ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkt från två hold hur organisera  (läst 1228 gånger)

2015-05-20, 13:30
läst 1228 gånger

Utloggad Terje Engerbakk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-08-04, 11:06
    • Visa profil
Hej,
En generell nybørjarfråga som gjelder min norska sida, men ställer frågan her för jag har fått så mycket bra hjelp her.¨Min norska sida är et ganska litet ställe så d¨r dyker en utmaning som säkert er vanlig på små ställen upp. När jag kommer til 5-6 generation uppåt dyker plutselig sammma personer upp som direkte ane på farFARs sida og halv/indirekt på farMOR sida. Det vil ju si at det vidare uppåt också kommer dubbelt. Hur organiserar ni detta? Skal jag knytta dom i mitt program så det blir en massa halva syskon? I såfall blir det vel fel i et av dom? Eller skal jag låta dom stå två ställen?

2015-05-20, 18:41
Svar #1

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Terje,
 
Knyt ihop dem i programmet. En person får bara finnas med en gång. Aldrig några dubbletter!

2019-02-05, 09:38
Svar #2

Utloggad Kerstin Börjesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 00:53
    • Visa profil
Hej. Om en man,gifter sig och hustrun där och han gifter sig med hennes syster som också blivit änka, då finns båda på två ställen och hur gör jag då? Kan inte gärna uraktlåtit att sätta in dem som nya makar.

2019-02-05, 14:50
Svar #3

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Om jag förstår frågan rätt så får man skapa en ny relation mellan två befintliga personer. Man får göra skillnad på att en person är just en (1) men att denne kan presenteras på flera ställen i rapporter eller i ett släktträd.

2019-02-07, 16:00
Svar #4

Utloggad Kerstin Börjesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 00:53
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna