingiftet? Förmodligen får jag först lösgöra henne som hustru men hur går jag vidare?

2007-04-04, 22:15
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Det kanske beror lite på vilket program du använder (är det MinSläkt kanske du kan ha någon nytta av tråden Min släkt - hur koppla ihop personer?). Men i grund och botten behöver du knyta all information till ett och samma exemplar av personen (föräldrar, barn, make, och personliga uppgifter), så att du slutligen kan ta bort den andra. Du behöver inte börja med att ta bort hustru-relationen; det går ju att tillfälligt registrera äktenskapet dubbelt på mannen.  
 
Jag skulle börja med att knyta hustru-exemplaret till föräldrarna (så att båda exemplaren finns i syskonskaran), bara för att göra det lätt att växla fram och tillbaka mellan personerna. Kolla vem som det är mest uppgifter inlagt på, den är bäst att spara. Lägg till eller ändra något i namnet på den andra så att du kommer ihåg att det är den som ska tas bort sedan. Gå sedan igenom alla uppgifter och kopiera/flytta till det rätta exemplaret, gå även in på ev. barn och ändra till rätt mor. När allt är flyttat kan du radera dubbletten.

2007-04-05, 19:25
Svar #2

Nils Pettersson

Tack för hjälpen Anna-Carin.  Jag skall genast gå till verket och hoppas att det lyckas för mig.
Nils

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna