ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket datum skall jag lita på?  (läst 1042 gånger)

2009-05-31, 16:55
läst 1042 gånger

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
När det står olika födelsedatum i födelse- och dopbok och i husförhörslängden, vilket datum skall jag lita på?
 
Min ana Karl August Andreasson född 19/6 1843 (enl husförhörslängd) eller 20/7 1843 (enl födelse- och dopbok. Vad jag har sett är det sedan konsekvent med 19/6 1843 i husförhörslängderna.
 
Björlanda AI:3 Bild 208, Sid 405, NAD: SE/GLA/13035
 
Björlanda C:2 Bild 72, Inget sidnr, NAD: SE/GLA/13035

2009-05-31, 17:29
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Klassiskt fel, födelseboken gäller, att det felaktiga sen följer hela livet gör ingen skillnad. Kolla bara att födelsebokens datum är födelsedatum och inte dopdatum!

2009-05-31, 22:25
Svar #2

Carl Szabad

Man kan också generellt säga att den uppgift som ligger närmast händelsen i fråga är mest korrekt. Och födelse- eller dopnotisen skrivs ju in strax efter att det inträffade. Vad som kommer därefter är andrahandsuppgifter.

2009-06-01, 07:32
Svar #3

Sten Magnusson

Kom också ihåg att ej lita fullständigt på uppgift om födelseföramling. Det kan ju t.ex. vara så att personen i fråga i husförhörslängden uppges vara född exempelvis i Västra Ämtervik söder om Sunne, medan han/hon istället är född i Lysvik norr därom. Då kan det vara så här: Kvinnan gifter sig med en man boende i Sunne och flyttar därefter dit. I Västra Ämterviks husförhörslängder har hon tidigare korrekt angetts vara från Lysvik, men i den sista anges hon helt plötsligt vara från Västra Ämtervik. Detta fel överförs därefter till Sunnes husförhörslängder coh det följer henne genom livet.
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna