ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårtolkad födelseort  (läst 1525 gånger)

2003-08-18, 19:02
läst 1525 gånger

Essan Gradhman

Hej Ingela!
Nej, den Carolina är det inte jag talar om; Ida Carolina gifte sig med Lars Samuel Wahlström 1843 och dog sedan i barnsäng året efter.  
Men du har rätt i att Ida Carolinas far var Johan Andersson Gradman(Ostindienfarare och tobaksfabrikör)som i sin tur var son till prästen Andreas Gradman i Romelanda.
De övriga saknade, Herrman, Gustav, Anna Elisabet och Johanna Juliana var alla barn till prästen Gradman.
 
Det var tre herrar Gradman som kom till Gbg på 1700-talet(mig veterligt). Handlanden Johan(Hermansson)Gradman, Johan Andersson Gradman samt Gustav Gradman. De två senaste är syskon och den förste en farbror till dem, alltså en bror till prästen Andreas Gradman.
Hoppas jag inte krånglade till släktförhållandena för mycket nu!  
mvh
Essan G

2003-08-22, 07:22
Svar #1

Ingrid Bergström

Hej Essan, du kanske redan har tänkt på detta, men det är väl inte säkert att Carolina är född med namnet Gradman?

2003-08-22, 13:46
Svar #2

Essan Gradhman

Hej Ingrid!
Jo, det har jag tänkt på, och när jag sökt, har jag sökt på Carolina, men jag vet ju inte om Melleruds museum och GLA gjorde detsamma när dom kollade annexförssamlingarna till Ör i Dalsland.
 
Jag har tidigare hittat en Anders Gradman i Karbenning som inte alls verkar ha med släkten att göra, men...jag saknar också uppgifter om en Anders f i Falun 1749.Men det kan inte vara samme Anders eftersom det skiljer åtskilligt i både födelsetid och plats. Karbenning-Anders har föräldrar med patronymikon och han själv kallar sig inte Gradman förrän i vuxen ålder.  
I Asa i Kronobergs län finns också två Gradman, men där verkar det vara ett soldatnamn och dom försvinner alldeles sedan. Namnformerna gör också att jag inte tror att dom hör till släkten Gradman. För i övrigt följs reglerna noggrannt.
Hittade också en kvinna i Sthlm som från början hette Granman, men efter en del flyttningar mellan olika församlingar heter hon plötsligt Gradman! Inte heller det har jag lyckats klura ut hur det gått till.....
mvh
Essan

2003-08-22, 15:36
Svar #3

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej Essan, Gabriel + alla andra glada forskare!
 
Östad är en egen församling, belägen strax utanför Alingsås.
 
Hälsningar  
Maria Svärd

2012-10-11, 10:34
Svar #4

Utloggad Therese Hedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2014-11-25, 20:25
    • Visa profil
Hej,
 
Just nu letar jag efter min farmors mormors mormor tror jag att det blir. Det står Maja Lisa Engström f: 5/8 1792 och födelseort står det Rsa och kan inte komma på vad Rsa är för ort, chansade på Orsa men där finns det ingen Maja Lisa. Kan någon snälla tyda/hjälpa mig med vad Rsa betyder...
 
Riksarkivet/SVAR: Kungsåra kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10672/A I/6 (1828-1837)  fl.108
Bildid: C0009573_00117

2012-10-11, 11:23
Svar #5

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det står Kra, rimligen prästens förkortning av Kungsåra. Du hittar henne i Kungsåra C:6 som barn nr 19 år 1792.

2012-10-11, 11:24
Svar #6

Utloggad Hans Olof Thorbjörnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:06
    • Visa profil
Hej Therese.
Troligtvis står det Kra, vilket skulle kunna vara en fökortning av Kyrkåra.
Mvh Hans Olof Thorbjörnson

2012-10-11, 11:59
Svar #7

Utloggad Therese Hedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2014-11-25, 20:25
    • Visa profil
Hej Camilla,
 
Tack för hjälpen, trodde det var kungsåra men hittade inte henne där, får kolla ännu en gång. Jag trodde det stog Rsa.
 
Mvh Therese

2012-10-11, 12:08
Svar #8

Utloggad Therese Hedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2014-11-25, 20:25
    • Visa profil
Hej igen Camilla,
 
Det står Maria Elisabet men under husförhörslängden från hennes dotter står det Maja Lisa, kan Maria Elisabet då stämma är det samma person
 
Mvh Therese

2012-10-11, 12:49
Svar #9

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Maja är en kortform av Maria och Lisa är en kortform av Elisabeth så det verkar sannolikt att det är samma person. För att bli helt säker bör du förstås följa din Maja Lisa bakåt i hfl.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna