ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nanny Svensson f 1882-01-28 Larv Skarb?? Enligt Konvolut  (läst 904 gånger)

2006-01-26, 14:47
läst 904 gånger

Ann Lindgren

Hej
Nanny Svensson f 1882-01-28 Larv Skarab.
Hur går jag och min man vidare med min mans ovanstående farmor och tillika helt anonyme farfar? Vi är helt nya på området men den här frågan har de efterlevande (min man och hans syster) funderat på i många år.
(Gjorde en efterlysning men hon fanns inte i Larvs register) Men jag undrar hur många flickebarn födda är det det datumet i Larv? Jag tror att födelsedatumet är rätt men att hon kanske har ändrat efternamn tex. (Finns ej heller i 1890 el 1900 folk.räkn.)
Sonen Oskar Wathier (Wattier)född 1913-12-01 (död 1980) föddes i Maria Helsingborg av som det står okända föräldrar. Men vi har brev från modern där hon skriver till de bliv. fosterföräldrana innan födelsen. Han döps också i Helsingborg 13-12-10. I de 2 originalbreven skriver hon initialerna N.S. men kallar sig Annie eller Fröken Anni.
Det finns inga övriga anteckningar utöver dessa 2 brev och fosterföräldrarna dog för länge sedan. Är det någon som känner till något liknande med skrivet konvolut som får öppnas senare (enligt regeringens beslut 1977 får sonen öppna ett konvolut där det finns innehåll om hans börd). Tydligen fick de vara anonyma 1913 och skriva okänd i födelseboken, trots att hon bodde i Helsingborg hos en barnmorska vid födelsen. (för som hon skriver i brevet för att dölja ett begånget fel).
Synd för de efterlevande. Och sonen döps till det ovanliga Wathier (som blev Wattier senare i kyrkböckerna, felskrivning) och som han även kallades. (Oskar fick han efter sin fosterfar och det var andranamn) Wathier finns inte i den släkt som han växte upp i.
Känns som hon ville ge en fingervisning trots allt om hans börd via namnet som ochså stämde med hans utseende.  
Spännande i alla fall! Skulle vara kul att komma vidare.
 
Hälsningar
Ann

2006-01-26, 15:01
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:33
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
1882 var Larv moderförsamling i ett pastorat som också omfattade annexförsamlingarna Längjum, Tråvad och Södra Lundby.
 
Det är inte ovanligt att moderförsamlingen anges som födelseförsamling i olika källor, när personen i själva verket är född i ett annex.
 
(När ett pastorat omfattar mer än en församling, så är en av dem moderförsamling och de övriga annex.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-26, 18:38
Svar #2

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Hej Ann!
Det föddes en Anna Wilhelmina, enl sc-utdraget från födelseboken den  28/1 1862 i Larv, dotter till Johan August Svensson.
I hfl står hon som född 28/12 1861. Det är dock samma flicka, vilken datum som är rätt vet inte jag men det kanske kan vara ett uppslag?
Mvh
Christina H
Eagle

2006-01-27, 10:46
Svar #3

Ann Lindgren

Hej och tack Jörgen,  
jag har kollat men ingen träff på någon Nanny.
Det finns Nanny i Skarab. födda år 1882:
Märta Nanny boende i Börstig 1990, född i Humla Älvsb.far Johannes Svensson men hon förekomer också i en annan familjs folkräkning i Älvsborg som Nanny 1890 under Josef Anderson och år 1900 som Nanny Emila. Verkar vara samma.  
Sedan finns en Nanny 1890 och 1990 i Flakeberg far Sven Johansson.
 
Tack för tipset Christina! Men Du menar 1882 ej 1862?
Vad står sc-utdrag för? Är inte bevandrad med förkortningarna ännu.  
Mvh
Ann

2006-01-27, 11:37
Svar #4

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Hej Ann!
Förlåt, det är klart jag menar 1882! och inget annat.
sc-utdrag står för utdrag ur (i detta fallet) födelseböcker från sc = statisktiska centralbyrån. De är avskrifter och inte originalhandlingar.
Mvh
Christina H
Eagle

2006-01-27, 11:49
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
sc är enbart Genlines förkortning, i SVAR-katalogen och Nationella arkivadatabasen (www.nad.ra.se) förkortas utdragen SCB - liksom myndigheten Statistiska Centralbyrån förkortas.
 
Dessutom bör du titta i husförhörslängden och sedan fråga församlingen som har kvar församlingsboken efter 1890-talet vad som står, de är mer utförliga än de utdrag för 1890 och 1900 du tittat i (den sk. folkräkningen som är avskrifter av avskrifter). I husförhörslängden/församlingsboken står t.ex. helt födelsedatum samt alla flyttningar.
 
Hälsningar,
Eva

2006-01-27, 13:21
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
ett tillägg, det är möjligen otydligt skrivet i mitt förra inlägg, men SCB-utdragen heter så för att de skickades till myndigheten SCB. Sedan har Genline av någon anledning valt en egen förkortning.
 
Hälsningar,
Eva

2006-02-13, 11:20
Svar #7

Ann Lindgren

Tack för svaren,
tyvärr svarar inte församlingen på mail.
 
 
MVH
Ann

2006-02-14, 05:34
Svar #8

Sven Aivert (Svena)

Hej Eva!
 
Det är ej säkert att hela födelsedatumet står i Husförhörslängderna jag har själv vid olika tillfällen råkat ut för att det står enbart årtal
och ej heller födelseplats.
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2006-02-14, 06:29
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Sven! Samma här, men i slutet av 1800-talet, början av 1900-talet var det vanligt, i alla fall i de församlingar jag jobbat med. Men det finns alltid undantag, även i dem.
 
Det var mest ett sätt att beskriva skillnaden på SCB-församlingsboken (och den sk folkräkningen) och den riktiga församlingsboken.
 
hälsningar,
Eva

2006-02-14, 22:04
Svar #10

Berith Andersson

Hej  
Jag har själv haft anor som skulle varit födda i Larv, hittade dem inte där. Men i Längjum fanns dom. Sök där så tror jag du kanske hittar något.
MVH Berith Andersson

2006-02-15, 08:35
Svar #11

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 13:41
    • Visa profil

2009-02-07, 13:23
Svar #12

Utloggad Annelee Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-08-06, 12:29
    • Visa profil
Hej! Jag heter Annelee och håller på att forska om min släkt som kommer från Larv med omnejd.
Jag har kommit en bit på vägen - men nu verkar det vara stopp.
Jag har kommit till Swen Andersson född 1762-04-23 i Kagg gården i Larv.
Han fader var Swen Swensson och moder Ingegerd Persdotter.
Detta enl Larv C:4 sid 147 i Arkiv Digital
Jag vet att Swen Andersson dog 1805-06-05 Kagg gården i Larv, enl Larv C:4 sid 547 i Arkiv Digital.
 
Nu till min fråga : jag vill gärna följa honom och se om han bodde på kagg gården hela sitt liv.
Och följa hans föräldrar bakåt osv
När jag slår fram Larv  på Arkiv Digital så finns det bara husförhörslängder from 1803
Medan det finns födelse och dopböcker from 1700.
 
Är det någon som vet hur jag skall komma vidare ????
Tacksam om någon kan tipsa och hjälpa mig vidare.
MVH Annelee

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna