ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vanliga efternamn  (läst 1045 gånger)

2010-06-10, 10:59
läst 1045 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hejsan,
 
jag har precis börjat söka efter mina äldre släktingar så jag behöver lite hjälp  
Jag söker efter familj på min mormor och morfars sida och de har vanliga efternamn så som Eriksson och Johansson. Hur ska jag lättast kunna hitta inom dessa namn? Antar att det finns många med dessa efternamn.
 
Tack på förhand!
 
mvh Johanna

2010-06-10, 11:46
Svar #1

Utloggad Moderator Metod

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2016-06-15, 12:48
    • Visa profil
Hej Johanna!
 
Ett tips är att utgå från födelseuppgifter. Om du inte själv vet när och var en förälder eller far- eller morförälder är född kan du ringa folkbokföringen på 0771-778 778. Du uppger bara dina födelseuppgifter och så får du föräldrarnas uppgifter också. Du kan behöva leta efter uppgifter på ditt närmaste landsarkiv själv också. (Du får alla uppgifter på föräldrar om du anger en persons födelseuppgifter, du behöver inte ens vara släkt.)
 
Men om du kan vore en bra idé att prata med släkten först och samla deras uppgifter om släktingar och deras livsberättelser.
 
Om du vet datumen då de föddes, och det är före 1935, ca kan du söka i födelseböckerna på tex SVAR eller GENLINE, där de finns. Det du behöver veta är födelseförsamling och födelsedatum. Då får du veta namnen på deras föräldrar. Efter ca 1935 ska du kontakta folkbokföring eller landsarkivet.
 
Lycka till!
 
/Torbjörn
 
PS
 
Och fråga gärna annat också, det finns många hjälpsamma personer här på detta forum!
 
Några lästips: http://www.genealogi.se/kurs/
http://www.genline.se/node/slaktforska.php
http://www.bok.nu/Per_Clemensson_och_Kjell_Andersson/Borja_slaktforska

2010-06-10, 13:05
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Johanna! Församlingen/Församlingarna de bodde i under sitt liv (föddes i/gifte sig i/fick barn i/dog i) är det viktigaste att veta för att komma någon vart i forskningen.  
 
Om personerna är avlidna så kan uppgifter om födelseförsamling finnas i cd:n Sverige dödbok 1947-2006 (det kommer en ny i höst). SVAR har uppgifter ur avskrifter av födelseböcker, vigselböcker, dödbböcker t.o.m 1939 (i det så kallade SCB-materialet)och i en del fall även originalböckerna, och även nyare material när det gäller vigselböcker, Genline har till ungefär 1937 och ArkivDigital har för vissa församlingar uppgifterna till 1939 ur originalböckerna om de finns tillgängliga och man hunnit fotografera (finns för delar av Småland t.ex.). Skatteverkets folkbokföring har endast uppgifter om personer som levde 1991, när de tog över uppgifterna från Svenska kyrkan.  
 
Det var också så före 1901 att man bytte efternamn varje generation, man hade nämligen patronymikon/fadernsnamn, vilket innebär att Eriksson kom av att man var Eriks son, och systrarna till en Eriksson hette Eriksdotter. Alla Eriksson i en liten by var därför sannolikt inte alls släkt. Om du googlar patronymikon får du fram en del, liksom om du läser här: Anbytarforum » Språk, ord och namn » Personnamn » Övrigt om personnamn » Patronymikon (fadersnamn).
 
Du hittar lättast genom att söka upp personerna i kyrkböckerna och söka på den socken/församling de bodde i. Utöver tipsen från Torbjörn ovan (där Clemenssons bok är nästan ett måste för nybörjaren för den är så pedagogiskt upplagd, den finns att låna på de flesta bibliotek) så har även ArkivDigital en nybörjarinfo.
 
Hälsningar,
Eva

2010-06-10, 13:12
Svar #3

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej Eva & Torbjörn,
 
Tack för hjälpen, nu vet jag vad jag kan börja att kolla  
 
hälsningar Johanna

2010-06-11, 04:26
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Att ha ett familjenamn var inte obligatoriskt förrän 1963, då den första Namnlagen kom.
1901 kom bara en bestämmelse - som var ett tillägg till kyrkobokföringslagen - om hur man skulle förfara OM man ville ha ett familjenamn. Nu ville stora delar av svenska folket det - men det fanns de som tvärnitade också. Inte alls ovanligt i t.ex. Dalarna, Hälsingland och Skåne, för att nämna de största motståndshärdarna.
Innan Namnlagen 1963 infördes reste det i flera år runt en man som hjälpte människor utan familjenamn att välja ett. Det var i samband med detta de berömda listorna PRV har än idag med förslag på familjenamn togs fram första gången.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna