ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskning på 1900-talet  (läst 5262 gånger)

2012-10-14, 17:48
läst 5262 gånger

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej!
 
Jag är ganska ny som släktforskare ännu, inte minst eftersom jag som yrkesverksam bara hinner släktforska ibland på ledig tid, helger, och när man så sällan hinner göra det så är också det lite väl dyrt att betala för ett eget abonnemang. Jag har dock provat lite då vi besökt biblioteket som har en dator där man kan få tillgång till kyrkböckerna hos både ArkivDigital, Genline och SVAR och en sak jag upptäckt som tycks vara gemensam för dem är att de kyrkböcker som finns tillgängliga upphör runt sekelskiftet. Det är ett problem eftersom jag i nuläget istället för att gå så mycket bakåt i tiden framför allt vill ta reda på mer om min farfars, farmors, morfars och mormors föräldrar och vilka barn de fick och då handlar det framför allt om släktforskning för åren 1890 till 1950.
 
Det som jag haft mest nytta av hittills är Sveriges befolkning 1890, som man kan få tillgång till gratis på biblioteket och Sveriges befolkning 1900 som jag har köpt själv. Dessutom har jag hittat några av de som föddes på 1800-talet i http://www.ddss.nu/Demografisk Databas Södra Sverige (ett stort tack till landsarkivet i Lund för att den databasen finns!). Men bortsett från det här så har det varit svårt att komma någon vart med att t.ex. hitta de barn som min farfars far fick under åren 1900 till 1920 och uppgifter om när min farfars far flyttade från sina föräldrar i början av 1900-talet.
 
Så det här mynnar ut i frågan: Hur hittar jag egentligen uppgifter från början av 1900-talet om min släkt?
 
Ett möjligt svar på min fråga hittade jag i det här inlägget: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/15764/256153.html?1296907775#Giftermål och skilsmässor under 1900-talet?
 
Är det alltså i Landsarkivets mikrokort som jag hittar kyrkböckerna från 1900-talet? För på internet tycks de ju då inte finnas, inte än i alla fall.
 
Jag hoppas någon av er som är mer erfarna släktforskare vill ge lite vägledning om hur man kommer någon vart med det här med att forska i släkten på 1900-talet. Tack för ev. hjälp!

2012-10-14, 18:19
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Huvudregeln är att vända sig till vederbörligt landsarkiv. De har böckerna och visar dem vid behov. Dock är alla uppgifter mindre än 70 år gamla belagda med sekretessprövning.
Fotografering pågår och är klar för stora delar av landet, i varje fall för Arkiv Digital. Svar har en hel del utdrag från SCB och församlingsböcker vart tionde år.
Observera, att husförhörslängderna byter namn till församlingsböcker omkring 1895.
 
Svaret är alltså, att du bör kunna hitta uppgifterna på biblioteket, så länge inte boken innehåller uppgifter, inskrivna efter 1941. För sydligaste Sverige behövs dock en del erfarenhet (och tur). Dessutom lär det vara mera sekretess på vissa uppgifter än på andra via internet.
 
Mikrokort är det ovanligt att behöva söka i för 1900-talet.

2012-10-14, 18:42
Svar #2

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Om jag förstår dig rätt så finns det alltså inte så mycket information från kyrkböckerna från södra Sverige hos de som erbjuder tillgång till kyrkböckerna på internet än? Eftersom man behöver erfarenhet och tur. Och att det är därför som man då måste beställa fram dem i original på landsarkivet istället?
 
När vi så sent som idag var på biblioteket och letade efter uppgifter så kunde vi i alla fall konstatera att det inte fanns in- och utflyttningslängder, födelseböcker och vigselböcker för de socknar vi letade efter. Bl.a. Perstorp, Träne, Everöd.
 
Det där med sekretessen förklarar varför man ofta ser det talas om kyrkböckerna fram till 1941, det var något jag inte var medveten om. Inte heller att husförhörslängderna börjat kallas för församlingsböcker. En intressant fråga är också hur länge husförhören var allmänt förekommande?
 
Dock så förekom väl husförhören mest på gårdarna hos bönderna? En del av den släkt jag forskar i, i norra Skåne, var arbetare, bl.a. på Skånska Ättikfabriken i Perstorp, inte bönder på någon gård och då har jag väl inte så mycket nytta av husförhörslängderna? Eller förekom husförhören även i arbetarhemmen?
 
Tack för din information! Jag uppskattar verkligen den hjälp jag får på det här sättet väldigt mycket så att jag kan lära mig släktforska lite mer effektivt. Tack!

2012-10-14, 19:54
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Församlingsböckerna fördes fram till 1991, då folkbokföringen övertogs av Skatteverket, men som du sett, så är uppgifter efter 1941 sekretssbelagda i de flesta fall. SVAR kan dock ha t.ex. vigseluppgifter som är senare.
 
För många län har Arkiv Digital församlingsböcker fram till sekretessgränsen, du kan se hur läget är de i socknar du intresserar dig för på www.arkivdigital.se
 
Alla i Sverige skrivna personer ska finnas med i församlingsböckerna, inga undantag för speciella sociala skikt.  
 
Du kan också ha god nytta av Folkräkningen 1910, som finns på SVAR och är klar för ungefär halva landet. Vidare finns CD-skivor med Sveriges befolkning 1970, 1980 och 1990. Sveriges dödbok 1901-2009 är ofta en god hjälp när man vill trassla ut nutida släkt. Begravda i Sverige 2 omfattar ca 6 miljoner avlidna personer från 1500-talet, men mest från 1800-talet fram till i våras.  
 
Kanske har du någon släktforskarförening i din närhet, som har alla dessa CD-skivor?

2012-10-14, 20:19
Svar #4

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej! Handlar inte församlingsböckerna bara om husförhören? Är det alltså inte bara ett nytt namn för husförhörslängderna? Innehåller de mer än bara husförhörslängder?
 
Husförhör har ju dock inte pågått i modern tid så frågan är när de upphörde allmänt?
 
En snabb titt på i informationen om ArkivDigitals bildarkiv bekräftade vad jag redan upptäckt: Kyrkoböcker från 1895-1940 (församlingsböcker, flyttade, födda, vigda
och döda så långt sekretessreglerna tillåter) (fotografering pågår). De kyrkböcker jag vill titta i finns alltså inte tillgängliga än. Alltså måste jag vända mig till landsarkivet i Lund som jag förstår det för att få titta direkt i kyrkböckerna själv. Sen är det ju som det är med landsarkivets tider för tillgänglighet till handlingarna (huvuddepån där de finns), det är måndag till fredag 9-13 som gäller. Det är inte konstigt att släktforskning kommit att bli en syssla som framför allt lockar pensionärer. När man arbetar heltid fungerar inte såna tider.
 
För sista halvan av 1900-talet så vet jag nog redan det mesta som finns att veta om släkten så Sveriges befolkning 1970, 1980 och 1990 tillför inte så mycket. Däremot så kommer den om Sveriges befolkning 1910 säkert bli mycket användbar när den är klar! Och den om Begravda i Sverige borde jag nog också överväga ja. Att köpa en CD-skiva för en engångssumma känns lättare att försvara än ett abonnemang som löper ut vare sig man hinner använda det eller inte.
 
Hoppas ni har överseende med alla mina frågor och kanske kan fler nybörjare ha nytta av den information ni gett mig. Själv uppskattar jag den väldigt mycket! Tack!

2012-10-14, 23:12
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jonny, församlingsböckerna har inga anteckningar om husförhör, då dessas gradvisa upphörande var en av orsakerna till att den sortens längder bytte namn till just församlingsböcker.  
 
Församlingböckerna innehåller alltså folkbokföringsuppgifter (när var född, gift och död, flyttningar, barn, uppgifter om militära mönstringar, inskriven på sjömanshus, uppgifter om någon satt i fängelse eller på hospital, men inget om läskunnighet eller religion).
 
Har du tittat in någon husförhörslängd från 1800-talet, så ser du att där finns mängder av nyttiga uppgifter. Samma finns alltså i församlingsböckerna, men då utan läsbetyg och uppgifter om kristendomskunskap.
 
Folk hade efter 1842 i allmänhet tillgång till småskola och folkskola, och det ansågs vara onödigt att i husförhör kontrollera läskunnighet och kristendomskunskap, vilket folk också tyckte kunde vara kränkande.
 
Helt frivilliga husförhör lär fortfarande pågå på gammalreligiösa orter, främst i Bohuslän.
 
Folkräkningen 1910 för Malmöhus län, som du kan titta på hos SVAR på ditt bibliotek, finns under Register. Men Kristianstads län är ännu inte färdigt.
 
Folkräkningen för 1930 finns på SVAR, men då bara i form av bilder, så det blir ett visst letande...
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2012-10-14 23:13)

2012-10-15, 17:34
Svar #6

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Församlingsböckerna i Stora Tuna, som jag studerat, har kolumner för såväl husförhör som kristendomskunskap. Min mormors mor deltog i 24 st husförhör åren 1911-1941 - prästen gav henne dock genomgående C i kristendomskunskap...
 
Jag tror att det var ett socialt fenomen som många ville bibehålla även efter att det slutat vara obligatoriskt.
 
/Jan

2012-10-15, 17:48
Svar #7

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Tack för all information! Tyvärr finns den släkt jag är intresserad av mest i just Kristianstads län så både det att det inte finns mycket kyrkböcker skannade för Skåne och att folkräkningen för 1910 inte är klar där än gör det ju lite knepigt. Det känns alltså som att ett besök på landsarkivet vid något tillfälle för att få titta direkt i kyrkböckerna för de socknar jag är intresserad av (bl.a. Perstorp 1900-1920) istället är det som verkar vara bästa vägen fram just nu, och det här kan ju vara en bra anledning att prova det en gång också.
 
Jag har sett några husförhörslängder tidigare då vi provade lite släktforskning på min frus sida, för en stor släkt i Hagby socken, Kalmar län, och det fanns väldigt mycket information i dem, framför allt listan på alla barn med födelseuppgifter.
 
Men jag har hittat fler trådar där det diskuteras släktforskning under det tidiga 1900-talet så kanske vore en sida med information och tips på metodik för släktforskning under det 1900-talet något att sammanställa i wikin, om det inte redan finns.
 
Det har i alla fall varit lärorikt att läsa den information ni delat med er av här och det är uppskattat!

2012-10-15, 19:52
Svar #8

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Landsarkivet i Lund öppnar inte huvuddepån på Dalbyvägen förrän kl 13 måndagar. Jag är där de flesta tis- till fredagar för dödboksprojektet, så jag kan leta lite i Perstorp, om du så vill.

2012-10-15, 19:55
Svar #9

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Man kan med flitigt letande i Svar hitta en hel del uppgifter. Dock är det svårt efter 1930. Och riktigt säker kan man förstås inte vara, eftersom det finns en hel del fel i SCB-uppgifterna (de flesta dock av sådan karaktär, att de gör det svårt att hitta vad man letar efter).

2012-10-15, 21:07
Svar #10

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej Gunnar! Ja, jag har sett deras öppettider och svurit lite över dem för att de passar så dåligt för de som arbetar på dagarna  men jag har möjlighet att arbeta flextid så vid något tillfälle längre fram i höst hoppas jag åtminstone hinna göra ett studiebesök där.
 
Jag har faktiskt ett månadsabonnemang till SVAR för tillfället. Vid ett litet studiebesök på Arkivcentrum Syd i lördags där de hade lite släktforskarmässa också så kunde man köpa det för 100 kr som ett erbjudande. Dock vill jag inte börja använda det förrän i mitten av december så att det är aktivt över jul och nyår då jag verkligen har lite tid att använda det också. Då hoppas jag åtminstone lära mig lite mer om hur man använder SVAR och vad man kan hitta där.
 
Jag skulle inte begära att du eller någon annan hjälper mig med släktforskningen mer än att ni delar med er av era erfarenheter för jag vet själv hur mycket tid det tar. Men visst, jag skulle alltid vara väldigt nyfiken på mer information.
 
-----
 
För att berätta något om vad jag håller på och letar efter (om ett litet avsteg från ämnet i diskussionstråden medges) så kan jag då säga att det jag framför allt koncentrerat mig på när det gäller släktforskningen så här långt har varit att ta reda på mer om min farfars far Nils Andersson som arbetade vid Skånska Ättikfabriken i Perstorp. Det som gjorde att jag började ta reda på mer om honom är den enastående berättelse om honom som jag hittade för en tid sedan i en bok, Till flydda tider, Arvid Persson berättar. Alla utdrag från den boken som handlar om Nils Andersson och som dessutom är ett stycke väldigt intressant arbetarhistoria hittar man på vår sida om Nils och Sigrid Andersson och där finns också lite foton jag hittat med hjälp av en medlem i Perstorps hembygdsförening.
 
Det har också varit en målsättning med den här sidan att inte låta resultatet av den här släktforskningen bara bli till anteckningar som är oåtkomliga för andra. Istället vill jag att de andra i släkten ska få ta del av det och lära sig mer om vem han var. Många av hans barnbarn lever fortfarande och de är också väldigt intresserade av det jag hittat om honom eftersom de inte hade så mycket kontakt med honom.
 
Nils föddes i Träne socken 1879 och hans fru Sigrid föddes den 20 mars 1880 i  Everöds socken. Det var lätt att hitta det här med hjälp av Sveriges befolkning 1900 och det finns även en anteckning om Sigrid i Demografisk Databas Södra Sverige. Arvid Persson berättar att Nils kom till Skånska Ättikfabriken 1903 efter den första konflikten.
 
Den stora vita fläcken i släkthistorian om Nils och Sigrid är när de gifte sig (jag har hört 1901 nämnas) och vilka deras barn var. Jag vet bara fragment om det som jag fått från barnbarnen och från de foton jag hittat. Det hade också varit intressant att veta exakt när Nils och Sigrid flyttade till Perstorp för det var en stormig tid med strejker i arbetarrörelsens barndom. Det handlar alltså om släktforskning för ungefär tiden 1900 till 1920. Arvid Persson berättar också att Nils vårdade spå sjukhuset i Hässleholm i slutet av 50-talet men sjukhuset och regionarkivet har undersökt och kunnat konstatera att journalerna om honom inte finns kvar längre.

2012-10-15, 22:36
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Johnny! Några kommentarer väldigt hastigt och kort. Det tillkommer 1900-talsmaterial för Skåne varje vecka på ArkivDigital och eventuellt även på SVAR, jag tycker inte riktigt det framkommer ovan.  
Men man kan inte generellt säga att allt finns - eller att inget finns, man får kika församling för församling, och det kan man göra i registret på webbplatsen utan att ha abonnemang.  
 
Anledningen att det inte är skannat/fotograferat än är att materialet inte legat i inlämningsfasen från församling till landsarkiv. Så det är inte så jättesvårt att hitta saker.
 
Vi är för övrigt många släktforskare som är yrkesarbetande - därav kort svar ikväll, ska upp till jobbet imorgon.
 
En bonus - Från Sveriges dödbok 1901-2009:
 
18800320-354
Andersson f. Andersson, Sigrid
Ybbarp 3:364, Vintergatan
Död 19/3 1952.
Kyrkobokförd i Perstorp, Perstorps kn (Kristianstads län, Skåne).
 
Född 20/3 1880 i Everöd (Kristianstads län, Skåne).
 
Gift kvinna (31/12 1901)
 
Hälsningar,
Eva
 
(rättat stavfel)
 
(Meddelandet ändrat av edah 2012-10-16 06:52)

2012-10-16, 06:01
Svar #12

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej Eva! Tack för det här svaret och det var ju inte kort! Precis som jag har du förstås upptäckt då att det är svårt att hinna med släktforskning när man arbetar heltid om dagarna och att de flesta arkiv man skulle vilja besöka har stängt när man är ledig. Det är lite frustrerande och kräver planering. Jag var inne på ArkivDigitals sida och kikade efter att någon tipsade om det och såg då att de församlingar jag ville kika i inte fanns med än, men också att de håller på att skannas.
 
Jag visste när Sigrid dog innan, bilden av deras grav finns längst ner på vår sida Nils och Sigrid Andersson, men däremot visste jag inte var de bodde när hon dog. Det var nytt, och intressant. Och inte heller att de gifte sig den 31/12 1901 om det är deras vigseldatum.
 
Tack för din hjälp och information!

2012-10-16, 07:05
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Missade några ord ovan inte legat in inlämningsfasen förrän 2011-2012 - inlämningen och därmed fotografering/skanning började på tidigt 1990-tal norrifrån, landsarkivsområde för landsarkivsområde, och har avslutats våren 2012 i söder.
 
Jag ser av din profil att du bor i Lund-området, då är ju ArkivCentrum Syd ett alternativ lördagar 9-13, där finns de olika abonnemangen tillgängliga.
 
DVD:n Sveriges dödbok 1901-2009 innehåller inte bara döduppgifter utan för väldigt många även datum för civilståndsändring, i detta fall vigseldatum, men det är ju ditskrivet av människor i ett frivillig-projekt (det som Gunnar ovan skriver att han deltar i, och som jag jobbat med en del på min fritid) och det är en andrahandskälla.
 
Du kan läsa mer om vad den innehåller i Wiki-Rötter.
 
ArkivDigital har förresten Everöds kyrkböcker in på 1900-talet, vigselboken fram till 1949.  Som ett exempel på en skånsk församling med 1900-talsmaterial. Och där finns faktiskt deras vigsel med på angivet datum, så de gifte sig där  
Nils bodde då i Norra Vrams församling.
 
Hälsningar, Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2012-10-16 07:06)
 
(Meddelandet ändrat av edah 2012-10-16 08:02)

2012-10-16, 07:21
Svar #14

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Tack så mycket! Jag har mycket kvar att lära innan jag kan leta lika effektivt som du och andra som skriver här göra. Men jag är medveten om det och försöker lära  
 
Jag kom just på en intressant sak till om Nils och Sigrid som jag hittade när jag kikade i databasen Sveriges befolkning år 1900 ... Det stod att Sigrid då fortfarande bodde hemma, i Everöd, men också att hon hade ett barn, Fridolf Nils Enoch, som också bodde där och som var fött utom äktenskapet år 1900. Det ligger förstås nära till hands att tro att Sigrid blivit gravid med Nils och att de därför sen gifte sig året efter (fast annars brukar det ju gå lite snabbare när sånt händer). Men det kan ju också vara någon annan som är ar till barnet.

2012-10-16, 08:13
Svar #15

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Jag kom just på en källa till för släktforskning på 1900-talet som den här diskussionstråden ju handlar om och som jag glömt nämna, och det är kanske fler som läser den här tråden.
 
Dagstidningar! Kungliga Biblioteket har en databas med Digitaliserade svenska dagstidningar. Den verkar inte vara helt stabil för ibland händer det att den inte går att komma åt tyvärr är det bara för några få av tidningarna som det finns utgåvor från 1900-talet med där.
 
Men jag skickade ett mail till Norra Skåne och frågade om deras tidningar finns arkiverade någonstans och de svarade att man gärna får komma och titta i deras arkiv på Väpnargatan 6 i Hässleholm. Öppet måndag till fredag mellan 08:00 och 16:30. Deras legg (tryckplåtar?) är jättestora så de går inte skanna men man kan fotografera av dem, säger de.
 
Jag har inte varit där själv än men ska försöka hinna med ett besök där någon gång längre fram i höst och se hur pass mycket man kan få ut. Då vill jag framför allt läsa den tidningsartikel som handlar om då min mormor dog i en bilolycka, hon på cykel, 1965, innan jag själv var född. Tyvärr är det också på det sättet min mor som inte lever längre fick reda på att hon dog och jag vill se vad det egentligen stod där, vad hon fick se. För specifika händelser som den här så kan nog dagstidningar vara ett sätt att ge lite mer innehåll till släkthistorian så att det inte bara blir namn och årtal för personer man egentligen inte vet så mycket om.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna