ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kekulé-numrering vid anförlust  (läst 2637 gånger)

2014-10-29, 09:34
läst 2637 gånger

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
Hej!
 
Har just börjat med släktforskning nu när jag blivit pensionär och det är verkligen spännande. Har dock mängder av frågor som hela tiden dyker upp och en del är svårare att bena ut än andra. Det här blir alltså min första fråga på detta forum som jag blev medlem i häromdagen.
 
Jag använder mig av släktforskningsprogrammet MacFamilyTree, använder alltså Mac.  
 
Har redan stött på s k anförluster. Det jag inte förstår är hur Kekulé-numreringen fungerar i dessa fall. Jag bifogar en pdf-fil som visar den del av min antavla som berörs.
I programmet så kan man välja Skapa Kekulé-tal och programmet numrerar automatiskt. Vad jag förstår kan man inte numrera för hand i programmet.
Jag har mig själv som proband, dvs Kekulé nr 1.
 
Kortfattat ser det ut så här:  
 
Anna Stina Carlsdotter (nr 17). Hennes far, Carl Andersson Norström får då nr 34 och hennes mor, Cajsa Månsdotter, nr 35.
Sedan har jag också Anna Stinas syster Lena Carlsdotter i antavlan med nr 39. Hennes föräldrar, dvs Carl Andersson Norström och Cajsa Månsdotter får här samma Kekulé-numrering som de hade tidigare. Borde de inte få en ny numrering nämligen 78 och 79?
 
Har samma fråga på ett annat ställe i samma antavla. Det gäller två tvillingbröder, Olof och Lars Andersson. Har dock inte markerat dessa i min bild.
 
Vore tacksamt om jag kunde få en förklaring till hur man skall tänka här. Har sökt på forumet och googlat på denna frågeställning utan att hitta något egentligt svar på frågan.
 
Kjell Reinedahl
Skövde
Antavla med anförluster
 (128.0 k)

2014-10-29, 10:18
Svar #1

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Kekulé's system kan bara följa direkta anor så systern skall inte ha något nr.
Systern syns i 'föräldrarnas barn'.
Det blir lite fel att kalla detta en anförlust, en anförlust uppstår vid
bl. a. kusingiften.
Det finns säkert någon annan som kan mer i detalj förklara detta för dig.
 
//Jarl

2014-10-29, 10:33
Svar #2

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se

2014-10-29, 10:41
Svar #3

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
Tack för snabbt svar. Tyvärr hänger jag inte riktigt med på vad du menar.
Anna Stina Carlsdotter är min ff fm och Lena är min ff fm m.  
 
Varför skall systern (Lena) då inte ha något Kekulé-nummer?
Programmet skapar ju ett nummer för henne:
 
Vad jag har läst mig till uppstår en anförlust då samma person(er) förekommer mer än en gång i
antavlan, vilket det ju gör här då deras föräldrar finns på två ställen.
 
Det gäller ju även de två tvillingarna jag skrev om i min fråga.
Olof är där min ff mf f och Lars min ff mm f.
 
/Kjell/

2014-10-29, 10:49
Svar #4

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
Åke!
 
Tack för länken. Den visar ju på en liknande situation som den jag har. Samtidigt visar den på att samma personer kan få
olika Kekulé-numrering i dessa fall. Här har man dessutom hänvisat till att de har en annan numrering sedan tidigare.
 
Det framgår ju också klart och tydligt att en s k anförlust uppstår i denna situation.
 
Det betyder alltså att Carl Andersson Norström och hans hustru Cajsa Månsdotter borde ha Kekulé-numreringen 78 resp 79 vid det andra tillfället (Lena).
 
Är det således en bugg i programmet som inte kan hantera denna situation?
 
/Kjell/

2014-10-29, 11:26
Svar #5

Lotta Nordin

Kjell,
du har helt rätt att systrarnas föräldrar ska ha flera nummer enligt Kekulé. Jag vet inte hur det fungerar i MacFamilyTree, men i MinSläkt kan man välja att visa bara ett referensnummer eller alla.  
 
Men har det inte blivit lite fel i din uppställning?
Om Anna Stina är din ff fm kan inte Lena vara din ff fm m? Då skulle ju Lena vara mor till sin syster.
På din pdf står att Maja Kajsa Larsdotter är din ff mm, då bör Lena vara din ff mm m, Lars Andersson är ju ff mm f.
 
Nu blir det rörigt, så det är bäst att sluta skriva...

2014-10-29, 11:53
Svar #6

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
Tack Lotta!
 
Du har helt rätt i ditt påpekande. På Lena skall det stå, precis som du skriver, ff mm m. Det är jag som skrivit fel
i programmet. Just dessa uppgifter (ff mm m motsv.) för man in för hand i motsats till Kekulé-numren. Tyvärr så gör  
programmet detta med automatik och det innebär att föräldrarna får samma nummer även om de uppträder på två ställen.
 
/Kjell/

2014-10-29, 12:09
Svar #7

Lotta Nordin

Hur fungerar det med Carl och Cajsa, dom står ju som ff fm f och ff fm m på båda ställena? Kan du ändra under Lena utan att det blir fel på Anna Stina?
När det gäller tvillingarnas föräldrar gäller givetvis samma sak.
 
Det finns en diskussion om MacFamilyTree här i Anbytarforum, där man bl. a. har kritiserat hur anförluster hanteras av programmet:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/274/108575.html?1413480255

2014-10-29, 12:52
Svar #8

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
Lotta
 
Även här blir det fel. För jag in t ex ff fm f på Carl Andersson Norström (nr 34) så kommer det att stå
så även på nästa ställe där han dyker upp. Både denna uppgift (ff fm f) och Kekulé-numret följer personen
och tar inte hänsyn till att personen dyker upp på fler ställen.
Där är systemet (programmet) inte tillräckligt flexibelt.
 
Det jag kan göra är att ta bort de uppgifter (ff fm f  motsv) som jag skrivit in så slipper jag de felaktigheter som
uppstår vad gäller detta.
Men Kekulé-numreringen kommer jag inte åt om jag inte stänger av den funktionen helt.
 
Skall nu titta på din länk. Har inte hunnit än - lunchen kom emellan.
 
/Kjell/

2014-10-30, 10:18
Svar #9

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
En numrering av anor är ju ingenting som följer en person.
Skulle man vilja utgå från någon annan än sig själv, ex. en faster eller nåt sånt, då utgår numreringen från henne och alla får andra nummer än i en annan antavla som utgår från en själv.
Därför ska man aldrig med text ange för varje person hur dom är släkt med en själv.
Det sköter Kekule om vid utskriften, med rätt angivelse beroende på utgångspersonen.

2014-10-30, 13:50
Svar #10

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
Är det inte så att Kekulé-numreringen bara följer anor i rakt nedstigande led,  
annars skulle ju alla barn i en familj få olika nummer och föräldrarna nytt  
nummer för varje barn. Detta kan inte fungera då nummer från föregående  
generation skall ha dessa nummer.
Det kan uppstå problem med ett program som automatiskt skall räkna ut
Kekulé-nummer om t. ex.:
 
En änka/änkling gifter om sig med en syster/broder till den avlidna makan (-en).
Det är ju bara anan i rakt nedstigande led som skall ha ett sådant nummer
som man kan följa bakåt (n*2+1). Samma sak kan hända om en änka/änkling
gifter om sig.
 
Om man vill ha nummer på 'övriga' kan man lägga till ett suffix eller prefix
och det måste då göras manuellt i något annat fält i programmet.
(Dock används suffix normalt för att ange generation, I första, II andra osv.)
 
I det släktforskningsprogram jag använder så lägger jag manuellt in numrering
som överrensstämmer Kekulé-numreringen, enbart för anor rakt nedstigande  
från mig själv. I de fall då ovanstående händer så lägger jag till för nästa make/maka  
ett prefix.
 
Jag har inte så stor erfarenhet av olika släktforskningsprogram men kan tänka mig
att det måste vara rätt i alla länkar för att programmet skall ge rätt nummer, det finns
många källor till att det kan bli fel.
 
//Jarl

2014-10-30, 20:11
Svar #11

Lotta Nordin

Kjell,
nu har jag raderat mitt misstag och här kommer en reviderad upplaga.  
 
Så här ser det ut när man låter programmet MinSläkt automatiskt indexera enligt Kekulé, utan begränsning till bara ett nummer per individ:
 
 
 
Mvh//
Lotta
som hoppas att det blev rätt den här gången

2014-11-03, 15:27
Svar #12

Utloggad Kjell Reinedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-12-10, 13:13
    • Visa profil
Tack Gunnar, Jarl o Lotta för era svar och försök att hjälpa mig med mina frågor.
 
Den numrering som MinSläkt redovisar (med automatik) köper jag gärna. Synd bara att  
det program jag använder inte fungerar lika genomtänkt.  
Jag får hoppas att senare uppdateringar och förbättringar av programmet kan avhjälpa detta.
 
Nu tar jag ny sats med forskandet men kommer säkert att återkomma fler gånger med fler frågor!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna