ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilse i spenaten - hur hålla reda på alla lösa trådar?  (läst 1440 gånger)

2005-01-19, 21:50
läst 1440 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Här sittar jag med en massa uppgifter som jag plockat fram för att lösa en släktforskningsuppgift. Ca 20 utdrag (hela familjer) ur olika husförhörs- och församlingsböcker, diverse uppslag i födelseböcker, vigsel- och flyttböcker. Allt snyggt dokumenterat med källuppgifter så att lätt jag kan gå tillbaka ocjh kolla om jag behöver.
 
Men jag får ingen överblick! Har matat in i ett svenskt vanligt släktforskningsprogram men överblicken vill inte infinna sig.
 
Jag efterlyser ett FORSKNINGS-program som ett verkligt stöd. De släktforskningsprogram vi har nu är ju främst till hjälp för att registrera och skriva ut! Forskningsbiten skulle jag behöva bättre hjälp med. Jag vill lätt kunna se mina 30 blad med uppgifter. Jag vill få överblick för att kunna bestämma mig åt vilket håll jag skall gå vidare. Var hittar jag svaret på min aktuella frågeställning?
 
Kanske ett Mind-Mapp program skulle kunna vara något för att hjälpa mig att hålla reda på alla lösa trådar och ge mig möjlighet att lätt visa bakomliggande fakta.
 
Jag har avsiktligen inte angivet vilket problem jag vill lösa, utan hoppas ovanstående skall tjäna som en belysning av ett problem som jag tror många delar med mig.
 
I kurssammanhang brukar man säga, inga lösa lappar! Jag tycker att mitt datorstöd inte hjälper mig bara för att jag använder modern teknik!

2005-01-28, 09:16
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Sten-Sture.
 
Så här gör jag:
 
1. Skapar ett Worddokument med problemets namn som rubrik, t. ex. Lars Höks ursprung.
2. Sätter upp relevanta kända data, helst en numrerad rad för varje faktum.
3. Stirrar på listan. Sätter in uppslag till frågor att undersöka i listan. Dessa markeras med fetstil.
4. Tar fram svaren på frågorna och skriver in dem med kursiv stil efter frågan.  
5. Stirrar på listan igen. Sover på saken. Plockar om i listan för bättre överskådlighet. Åter till punkt 3.
 
Jag tar aldrig bort något ur listan; jag har en olycklig förmåga att glömma vad jag redan gjort och lägga ner mycket arbete i onödan.
 
Bättre förslag emotses.
 
Per Thorsell.

2005-01-28, 09:32
Svar #2

Lena Persson

Jag föredrar att använda ett databas- eller kalkylprogram, med rader och kolumner. Själv använder jag det gamla goda Works. Skriver in varje person på en rad, med förnamn, efternamn, födelsetid, ort, boställe, fars namn, mors namn, makes namn, vigsel o.s.v. i var sina kolumner. Sedan sorterar jag mina poster (rader) på alla tänkbara sätt och får då ofta upp två eller flera som jag kan se att det här är faktiskt samma person, eller de här personerna har samma far. Jag använder alltid normaliserad stavning.
Nu vet jag ju inte vad det är för problem just du har.

2005-01-28, 10:07
Svar #3

Åke Forsmark

Ibland ser man på polisfilmer där hjälten går in i nåt datarum där det står en vägg med tjugo skärmar och hjälten nåt i stil med sortera efter ålder eller nåt annat och alla tjugo skärmarna tar fram var sin smart vy över problemet och allt blir glasklart. Ibland önskar jag något liknande för släktforskning.
 
Själv har jag av och till pysslat med databaser och vill gärna hålla fram sql-frågor som det bästa sättet att krafsa fram data. Men det kräver åtskilligt med kunskap och också att man inte fastnar i gamla hjulspår utan försöker byta vinkel på hur man ska fråga.

2005-01-28, 10:22
Svar #4

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Allmänna och udda personuppgifter som ej passar in i släktforskarprogrammet registrerar jag i Excel. Jag försöker hålla nere antalet uppgifter men anger var jag förvarar 'originalhandlingen'. För att få överblick har jag ibland använt 'mindmapping' med papper och penna. Finns det något enkelt, sökbart 'mindmapping'-program?
 
Mvh/Lilian

2005-01-28, 12:39
Svar #5

Jan Lilliesköld

Sten-Sture! Visst tror jag att jag förstår vad du menar. När jag har haft ett pussel av bitar som är svåra att få ihop utan vidare, så har jag använt den gamla metoden att använda papper och penna - en vass en så man kan skriva smått med, när det är många uppgifter att försöka få en överblick över. Det har väl blivit något slags mindmapping av det hela.
Sedan gör jag som Per Thorsell skrivit - slänger aldrig bort dessa kartor - för jag har haft anledning att återkomma till samma utredningsområde mer en gång.
När jag läste din förfrågan förra veckan tyckte jag inte jag hade något att säga. När det gäller datorstöd för sådant här typ av arbete, kom jag inte på något bra svar, men har senare kommit att tänka på att webben i sig (dvs med hjälp av html), så skulle man kunna länka ihop olika dokument - och vill minnas att jag sett något liknande beskrivet i något slags datorstöd. Nu tänker jag också på den artikel som jag läste för några dagar sedan i senaste numret av Diskulogen, ett program för Mac som hette WeSee. Jag skulle kunna tänka mig (osett) att det kunde kanske användas lite på motsvarande sätt - att länka olika bilder/dokument till varandra. Men inget av detta hjälper nog mot grundproblemet - nämligen brist på överblick.  
Ett par inlagor som kommit här ovan, är en annan variant på temat - att få en hjälp till att hitta samband som man inte hittar utan vidare.

2005-01-28, 23:40
Svar #6

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Sten-Sture
Jag förstår inte problamitiken?
Efter att ha jobbat med sockenforskning i över 20 år, och inte enbart en socken så måste jag till sist fråga dig var ditt problem ligger!
Jag har dammsuget alla källor när det gäller att hitta felande saker, jag har frågat alla som har kunskap om saker?, jag skriver på Rötter när allt annat står stilla, jag skriver mail till alla som jag känner. Jag läser allt som jag känner till, både hemma och övrigt. Jag frågar alla som kan veta ngt. Efter allt detta vet jag i regel så mkt så jag kan gå vidare. Jag sitter inte med ett 10-tal ofullständiga ark forskning, jag sitter kanske med mer än 100-tals, men dessa löser jag efter hand med mina forskarvänner som har samma område. Alla dessa olösta trådar kan ta mer några åratal att komma igenom. Vi vet fortfarande inte allt om vår anfader Påfvel Persson, men det har vi skrivet upp och löser i morgon, att han var mjölnare men att att prästen skrev torpare år anno 1788 får vi leva med. Nu jobbar jag med alla källor jag kan hitta, all ref-litteratur, samt att försöka finna alla som har kunskap.
PS För att få rätsida på anorna kan Tomas Alrikssons rotehäften för Torsås (H) vara ett tips på hur generationerna kan belysas. Dessa är enkelt framställda i Word för att användaren skall kunna få fram maximal information.
När allt annat slår slint skriver vi ut problemet (familjen-gården-släkten, eller vad det gäller i Word, samt tar ett snack med sakkunniga)
Jan-Christer

2005-01-29, 17:12
Svar #7

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jan-Christer, jag beundrar dig om du kan överblicka all information utan några speciella hjälpmedel.
Jag är rädd för att många trycker in första bästa upplysning i något datorprogram och kopplar ihop folk till höger och vänster utan att egentligen vara så värst säker på att man har rätt. Sen är det ganska knepigt att koppla loss personer och koppla ihop på rätt sätt. Så jag vill vänta lite, och det är just då som det är svårt att ha örnkoll på all uppgifter.
 
Var kan jag kolla rotehäftena?
 
Hälsn Sten-Sture

2005-01-29, 18:55
Svar #8

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Skriv en artikel. Det kräver dels att man preciserar sin frågeställning men också när man besvarar den att man systematiserar och värderar de olika fakta som forskningen frambringat. I synnerhet om vågar ta nästa steg och försöka publicera den så tvingas föra en argumentation eftersom man skall övertyga andra. Det finns ytterligare fördelar: Ens egna resultat blir tillgängliga för andra släktforskare. Dessa kan dessutom granska och bygga vidare på det man gjort. Att tänka sig att ett datorprogram skall ge överblicken tror jag är orealistiskt.
//Michael Lundholm

2005-01-29, 21:18
Svar #9

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Sten-Sture
Du kan kolla häftena på min hemsida via min profil.
Annars e-mail så kan jag översända exempel.
Hälsningar Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna