ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Henrik Smidt saknas i Födelsbok. metod tips?  (läst 791 gånger)

2012-01-10, 21:26
läst 791 gånger

Utloggad Bernhard Schmidt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-01-11, 16:26
    • Visa profil
Hej.
Jag har en fråga gällande min ana Henrik Smidt som enligt Husförhörslängden Malmöhus Fränninge 1813-1818 GID 1220.14.87400 sid 41 ska vara född i Vittskövle den 15/8 1771.  
Nu finns han inte i dopboken för Vittskövle för aktuellt år eller något år +/- 10 år heller. Jag har kontrollerat en del närliggande församlingar eller församlingar med liknande namn utan resultat. Jag skulle bli jätteglad för ev tips på hur att komma vidare, om det nu går. Var det ofta det var fel information angivet i husförhörsböckerna alt att man missade skriva in en del födda i böckerna?
 
Tack på förhand,
Bernhard

2012-01-10, 21:31
Svar #1

Utloggad Bernhard Schmidt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-01-11, 16:26
    • Visa profil
Hittade lite information på några andra ämnen här på vilka problem som kan ha uppstått så lägg inte kraft på att förklara det uppenbara, Sorry. Dock kanske någon har tips på lösning för mitt specifika problem.
 
Bernhard

2012-01-10, 23:18
Svar #2

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
1772-08-15 föds och 08-17 döps en Hindrik i Vittskövle
1483.24.99900,  [Kristianstad]  Vittskövle,  ., Födde, 1742 - 1823, 141-0,  Bild 87 av 99    
fader Mårten Hindriksson
Hardin Hindrik fått namnet Schmidt som soldat senare kanske?
Det är ju ett relativt vanligt soldatnamn
 
Lasse

2012-01-11, 09:10
Svar #3

Utloggad Bernhard Schmidt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-01-11, 16:26
    • Visa profil
Intressant. Jag har mycket att lära av att läsa gammal text ser jag. Det jag har på denna Hindrik är att han blev skomakare (Häradsskomakare). Var Schmidt ett soldat namn, kunde de inte oxå vara ett namn som hantverkare tog sej? Funderar även på om det är tillräckligt med ett datum och namn fast med ett års skillnad från vad som står i husförhörslängden för att avgöra att det är samma person.
Stort tack för hjälpen.
Bernhard

2012-01-11, 09:57
Svar #4

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej
det är inte tillräckligt med denna notis.
kan du följa honom bakåt, från där du har honom tidigast?
Går det att se vilka vittnen som fanns vid hans barns dop mm?
Han kan ha fått namnet som soldat, blivit skomakare i det militära eller kanske tagit namnet som skomakare, vet inte.
Det var bara en spekulation, är det rätt Hindrik så har han ju inte fått namnet av pappan, såvida prästen inte har struntat i detta namn och bara skrivit patronymikon i födelsenotisen. det finns alla möjligheter.
 
Lasse

2012-01-11, 11:09
Svar #5

Utloggad Bernhard Schmidt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-01-11, 16:26
    • Visa profil
Hej igen,
Försöker reda ut begreppen för mej själv. Följa honom bakåt från där jag har honom tidigast? Vigsel i Fränninge 1802. Menar du att hitta något bland dopvittnena till Hindriks barn som sammankopplar Hindrik Smidt med fadern Mårten eller modern Sissa (står de väl?) Har tittat en del på detta och det verkar som de flesta vittnen angivna har en koppling till Henriks hustru. Hittade nu dock att den äldsta dottern till Hindrik Smidt döptes till Sissa vilket var moderns namn till Hindrik i dopboken Vittskövle 1772 som du hänvisar till ovan. Känns som en del i en kedja indicier på att det är rätt Hindrik. Konstigt dock i så fall att inget av barnen heter Mårten (äldsta sonen Magnus). Dom kanske hade en dålig relation eller nåt  
De jag har är följande:
Husförhörslängd Fränninge 1813-1818 bild 50 av 222 kopplat till dopbok enl ovan-rätt namn och rätt datum men fel år (skiljer ett år)
Äldsta dottern samma namn som ev modern i samma dopbok (Sissa)
Jag skall söka vidare, stort tack för all hjälp.
/Bernhard
 
(Meddelandet ändrat av donbernardo 2012-01-11 11:16)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna