ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkbokföringsuppgifter  (läst 1486 gånger)

2012-11-04, 09:25
läst 1486 gånger

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Det är kanske lite naivt tänkt men borde det inte finnas något sätt att hitta den adress där någon bott vid olika tillfällen i livet? Finns det folkbokföringsuppgifter bevarade någonstans och bevaras historiken i den folkbokföring som görs? Åtminstone den som görs numera i modern tid av Skattemyndigheten?
 
Jag forskar än så länge mest om släkten under 1900-talet 2-3 generationer tillbaka och om man skulle kunnat följa en person på de adresser där de bott genom livet så skulle det ju ge väldigt fin information till släkthistorian om den personen. Jag har t.ex. läst i en bok om min farfars far att han bodde på ett tiotal olika ställen i Perstorp.
 
Några få vägar framåt som jag ser är
 
- In och utflyttningslängder, men de dokumenterar efter vad jag förstår bara flyttning då någon flyttat mellan olika socknar, inte inom en och samma socken.
 
- Sveriges befolkning 1890, 1900, (1910, mycket luckor än), 1970, men de visar bara var de bodde just då och det är ett stort glapp mellan 1900 och 1970.
 
- Numera har vi birtdhay.se men där ser man bara var folk bor just nu.
 
jag försöker fråga de gamla så mycket som möjligt om det här nu medan de fortfarande finns kvar men finns det någon som kan se andra vägar framåt när det gäller folkbokföringsuppgifter? Eller som vet mer om vad som finns när det gäller folkbokföringsstatistik?

2012-11-04, 20:02
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Visst finns 1900-talets folkbokföring bevarad - se församlingsböckerna som ersatte husförhörslängderna runt förra sekelskiftet. Församlingsböckerna finns tillgängliga på nätet fram till den 70-åriga sekretessgränsen - för senare uppgifter får man kontakta landsarkiven.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2012-11-04 20:03)
Hälsar vänligen
Maud

2012-11-04, 20:43
Svar #2

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Jag är fortfarande nybörjare när det gäller släktforskning men har hört talas om församlingsböckerna och har sett i dem listorna över kyrkoböcker. Jag har dock inte haft tid och möjlighet att börja titta i dem än. Men menar du alltså att församlingsböckerna även ska innehålla uppgifter om någon har flyttat från en bostad till en annan inom en församling? Eller från en bostad till en annan på samma ort för att vara mer precis.
 
I så fall måste jag nog se till att ta en titt på dem snart och lära mig lite mer om dem. Det är framför allt tiden från början av 1900-talet fram till omkring 1950 som jag är intresserad av, varav det mesta är mer än 70 nu, och Perstorps kommun.
 
Tack för din information!

2012-11-04, 21:14
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Ja, flyttningar inom församlingarna är noterade. Dock är inte alla församlingsböcker (fram till sekretessgränsen) tillgängliga på nätet ännu - fotografering pågår och nya volymer läggs ut successivt. Perstorps församlingsböcker saknas ännu hos Svar, vet inte om AD eller Genline har dem. Så innan du beställer abonnemang: kontrollera vilken leverantör som kommit längst i de områden som du är mest intresserad av.
Hälsar vänligen
Maud

2012-11-05, 07:42
Svar #4

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Att det fanns såna här detaljer i församlingsböckerna hade jag inte förstått innan. Jag trodde bara de var ersättning för husförhörslängderna mer än ren folkbokföring, som det ju låter som. Att det saknas mycket kyrkoböcker för Perstorp ännu är jag dock medveten om. Jag jobbar på dagarna och tycker inte det är värt att lägga pengar på ett abonnemang som jag sällan hinner använda. Så mina aktiviteter i kyrkoböckerna m.m. sker på biblioteket där jag kan kika gratis. Dessutom försöker jag krydda mina efterforskningar med en hel del hembygdsforskning runt släkten också så att det inte bara blir statiska uppgifter som jag får veta om dem.
 
Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det här med vad församlingsböckerna innehåller!
 
/Jonny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna