ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta gemensam nämnare?  (läst 2359 gånger)

2010-01-01, 18:17
läst 2359 gånger

Helena Rohlin

Jag har kört fast. Jag har massa papper och information om en av mina släktingar. Massa dokument från 1797 som nämner honom och är om honom men jag har inget om hans ursprung.
Hur går jag vidare?
Dokumenten är bland annat underskrivna av  
U.G Frank, Nils Bark, Jacob Forslund/Torslund, G Gertz, Fredrik Sparre, ? Adelkrantz.
 
Senare dokument fron 1811 är underskrivna av bl.a C Adlersparre, E Bergstedt, G af Wetterstedt
 
Finns det något gemensam nämare för dessa?
 
Var kan de ha stött på min anfader och känt honom så bra att de skriver till kungen och rekommenderar honom för en hög befattning utomlands?
 
Det handlar om en Erik Reling, f 1754 (?) och död 1830 i Skuttunge, Uppsala län.
Gift med Juliana Gustava Nyberg f 1773 i Klara församling, Stockholm.
 
Har om hennes släkt men har inte funnit dessa två tillsammans förrän 1799 på Eckerö, Åland, Finland.
1793 ska de få en son i Stockholm.  
Men vad avses med Stockholm???
Har letat igen de centrala församlingarna.
 
Kommerkollegium är omnämt.  
 
Tacksam för all hjälp!

2010-01-01, 22:12
Svar #1

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Hej Helena!
Ett av namnen du nämner C Adlersparre.
Det kan vara Carl A.,född 1752 och död 1825.
Svensk arkivman och urkundsutgivare.
Läs på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Adlersparre
Hans bror Georg hade en betydande roll i revolutionen 1809.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Georg_Adlersparre
 
http://www.jamtamot.org/hederspriset/1990/1990-ostersunds-posten_19960606_georg- adlersparre.html
 
Björn

2010-01-01, 23:22
Svar #2

Helena Rohlin

Min anfader var på Åland under ryssarnas anfall 1808-1809. Så han var högst delaktig under kriget.
De som skrev under dokumenten 1797 var enligt en snabb titt kända svenskar. Då anser jag att det inte borde vara omöjligt att hitta min anfader. För att om så uppsatta människor kände till min anfader så borde det finnas uppgifter om honom.  
 
Tack!!

2010-01-02, 07:49
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helena!
 
F d telegraf(!) inspectoren Eric Reling dör den 22/10 1830 i Skuttunge socken, Uppsala län av ålderdom och bräcklighet. Han var då gift och dog på sitt 77:e år.
Källa: Skuttunge döda F:2
 
Man kan ju tänka sig att han hade en viktig roll i kriget, om han var en telegrafinspector och de höga adliga herrarna, som var delaktiga i kriget,  kom naturligtvis i kontakt med honom.
 
Fredric Sparre finns också på Wikipedia.
Ann-Mari Bäckman

2010-01-02, 07:59
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag var på väg att leta efter Eric Reling i husförhör AI:12 för Skuttunge, då jag kom på att söka vad som skrivits om honom i AF. Detta fann jag bl a:
 
Ann-Mari Bäckman

2010-01-02, 08:12
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Naturligtvis, Ann-Mari har nog funnit orsaken. Optiska telegrafer spelade stor roll under kriget 1808-9. Se:http://sv.wikipedia.org/wiki/Optisk_telegraf
 
Den i Grisslehamn var i kontakt med Åland, Eckerö via Signilskär. Och tittar man i HiSki så ser man att deras dotter föddes just i Signilskär 1799. Erik bör ha varit med och byggt upp telegrafen där.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av izla 2010-01-02 09:07)

2010-01-02, 09:04
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kyrkböcker för Eckerö socken finns på mikrokort hos Svar. Flyttlängderna börjar först 1805 men kommunionböckerna kanske kan ge mer?
Kan Erik vara ålänning?
 
Kan dt stå Edelcrantz i dokumenten? Det var han som utvecklade den svenska telegrafen 1794
Böcker:
Svenska telegrafverket. Historisk framställning, tredje bandet: N. J. A. Risberg, Den optiska telegrafens historia i Sverige 1794-1881, 312 sidor, 1938
K.V. Tahvanainen, Ord i sikte: den optiska telegrafen i Sverige 1794-1881, 1994 (finns att köpa på tekn museet)
 
Tekniska museet ska ha en del dokumentation:
http://www.tekniskamuseet.se/1/944.html
 
 
 
(Meddelandet ändrat av izla 2010-01-02 09:50)

2010-01-02, 09:55
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Malte Perssons prisbelönta roman Edelcrantz förbindelser (2008) handlar just om hans uppfinning och allt annat han gjorde.

2010-01-02, 10:54
Svar #8

Helena Rohlin

Har alla papper om telegrafen. Har alla uppgifter om honom och hans famlij efter signildsskär.
Han stannade kvar på Signildsskär efter att familjen åkt till Skuttunge. Han prisas för sina uppoffringar för att varna svenskarna eftersom han stannade kvar så länge så att han blev tillfångatagen av ryssarna. Andra vändan ryssarna hade på Åland så plundrade de honom.
Han överordnade skrev att brev till kungen om hans insatser och han fick behålla sin lön på 100 rd/år även när han gick i pension och hans dödsbo fick 1830 50 riksdaler banco.
Ang hans ursprung så vet jag inget. Som sagt så kommer hans fru från Klara församling i Stockholm och efter visstelsen på Åland flyttar de till Skuttunge. Varför flyttar de just till Skuttunge??? Om han var så fin så vad hade han i Skuttunge att göra???
Han fru kom ju från Stockholm, så de hade ju släkt där.
De borde ju träffats i Stockholm eftersom det var där de där fina herrarna var som skrev under hans dokument.
Även om han gjorde en viktig insats i kriget så borde ju han varit känd redan innan eftersom de förordnade honom till den tjänsten.
Har varit i kontakt med både postmuseeum och tekniska museet.
Han hjälpte till att bygga upp andra telegrafer och byggde även upp den på Signildsskär. De finns inga uppgifter om honom innan Signildsskär. Varit i kontakt med landsarkivet på åland och det står inget om varifrån de kommer.  
Jag tappar bort Juliana Nyberg, hans fru runt 1790 i Klara och finner henne och Erik igen 1799 i Signildsskär.
 
Tack för all hjälp!

2010-01-02, 11:11
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om man tittar på det som skrivits tidigare, så flyttar flera av barnen till Bälinge. Kan någon av dem ha bott i Skuttunge? Om föräldrarna var gamla, så kanske det var läge att bli omhändertagen av någon av barnen.
 
Var han anställd inom flottan? Heter det så? Var han kunnig på denna tekniska modernitet, så var han nog känd av dem, som skulle kunna behöva hans kunskaper.Denna kunskap imponerade säkert.
Ann-Mari Bäckman

2010-01-02, 11:19
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var en intressant fråga så jag ska köpa romanen!
Det låter lite udda med Skuttunge, det håller jag med om.
 
Jag letade efter hustrun i Klara men har inte funnit något ännu, bara hennes födsel. Ser att jag svarat på frågan om familjen Camin tidigare. Kollade bou-registret efter Relings i Johannes församling men han finns inte nämnd i muraren Relings bou. Någon annan Reling hittar jag inte där. Du har förstås kollat Värmdö där båtsmännen heter Reling?
 
Sedan kan han ju ha tagit namnet och då blir det inte lätt. Men i Skuttunge AI:12 ser det ut som det står Sk som födelseort på honom och det borde betyda Skuttunge.
 
(Meddelandet ändrat av izla 2010-01-02 11:21)

2010-01-02, 13:45
Svar #11

Helena Rohlin

Jag forskar bara rakt bakåt så jag vet inget om de andra syskonen förutom Beata Greta som föds 1812, efter att han återvänt från fångenskap. Han är fortfarande ansvarig för telegrafen för att han blir beordrad att infinna sig där, tror det är 1813.
Beata Greta stannar i Skuttunge hela sitt liv.
Erik och Juliana bor i Norra Ranstad, i Skuttunge fram tills de dör. De verkar som om deras ogifte son, Johan Erik tar hand om dem. Han dör förövrig samma år som modern.
Jag har kollat upp i Värmdö, men det verkar inte leda någonstanns.
Har även försökt hitta deras första barn, denna nämde Johan Erik som föddes 1793 i Stockohlm eller Skuttunge, står varierat St och Sk i hfl på både Erik och denna Johan Erik.
 
Erik ska tydligen varit en god mekaniker och fick hjälpa till vid andra byggen.
 
Julianas pappa, Johan Jönsson Nyberg, f 1740 i Ovansjö,  var urmakare, liksom hans farbror som han var lärling hos.  
Tidigare generationer i Julianas släkt har varit smeder. Men de har ju inget att göra med Erik.
 
Juliana återfinns i kvarteret Skotten, hos sin far urmakaren Johan Nyberg.
 
Jag vet inget om var Erik var anställd. Ibland står det att de som anställdes vid telegraferna var soldater och ibland civila. I båda fall skulle de vara hjälpligt läs och skrivkunniga och kunna räkna.
Erik verkar ju varit en väldigt begåvad man och det tyder väl på att han fått en utbilding. Och på den tiden innebar det ju en familj med god inkomst. Inte en fattig bondpojke från Skuttunge, utan en Stockholms kille, eller från en annan större stad. Uppsala kan ju vara ett alternativ.
 
Telegrafen uppfinnare Adlerkrantz kom ju från Finland. Finns ju en möjlighet att även Erik var från finland, att han lärts upp av Adlerkrantz själv.
 
Massa tankar och vinklar.  
 
Det känns som om man är honom på spåren men man ser inte det där avgörande och när man väl hittar honom kommer man att säga: Nää, var det så enkelt.
 
Men som jag ser det så borde han finnas i Stockholm vid 1790-tiden då Juliana flyttar. Vigselboken för Klara är helt i oordning, lösa lappar huller och buller. Inga årtal.

2010-01-02, 14:09
Svar #12

Helena Rohlin

Hittar en Olof Reling gift i Hög, Hälsingland, 1753.
Kanske en ledtråd.
Julianas pappa kommer ju från Ovansjö.

2010-01-02, 17:46
Svar #13

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Soldaten Anders Relling på Rundholms ägor, Vansö, Sörmland, har en som Erik född 1771. Han är kvar i föräldrahemmet åtminstone tills familjen flyttar till Selö 1788. ( Vansö AI:3 sid 147 och 234 ). En tänkbar kandidat?

2010-01-02, 18:13
Svar #14

Helena Rohlin

Jaa, det är mycket möjligt. Ska kolla!!
Tack!

2010-01-02, 22:36
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ulrich Gustaf Frank , Nils Anton Augustus Bark och Fredrik Sparre var alla medlemmar i riksrådet, och under perioder var de rikskansler, så mycket högre personer går knappast att hitta under den här tiden.

2010-01-02, 23:41
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Efter vad jag ser så finns Gustava nämnd 1787, tillsammans med bl a systern Greta Magdalena,i kvarteret Skotten
2698.96.11300,  [Stockholm]  Klara,  AI.1, Husförhör, 1787 - 1789, 0-185,  Bild 113 av 181    
 
men nästa år så nämns inte hon eller hennes syster tillsammans med fadern, så frägan är vart hon tar vägen då.

2010-01-03, 09:44
Svar #17

Helena Rohlin

Det är samma fråga jag ställer mig, vart hon tog vägen.
Ok, då vet jag ang de som skrev under papprena och rekommenderade Erik Reling.
 
Tack!

2010-11-23, 18:27
Svar #18

Helena Rohlin

Anders Relling återfinns i Ytterselö med enbart hustrun och dottern. Erik finns inte med där så.....
Men det finns ju en chans att han är den jag söker trots allt. Men då vet jag ju var jag ska leta OM det är han.

2011-05-01, 10:12
Svar #19

Helena Rohlin

Sonen Erik försvinner ju också ungefär i tid samtidigt som Juliana försvinner från hennes familj. Så det lutar ju åt att det är rätt person, denne Erik.
Båtvägen ligger ju inte Ytterselö så långt från varken Karlberg eller Klara.
Relling och Reling liger ju inte så långt ifrån varandra.
Men hur hittar man denne Erik. Tänkte om det stod något i några papper men det verkar det inte göra, alltså om var han var född och/eller patronikum.
Om nu alla dessa högt uppsatta män kände till honom så borde han ju rimligen finnas någonstanns, han kan ju inte vara helt okänd och få en så fin position.  
Att ha en pappa som är soldat var kanske en början.
Annars har jag funderat på om han kunde komma med Edelkrantz från Finland eftersom han kunde så mycket om telegrafer och om byggen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna