ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur kommer jag vidare?  (läst 807 gånger)

2009-12-12, 00:10
läst 807 gånger

Utloggad Lennart Jalmarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-05-23, 15:05
    • Visa profil
Hej alla!
 
Jag har släktforskat endast några månader. Utan några som helst förkunskaper om min släkt tycker jag att jag har kommit tämligen långt både på bredd och djup. Men nu har jag på grund av bristande metodikkunskaper kört fast rejält. Mitt problem är att jag inte kan hitta min farmors morfar i några kyrkoböcker innan han gifter sig. Efter giftemålet finns han i husförsprotokoll och i notiser om hans barns födelse. Han finns också med i dödboken för sin dödsförsamling. I dessa böcker anges hans födelsedatum och födelseförsamling. Men i hans födelseförsamlings kyrkböcker finns inte ett spår av honom. Jag är utomordentligt tacksam för alla tips hur jag skall gå vidare för att hitta hans föräldrar. Enligt alla källor så är han född 1830.
 
Tack på förhand!
Lennart
 
Lennart

2009-12-12, 00:24
Svar #1

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej Lennart, det finns med andra ord inga inflyttningsangivelser i den första Hfl efter giftermålet eller någon notering om hans hemvist i vigselnotisen?
 
Uppgifter ur husförhörslängder skall alltid betraktas med vetskapen att de kan ha traderats på ett felaktigt sätt från tidigare noteringar, det kan vara så att han helt enkelt inte föddes i den angivna församlingen. Sen så är inte födelseböckerna kompletta de heller, ibland saknas folk.
 
Ett alternativ är att ställa en fråga under berörd socken här på forumet, det brukar löna sig!
 
Får du inte hjälp via forumet får man börja leta. Känner du till hustruns tidigare hemvist kan det löna sig att kika i trakterna kring detta, folk rörde sig inte lika mycket då som vi gör idag.
 
Finns det flyttningslängder kan det löna sig att gå igenom dem om han kom inflyttandes från en annan socken. De längderna brukar inte vara så omfattande så det brukar gå rätt fort.
 
Mvh
 
Jonas
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2009-12-12 00:26)

2009-12-12, 05:50
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Födelseförsamlingen kan, som Jonas påpekar, vara helt fel. Men ibland är den nästan rätt, dvs. ibland blev det ihopblandat på t.ex. flyttsedlar så att moderförsamlingen angavs som födelseförsamling fastän i själva verket födelsen ägt rum i annexförsamlingen. Alltid värt att kolla!
 
Ibland begav sig också den blivande modern hem till släktingar som bodde i en grannsocken, som kanske inte tillhörde samma pastorat eller kontrakt, och födde barnet där - kanske hos en moster el. likn. som var särskilt känd som skicklig på att hjälpa till vid födslar.
Policyn för hur födsel i annan socken, än den där modern var kyrkobokförd, skall bokföras har ändrats genom tiderna, men det verkar ha varit vanligt att åtminstone en anteckning gjordes i kyrkboken för den församling där födelsen fysiskt ägde rum, och därifrån skickades en notis om det inträffade till den församling där modern var kyrkobokförd. Det är dock inte alls ovanligt att se att båda kyrkoherdarna blir förvirrade och gör märkliga och kryptiska noteringar i födelseböckerna (ja, och i vigselböcker och dödböcker om det var det saken gällde) och att flyttsedlar sedan visar helt felaktiga församlingar.
Jag har själv flera sådana här händelser bland mina förfäder, där det rätta förhållandet uppdagats bara av ren slump.
 
Ingela

2009-12-12, 12:58
Svar #3

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Kolla upp vilka som var dopvittnen när barnen föds. Det finns lite olika traditioner men det var vanligt att syskon till barnets föräldrar var dopvittnen och då kan du spåra dessa tillbaka till deras föräldrar. Tänk också på att giftermål var ett utmärkt tillfälle att byta efternamn, jag har exempel på både män och kvinnor som tidigare använt släktnamn men efter vigseln börjat använda patronymikon. Det omvända kanske är ännu vanligare, patronymikon ersätts med släktnamn. Det förekom även att ett släktnamn ersattes av ett annat. Jag rekommenderar att du ställer frågan under lämplig socken och ger så mycket information som möjligt.

2009-12-12, 13:08
Svar #4

Utloggad Lennart Jalmarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-05-23, 15:05
    • Visa profil
Stort tack Jonas! Stort tack Ingela!
 
Jag uppskattar verkligen att få ta del av era råd, förslag och synpunkter. Era svar har gett mig flera nya möjligheter att hitta vad jag söker. Det känns bra att som nybörjare få god hjälp av rutinerade forskare med stora kunskaper.
 
Hälsn./Lennart

2009-12-12, 13:17
Svar #5

Utloggad Lennart Jalmarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-05-23, 15:05
    • Visa profil
Hej Jimmy!
 
Samma stora tack till dig som till Jonas och Ingela! Dopvittnen har jag ännu inte befattat mig med men där skall jag verkligen gräva. Om de uppslag som jag nu har fått inte leder till något så lägger jag ut hela mitt fall under de församlingar som berörs.
 
Hälsn./Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna