ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åldersangivelse i födelsebok  (läst 1445 gånger)

2005-08-12, 22:57
läst 1445 gånger

K. MacKie

Hej.
 
Jag har hitta en Stina Greta Haglund f. 1836 den 16 januari Modern hette Carin Andersdotter. Nu till min fråga. I kollumen där föräldrarna är antecknade står det att Carin (mamman) är 29 år, den 16 jan. Min undran är ska hon vara född 1807 eller 1806 då??Hur räknade dom?? . Ursäkta en grönjörling
 
Tack i allafall för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg, och hoppas ni förstår min fråga  
Mvh
K. MacKie
(Key)

2005-08-13, 07:12
Svar #1

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej
Det finns inget entydigt svar på hur dom räknade när det gäller föräldrarnas ålder. Carin är troligen född antingen 1806 eller 1807. Men åldern kan också vara felaktigt angiven så att hon är född något annat år. Om du vet var Carin föddes så kan du kanske gå igenom födelseboken för, i första hand, 1806 och 1807 och se om du hittar henne där. Lycka till!
 
/Neta

2005-08-13, 18:50
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Säkrare är att först titta i husförhörslängden i socknen där mor och dotter var bosatta. Där bör moderns födelsedata och födelseort vara noterade - sedan går man vidare till födelseboken.
Hälsar vänligen
Maud

2005-08-13, 20:14
Svar #3

K. MacKie

Tack för tips och förslag.
Jag är mycket tacksam för att Ni tar er tid att besvara min fråga..och till råga på allt så förstod Ni vad jag ville fråga  
En fråga till ...Mamman hetter Andersdotter i efternamn och Stina Greta Hette Haglund. Någon fader i födelseboken är inte noterad. Hur kan hon då hetta Haglund.??
 
Tack igen
K. MacKie
(Key)

2005-08-13, 20:53
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Före den första svenska namnlagen 1901 kunde man anta vilket (icke adligt) efternamn som helst, även om det redan var upptaget - det var bara att meddela församlingsprästen vad man ville kalla sig. Det är därför det finns så många olika släkter Bergman, Ekblad, Haglund, Lindberg, Lundström etc etc. Enda sättet att ta reda på när (och kanske hur) Stina Greta fick sitt efternamn är att följa henne via husförhörs- och flyttningslängder.
Hälsar vänligen
Maud

2005-08-13, 21:02
Svar #5

K. MacKie

Maud..
 
Genast kommer jag på en följd fråga.
- Mamma, Carin var 29 år när hon fick Stina Greta. Denna inf. får jag genom att kolla födelseboken för Stina Greta, Min tanke är då att Carin är 29 år. Var man inte gift då på den tiden, lite konstigt att inte fader är antecknad i födelseboken?? Endast faddrar?
Jag är som jag skrev i först inlägget ..en Grönjörling vad det gäller släktforskning.
Kan de vara så att hon blev nöddöpt  hon är Stina Greta döpt och född på samma dag, och då var de kanske inte så viktigt att skriva i fader vid födelsen ??, men Stina Greta överlevde!
Tack igen för att du tog dig tid att svara.
Mvh
K. MacKie
(Key)

2005-08-13, 22:06
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det har aldrig funnits något som hindrat att även ogifta kunnat få barn. Det var rätt vanligt på 1800-talet. Står det något om att Stina Greta är oäkta, utomäktenskaplig eller dylikt?
Teorin om nöddop tror jag du kan avskriva, man höll alltid reda på om en kvinna var gift med barnafadern.

2005-08-13, 23:08
Svar #7

K. MacKie

Anders.
 
Enligt födelsebok och dop bok står INGET om oäkta.  
Var de vanligt att man döpte sitt barn samma dag som barnet föddet.
Ursäkta om jag ställer konstiga frågor.
Som sagt ...Att få barn och inte vara gift går ju även idag...så de håller jag med, men jag tror att det var vanligare att man var gift vid 29 års ålder när man fick barn. eller..
Tack ännu en gång för att ni tar er tid att skriva ..
Mvh
K. MacKie
Key

2005-08-13, 23:36
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Ja, vid denna tid var det mycket vanligt att man döpte barnet samma dag det föddes.  
Oäkta barn, barn födda utom äktenskap, har funnits i alla tider och i stort ökat antal under 1800-talet. Moderns ålder har därvidlag ingen som helst betydelse.
Hälsar vänligen
Maud

2005-08-14, 10:42
Svar #9

K. MacKie

Maud.
 
Det som jag tycker är konstigt är att det står inte Oäkta någonstans. Kan prästen verkligen ha missat detta i anteckningarna.
 
Mvh
K. MacKie

2005-08-14, 12:31
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Sök upp mor och dotter i husförhörslängden. Där framgår om modern var gift och i så fall även när hon gifte sig.
Hälsar vänligen
Maud

2005-12-09, 14:28
Svar #11

K. MacKie

Hej Maud.
Tack för tipset. Jag har nu hittat bägge föräldrarna.
Mvh
K. MacKie
(Key)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna