ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var i husförhörslängderna ska jag leta?  (läst 994 gånger)

2004-11-11, 22:33
läst 994 gånger

Dan Johansson

Jag frågade för ett tag sen under Landskap: Skåne: Socknar:  
 
efter information om Anna och Per. Jag fick reda på föräldrarna och frågade hur hon hade fått reda på detta.
 
Jag tittade på 1890 års befolkning där fick jag fram var Anna o Per bodde och tittade på husförhör runt 1890 där.Då såg jag var Per var född.Sedan letade i genom ett husförhör i Anderslöv tills jag fann honom där. var svaret.
 
Men hur vet jag vilken volym och vilka sidor för Anderslövs husförhörsböcker jag ska kolla på? Där är ju 2 olika volymer mellan 1880 - 1890 på totalt 674 sidor.

2004-11-12, 02:18
Svar #1

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Dan,
jag svarade dig under Källstorp tidigare, men nu förstår jag mer vad du undrar över.
Den som gav dig svaret på hur hon hittade, menade att tillvägagångssättet kan vara:
 
1/ om du har CD:n SBF 1890 kan du där söka på namn, årtal, födelseort mm för att på så sätt få fram lite fakta om personerna
2/ när du t ex fått fram årtalet samt födelsorten på personen går du till födelseboken för det årtalet och den församlingen det avser
3/ i födelseboken finner du förutom datum & namn på barnet även föräldrarnas namn, boställe, ibland moderns ålder samt även faddrar (dessa kan ibland också ge en vink om eventuella syskon eller övriga släktingar till föräldrarna
4/ När du så fått fram bostället genom födelseboken kan du istället gå över till Hfl för det år du söker.
(Kyrkböckerna är i regel på 5- eller 10-årsperioder). Har du tur kan du även längst fram, eller längst bak i längden hitta ett gårds/ortregister, då slipper du mycket onödigt bläddrande.
 
Hoppas det klarnade lite.
 
mvh
Eliza

2004-11-12, 11:52
Svar #2

Dan Johansson


2004-11-12, 15:34
Svar #3

Dan Johansson

Då jag inte hade tillgång till den födelseboken menade jag att om jag letade igenom husförhöret skulle jag då finna föräldrarna. Rigmor hade antagligen tillgång till födelseboken?
 
Iallafall så bestämde jag mig för att slå upp bostället i hfl via Genline, då Rigmor tagit reda på det. När jag tittar på sista sidan i hfl för 1861-66 så är där inget gårdsregister men där står hela familjen istället!
 
Men hur kan jag förvissa mig om att detta stämmer om jag inte har tillgång till födelseboken? Det fanns kanske fler Per Nilsson födda 1864 i Anderslöv. Eller ska jag lita på att Rigmor tittat i födelseboken?

2004-11-12, 15:34
Svar #4

Dan Johansson

Rigmors e-postadress är inte tillgänglig om ni undrar varför jag inte kontaktar henne.

2004-11-12, 17:22
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Dan, om du begär uppslagshjälp här och får den så får du tro på det svar du får tills någon annan säger emot eller du själv slår upp det.  
 
Att få exakta källhänvisningar löser inte heller problemet du har, för hur kan du lita på att det är samma person som den du har några decennier senare om inte du (eller den som gör uppslaget åt dig) följer den personen hela vägen (från vaggan till graven som jag brukar säga ). Däremot är det enligt Anbytarforums ordningsregler så att man bör (läs 'ska') ange källhänvisningar - likaså bör man själv redogöra för vad man vet och varför man vet det osv. Att hoppa några decennier kan ju göra att du tar fel på person med vanliga namn.
 
Hälsningar,
Eva

2004-11-12, 18:45
Svar #6

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Dan,
om födelseboken inte finns på Genline, så kolla på SVAR om mikrokort finns.  
För att kunna vara helt säker på att det är din person bör du kolla detta i födelseboken, även om du med 99% vetskap anser dig hittat rätt familj. Det kan ju ändå vara fel på födelsedatan, prästerna kunde allt skriva fel på både namn och datum.
 
Eliza

2004-11-13, 15:43
Svar #7

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hej Dan,  
Han återfinns i sc Malmöhus län. Det är avskrifter av födelse, vigsel och dödböcker. Dom ligger årsvis. Första sidorna av varje år innehåller en ortslista och då är det bra att veta vilket härad församlingen ligger i. Din Per återfinns på denna sida 100012.68.60600 Trea från slutet på höger sida.
MVH
Sivan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna