ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berätta för släktingar om """"oäkta"""" barns fader?  (läst 913 gånger)

2010-12-31, 11:31
läst 913 gånger

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Med risk för att hamna under fel kategori frågar jag om mitt etiska problem här eftersom jag inte har hittat någon bättre kategori.  
 
På min hemsida har jag i släktträdet person A som föddes som oäkta barn 1880. Hans mor gifte sig med en person B 1887 och A fick därefter styvfaderns (Bs) efternamn.
 
En person C som troligen är barnbarn till A har kontaktat mig via mail och tyckte att A var son till styvfadern B.
 
Därefter har jag kollat födelseboken och i den står det att As mor kyrkotogs såsom fästekvinna till en annan man vars efternamn A bar tills modern gifte sig.  
 
Det troligaste är att As egentliga far är den man som var förlovad med modern vid kyrktagningen men att det förhållandet sedan sprack innan lysning och vigsel eftersom de inte verkar finnas i lysningsboken. Därefter har modern gift sig med en ny man och sonen har fått hans efternamn och därefter har man förtigit det hela och sagt till senare generationer att B var far till A.  
 
Hur ska jag gå till väga? Ska jag tala om för C att det som står på min hemsida troligen stämmer och ge  ytterligare information eller bör jag agera på något annat sätt?

2010-12-31, 11:56
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finns ingen anledning för dig att förfalska historien. Du har ju svart på vitt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna