ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slutsläktforskat vid Allmänhetens terminal?  (läst 1901 gånger)

2011-09-12, 18:09
läst 1901 gånger

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej,
 
Nu i eftermiddags besökte jag för första gången efter sommaren Skatteverkets kontor vid Klara i Stockholm. Detta med syftet att under ca 1 timme försöka uppdatera en äldre egenhändig släktutredning till nutid genom tillföra de senaste uppgifterna om födslar, vigslar och dödsfall. Mha Allmänhetens terminal och de register som tidigare funnits där i form av Slutlig skatt och Basregistret har jag tidigare inte haft några som helst problem vid liknande ärenden, utan har kunnat arbeta ostört utan att själv behöva ta tid i anspråk från Skatteverkets handläggare.
 
Till min förvåning har Skatteverket under sommaren (från 1 juli enligt personalen) nu dock tagit bort Basregistret från Allmänhetens terminal! Det är med andra ord inte längre möjligt att forska fram de uppgifter som tidigare funnits där avseende aktuella adresser till levande svenskar. Till skillnad från exempelvis nätsidan Ratsit så har ju registret också innehållit uppgifter om barn under 16 år liksom uppgifter om dödsbon/avlidna. Om sådana uppgifter nu ska tas så sker det endast över disk (eller telefon) via Folkbokföringen. Enligt uppgift på plats har arbetsbelastningen för personalen ökat som ett resultat av detta beslut.
 
Är det någon här som vet mer om detta beslut och/eller ifall Allmänhetens terminal nu spelat ut sin roll för gott som källa för släktforskare?
 
Vänliga hälsningar,
 
Patrik Lundström

2011-09-14, 20:46
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag har hört talas om det för ungefär en månad sedan, men har inte själv kollat. Jag deltog vid Släktforskardagarna 2011 i Norrköping och det nämndes inte på Ordförandekonferensen där - och själv glömde jag fråga.  
 
Hälsningar,
Eva

2013-03-18, 12:21
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
När jag besökte Skatteförvaltningen i Uppsala i torsdags den 14 mars, för att söka personuppgifter efter 1 juli 1991 när de tog över Folkbokföringen, så fick jag till svar att Allmänhetens terminal var borttagen, åtminstone för sådana här uppgifter!
 
Ingen motivering kunde lämnas varför, när eller hur detta beslut tagits?
 
När jag då önskade hjälp att få ut en del av mina uppgifter, så skedde stående mitt framför kön med människor med ärenden av alla de slag och under stor tidspress för personalen. Hon tog sig ändå tid att dra ut flyttningarna efter 1991, men där fattades för en person 7 år från 1995-2002. Hon försökte sig på en förklaring att en person inte behöver vara skriven på en adress, utan kan vara skriven På församlingen, men det innebär ju inte att man inte är folkbokförd, när man bevisligen bor i Sverige och deklarations- och taxeringsuppgifter måste ha lämnats in och beslut på dessa måste ha sänts till någon adress.
 
När jag begärde ut de sistnämnda mejlade hon en handläggare, som efter ca 2 arbetsdagar sa höra av sig om dessa.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna