ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förväxlat födelsedatum?  (läst 768 gånger)

2014-02-28, 11:49
läst 768 gånger

Utloggad Jenny Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 21:27
    • Visa profil
    • Östraedsrötter
Hej!
Jag skulle behöva någon mer erfaren släktforskares syn på ett problem jag har gällande om en persons födelsedatum har förväxlats eller ej.
Jag ska försöka förklara problemet utan att det blir alltför rörigt.
 
Min ana (Karolina Anderdotter) hade en syster som hette Maria Lovisa Andersdotter född 1833-11-21 i Östra Ed. År 1855 ska Maria Lovisa enligt Tryserum husförhör och utflyttningslängd flytta till Östra Ed. Samma år utflyttar en annan Maria Lovisa Anderdotter (född 1837-10-12 i Tryserum) från Tryserum till Ukna. Den enda Maria Lovisa jag hittat i Östra Ed är hon född 1837 och det inflyttar ingen Maria Lovisa till Ukna. Min Maria Lovisa f. 1833 hittar jag igen i Tryserums husförhörslängd. Det verkar som hon ångrat sig och stannat i Tryserum och tagit tjänst på en annan gård där. Vad är då problemet? Jo, bland min farmors papper har vi hittat ett brev daterat 1905-01-04 och adresserat till Nils Petter som var gift med Karolina (alltså Maria Lovisas syster). Brevet är från Julius Eklund i Gävle och han skriver att han vill underätta om sin mor Lovisa Andersson i Norrköpings död. Enligt brevet dog hon den 28 nov 1904. Han kallar Nils Petter och Karolina för morbror och moster i brevet. Han skriver vidare att han vill ha adresserna till Nils Petter och Karolinas barn samt moster Anna (Karolina och Maria Lovisa hade en syster som hette Anna) för att underätta dem om moderns död. Detta brev bör rimligen gälla Karolinas syster Lovisa. Jag har letat reda på Lovisas dödsnotis i Norrköping Matteus men då är hon den Maria Lovisa född 1837. Jag har även hittat Julius födelsenotis och även där anges modern vara född 1837.
 
Hade det inte varit för brevet så hade jag köpt att min Maria Lovisa blev kvar i Tryserum (hon lämnar dock Tryserum ett par år senare och flyttar till Gryt, sen vidare till Värna, Åtvid och Törnevalla bl.a.) men nu tror jag att deras födelsedatum förväxlats från 1855. Alternativet är att det finns ett släktskap med Maria Lovisa född 1837 också vilket jag inte kunnat hitta. Jag vet att det är vanligt att prästen skrev fel men kan det bli det så länge? Jag vet att de inte direkt såg vad prästen skrev i kyrkböckerna men borde inte Maria Lovisa reagera någon gång på att hon hade fel födelsedatum. Jag har följt båda Maria Lovisa framåt så långt jag har kunnat och hon som dör  i Norrköping är alltid född 1837-10-12 och den andra har alltid födelsedatum 1833-11-21.
 
Vad tror ni, har födelsedatumen förväxlats så att de fått varandras? Någon idé om hur man skulle kunna få reda på hur det ligger till?
Tacksam för tankar, idéer.
 
Mvh
 
Jenny

2014-02-28, 12:22
Svar #1

Utloggad Jörgen Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-11-14, 22:55
    • Visa profil
Hej Jenny!
Jag har sett att sådana förväxlingar har skett, även att ett födelsedatum blivit fel vid flyttning utan förväxling. I dessa fall har felet oftast hängt med livet ut för personen i fråga.
 
Ett sätt att kanske lösa problemet kan vara att se om det i resp Maria Lovisas föräldrars bouppteckningar finns antecknat var de bodde vid den tidpunkten och jämföra med husförhörslängderna för de två.
 
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna