ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mail eller telefon?  (läst 1136 gånger)

2015-11-03, 09:43
läst 1136 gånger

Utloggad Karin Algö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 12:12
    • Visa profil
Hejsan!  
 
Jag har hittat en avlägsen släkting som jag väldigt gärna vill ta kontakt med. Men tanten är 90 år och man vet ju inte vilket skick hon är i. Har även hittat en son till henne och tänkte därför gå via honom. Nu är min fråga: Är det alldeles fel att kontakta honom via telefon? Jag kan naturligtvis maila till honom, men då vet man ju aldrig om han ens har läst mailet ifall han inte svarar, eller om han har läst det men inte vill ha kontakt... Och då blir det ju svårare att ta kontakt via telefon efter det.
 
Hur hade ni gjort?
 
Mvh Karin

2015-11-03, 11:41
Svar #1

Utloggad Iréne Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2022-09-27, 12:32
    • Visa profil
Skrivit ett brev.
 
Mvh Iréne

2015-11-03, 13:25
Svar #2

Utloggad Kerstin Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2017-09-25, 16:10
    • Visa profil
Hej!
Om ni inte bor alltför långt ifrån varandra så kan du hälsa på. Annars hade jag hade valt att ringa.
Har själv tagit kontakt med avlägsna släktingar både per telefon och på denna sidan. Och det har varit uppskattat.
Lycka till
Kerstin

2015-11-03, 19:47
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Skicka ett brev till tanten och lämna ditt telefonnummer och din adress. Sedan, om hon inte hört av sig på ett par veckor, kan du ringa upp henne. Då är hon i alla fall förberedd.
 
Gå inte och hälsa på oförberett!

2015-11-04, 18:43
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Det går aldrig att förutse vilken respons man får när man kontaktar en person, berättar att man är släktforskare och att man funnit att man är släkt. Jag har gjort det många gånger alltsedan 1980-talet och reaktionerna har varierat: ofta översvallande glädje och intensivt intresse - nästan lika ofta stor vänlighet men milt intresse - sällan ointresse och avståndstagande, mer eller mindre trevligt formulerat - mycket sällan inget svar alls.
 
Utifrån mina erfarenheter rekommenderar jag kontakt per brev. Ett telefonsamtal kommer kanske olägligt, och många är i dessa telefonförsäljningstider med rätta misstänksamma mot samtal från främmande personer. Ett brev kan läsas och begrundas och visas för familj/släkt innan man bestämmer sig för att svara eller låta bli.  
 
Tre råd:
1. Gör klart för dig själv varför du söker kontakt. Formulera sedan detta klart och tydligt i brevet.  
2. Gör lika klart och tydligt att du inte vill tränga dig på om intresse saknas, men att du i så fall skulle vara tacksam för att brevet vidarebefordras till annan släkting som kan tänkas vara intresserad av kontakt/forskningsutbyte.
3. Skriv ut en antavla som visar släktskapet och skicka med den.
 
I ditt fall rekommenderar jag att du samma dag skickar likalydande brev till både modern och sonen, nämner att du gjort det och att du hoppas på svar från någon av dem.  
 
Om svar uteblir: tolka det som ointresse och besvära inte personen igen med nytt kontaktförsök. Vi släktforskare blir så glada och entusiastiska över våra resultat att vi kan ha svårt att förstå att det finns många människor som struntar blankt i sin släkt, känd eller okänd. Respektera den inställningen och framhärda inte.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna