ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fel födelsedatum  (läst 1302 gånger)

2001-10-27, 17:31
läst 1302 gånger

Victor Alin

Jag har hittat en person vid namn Christina Nilsdotter f. 1788-03-? i Brattfors (gift med Petter Olsson
 
Vid en efterlysning fick jag reda på att det i födelseboken C:1 inte fanns ngn vid detta namn som föddes vid denna tid.
 
Det fanns dock en Stina f 1788-02-24 dotter till dagkarlen Nils Olofsson och Maria Jansdotter i Brattfors
 
Är det vanligt att präster anger fel datum? Kan man därmed kanske anta att det helt enkelt skett en liten felangivelse (88-03-?)
 
Att pappan i detta fall hette Nils göra ju att de kunde vara släkt. (Nils -> Nilsdotter)
 
Jag har ingen möjlighet, för en ganska lång tid framåt, att kontrollera om detta stämmer
 
Tror ni därför att det kan vara ganska säkert att min Kristina och den Stina som jag fått är samma person?
 
 
Förekommer det ofta (eventuella) felskrivningar på några månader eller ett par dagar?
 
I andra fall har jag kolla på samma person i 3 olika källor det har alla gånger stått olika födelsedatum och platser. Hur kommer sig sådant?  
 
Tack!

2001-10-27, 18:07
Svar #1

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej Viktor!
Det troliga är att födelseboken anger det rätta födelsedatumet. Den andra uppgiften om 1788-03 kan mycket väl vara fel. Jag har varit med om många gånger med samma problem. Det blir fel uppgifter i flyttningsattester, präster som skrev illa m.m. Det är heller inte så ovanligt att det till och med med tiden anges fel födelseförsamling för en person. Risken för felaktiga uppgifter ökar ju fler flyttningar och omskrivningar det blir runt personen i fråga.
Om det i ditt fall är samma Stina går givetvis inte att fastställa utan att följa henne bakåt. Var har Du hittat uppgiften om henne??
 
Hälsningar
Peter Borg

2001-10-28, 16:34
Svar #2

mats sundström

Viktor
 
En kvalificerad gissning är att föd- resp dopdatum förväxlats. Har själv råkat ut för samma fadäs på ett icke oföraktligt antal personer!
Och tidsskillnaden i detta fall verkar stämma.
 
Mvh  Mats  S.

2005-01-30, 19:03
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha rådgivning/åsikter om hur säker jag kan vara:
 
Har en soldat Anders Kalander som är född 11/5 1750 enl. kommunionboken. (Detta rör Maxmo sn i Österbotten, Finland). Jag är inte riktigt säker på föräldrarna eftersom jag inte finner Anders födelsenotering i födelseboken.
 
Men jag är ändå rätt övertygad om att föräldrarna är Lars Kalander och Beata Simonsdotter. Varför?
 
1/ Lars och Beata finns i samma by som Anders Kalander och skrivs omedelbart ovanför Anders och hans familj i kmb.
 
2/ Lars och Beata får 8 barn där mellan 1748 och 1772. År 1749 och mellan 1752-56 sker inget barnafödande enl. födelseboken.
 
3/ Anders efterträder Lars som soldat (Kongl Österbottens Regemente) under samma rotenummer när denne avskedas p g a en skada i foten.  
 
Jag tror alltså att Anders är född 1749 eller kanske 1752, men att prästen har glömt notera födelsen. De fakta jag har pekar annars i den riktningen.
 
Men är det bevisligen på det sätt? Och kan jag verkligen skriva in detta i min antavla som en säkerställd släktförbindelse? Kanske måste jag ändå, även om jag är rätt säker på släktskapet, endast göra en notering om sannolikt samband och undvika att skriva in uppgiften i antavlan?
 
Är tacksam för goda råd i frågan.
 
/Leif G:son Nygård

2005-01-30, 22:55
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hur ser det ut i mantalslängderna? Finns det bouppteckningar?
Namnet Kalander verkar vara ett soldatnamn som var knutet till en viss rote, och rent allmänt kunde sådana ofta innehas av obesläktade personer.
Jag skulle nog snarare kolla omgivande områdens födelseböcker.

2005-01-31, 17:50
Svar #5

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Som Anders påpekar är det i allmänhet inte tryggt att anta släktskap utan vidare mellan rotesoldater med samma namn. Det var ju oftast namnet som gick vidare utan något släktskap. Dessutom - ifall dessa Kalandrar var släkt - kan Du ju inte veta om det var just fadern och modern och detta trots att det inte finns andra Kalandrar just då i denna socken.
Andra källor som t.ex. mantalslängderna kunde hjälpa. Tyvärr finns ofta inte rotesoldaten där, eftersom han blivit det redan före 15 års åldern.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-01-31, 19:08
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Tack för tips och vägledning, Anders och Johan!
 
Ja, det är för vanskligt att dra för säkra slutsatser om släktskap mellan rotesoldaterna (även om det inte bara är detta som pekar i en viss riktning).
 
Jag har inte kollat vare sig mantalslängder eller bouppteckningar, vilket kommer att ske. Har dock kollat födelseböcker i angränsande församlingar - utan resultat.
 
Därför stannar jag vid Anders Kalander och anger tills vidare inga kopplingar bakåt.
 
Mvh Leif

2014-06-17, 22:37
Svar #7

Utloggad Marifa Oks

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-05, 20:11
    • Visa profil
Jag har kommit en bit med min farmorsmormor men går bet på farmorsmormorsmor som är född enligt en avskrift 1759 den 25/6 i Knutby. Jag har letat i födelseboken även runt de närmaste åren. Det är mycket svårt att läsa. Jag har koncentrerat mig på hennes namn Anna Stina och efternamnet Ersdotter. Men jag hittar ingen som kan vara hon./eller kan det? Undrar nu om det finns nån bra metod att få hennes födelse verifierad eller nån annan uppgift som tyder på hennes existens. Jag har tid att leta även om det tar lång tid
 
Hon ska ha varit gift med befallningsman Eric Almström född 18/4 1759 i Almunge
Tips emottages tacksamt

2014-06-18, 11:40
Svar #8

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Marifa!
 
För att försäkra sig om att man hittar födelseuppgifter för rätt person, bör man alltid försöka följa den man söker bakåt genom husförhörslängder och eventuella flyttlängder.
 
Anna (Stina) Ersdotter dyker första gången upp som hustru till Eric Almström i Stångberga, Garns församling (Garn AI:2, s 65), dit hon uppges ha flyttat från Knutby 1787. Då uppges hon vara född i Knutby 1760.
 
Lyckligtvis finns det en tidig utflyttningslängd för Knutby, och där finner vi en piga vid namn Anna Ersdotter som flyttar till Garns socken 1787. Dessutom står det att hon är född 1760-07-08 i Knutby och att hon före flytten var bosatt i Björkö.
 
Där finner vi henne bland pigorna (Knutby AI:5b, s 235). Att det är rätt Anna Ersdotter framgår av att födelse- och flyttuppgifter finns också där. Att ta reda på varifrån Anna dessförinnan kom visar sig dock vara lite svårare. Troligen kom hon som piga till Björkö redan 1779 eller 1780 (Knutby AI:4, s 216).
 
När vi nu har ett uppgivet födelsedatum, är det alltså dags att försöka från andra hållet. Någon Anna Ersdotter som är född 1760-07-08 finns inte i födelseboken, men däremot dagen efter i Lilla Harplövsta (Knutby C:2, s 288). Föräldrarna var torparen Eric Ersson och hustrun Margta Persdotter, som vi också hittar i husförhörslängden (Knutby AI:4, s 218). Det som rimligen bör vara dottern Annas namn är överstruket intill oläslighet, men av anteckningarna framgår att den överstrukna personen flyttade just 1779 eller 1780. I nästa längd (Knutby AI:5b, s 239), som inleddes 1781, är hon inte längre kvar i Lilla Harplövsta.  
 
Det är alltså mycket sannolikt att detta är din Anna Ersdotter, som alltså först senare i livet blir kallad Anna Stina.  
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2014-06-21, 13:35
Svar #9

Utloggad Marifa Oks

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-05, 20:11
    • Visa profil
Tack. Jag ska själv leta enligt dina uppgifter och på samma gång  lära mig hur jag kan göra för att hitta det jag söker. Sen ska jag ta i tu  Margareta Persdotter.
 Min farmorsmorsmormormor                                                                                           Anna Stina gifte sig ju med  en befallningsman och då kanske det var lite mera förnämt med två namn. Jag tror att Anna Stinas dotter Eva-Lena blev moderslös tidigt. Så Anna Stina försvann ,dog eller så hände nåt annat. Jag kanske ska börja forska i vad kvinnor kunde råka ut för på den tiden.
Tack Hans Olof. Jag är så nöjd över att härstamma från dåtidens pigor. Det var ju helt normalt. Så skulle det bara vara.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna