ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bortlämnade barn  (läst 1463 gånger)

2005-09-17, 19:10
läst 1463 gånger

Utloggad Gunilla Åkeson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 11:17
    • Visa profil
JAg söker några halvvuxna barn som bodde som fosterbarn, eller inackorderade, i Västerås runt 1906. Jag har adressen, men hur kommer jag fram till vilka det var de bodde hos?

2007-07-13, 20:24
Svar #1

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan.
Jag fick alldeles nyss ett samtal från min farbror där han sa att han precis hade fått reda på att han och min far eventuellt skulle ha två halvsyskon på sin mors sida. Min farmor är född 1912 och med lite uteslutningsmetoder kom vi fram till att om detta stämde så skulle de vara födda i början på 30-talet och allra tidigast precis i slutet av 20-talet. Dessa barn måste ha blivit bortlämnade som små eftersom att ingen har vare sig hört eller sett något av dem sedan dess.  
 
Om detta stämmer, borde det inte ha kommit fram vid min farmors död? Dvs med arv och allt det där..?
 
Går det att hitta dessa eventuella syskon och i så fall hur gör man? Det enda jag har att gå på är två förnamn..
 
Tacksam för alla tips!

2007-07-15, 18:17
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Mårten, det bör framgå av kyrkböckerna om hon fött barn fler barn än de du känner till och om dessa eventuellt lämnats bort. Jag förutsätter att hon inte lever (och därmed själv inte kan tillfrågas)?  Det framgår av församlingsboken där hon då bodde.
 
Om hon vid tiden bodde i någon av de församlingar vars kyrkböcker finns på landsarkiven så är det landsarkivet du ska kontakta (dvs. i följande län med början norrifrån  Gävleborgs, Västernorrlands, Västerbottens och Norrbottens län (LA i Härnösand), Jämtlands län (LA i Östersund), Uppsala, Södermanlands, Örebro, Västmanlands och Dalarnas län (LA i Uppsala), Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs och Kalmar län (LA i Vadstena), Gotlands län (LA i Visby).
 
I övriga delar av landet - se listan över arkiv och deras regionindelning här har inlämning gjorts i olika stor utsträckning genom att det pågår just nu (Stockholm, Värmland och Göteborg) eller gjorts i förtid (Lund och Malmö), se respektive arkivs webbplats under rubriken Folkbokföringshandlingar.
 
Efter att du vet om och när hon fick barn kan du sedan gå vidare i andra arkiv.
 
Hälsningar,
Eva

2007-07-16, 09:31
Svar #3

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan. Nej hon är död sedan 13 år tillbaka och det var först i helgen som min farbror stötte på uppgifterna om eventuella halvsyskon. Jag måste nog försöka avgränsa området för sökningen på något sätt, just nu vet jag bara att hon förmodligen bodde i Linköpings kommun under de aktuella åren. Måste nog få ned det till 2-3 församlingar iaf innan jag kontaktar Vadstena.
 
Jag tackar för informationen!

2007-07-16, 19:47
Svar #4

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Nja...Mårten.
Jag tror att du redan nu kan ringa / maila till Vadstena och säga alla dina uppgifter du har, frågan & varför du söker svaren.
 
Östergötland...har jag för mej har bra underlägg och bra sökmotorer på Vadstena & även i Linköping gamla stan där Dis ligger.
Ta din farmors personnr & hennes alla namn så kan du nog få en hel del hjälp.
Bortadopterade barn skedde ibland redan något dygn efter förlossningen men bör ändå stå med (Dock ej i arvskifte-Bouppteckningen--adopterade ärver ju inte sina biologiska föräldrar utan de ärver ju sina adoptivföräldrar)
 
Jag antar att din farfar dog tidigt...ta med hans uppgifter..kanske kan det vägleda dem något.

2007-07-17, 09:54
Svar #5

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan.
tackar för svaret! Jag har ringt Vadstena och det lät inte som om det skulle bli några problem för dem att kolla uppgifterna, det skulle kosta några hundralappar sa hon men det kan det ju vara värt.

2010-03-09, 00:18
Svar #6

Utloggad Ditte Lindskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2023-10-01, 16:19
    • Visa profil
Modern dör ca 5 dagar efter födseln i Karlstad år 1917 av en dotter. Hon har också en son som är ca 2 år gammal. Modern har ingen adress i födelseboken. Fader okänd.  
 
Var kan jag hitta barnen, hur går jag vidare?
 
mvh Ditte

2010-03-09, 19:18
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Barnavårdsnämndens arkiv! Kontakta Arkivcentrum i Karlstad, se www.arkivcentrumvarmland.se
Hälsar vänligen
Maud

2010-03-09, 19:58
Svar #8

Utloggad Ditte Lindskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2023-10-01, 16:19
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna