ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Era gissningar ang. fader..  (läst 1136 gånger)

2008-02-14, 19:11
läst 1136 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan.
En dotter som föds som oäkta enligt födelselängden, modern blir enligt husförhörslängden dömd för 1:a resan lönskaläge ung. vid dotterns födsel. C:a 1 år senare som gifter modern sig och de flyttar direkt till en ny församling, där står det före äktenskap framför dottern.. De flyttar efter några år tillbaka till dotterns födelseförsamling och genom resterande husförhörslängder så står det ung. dotter (född före äktenskapet) eller dotter (deras barn före äktenskapet).
 
Vad tror ni? Hur troligt är det att dessa uppgifter stämmer? Att de inte gifter sig förens c:a 13 månader efter att dottern är född talar väl lite emot att de är deras gemensamma barn väl?
 
Inga domstolshandlingar som kan avslöja fadern har hittats tyvärr...
 
Mvh Mårten

2008-02-15, 09:06
Svar #1

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hej Mårten,
 
Vilken tid rör sig detta om? Och kan dotterns efternamn ge någon ledning? Att barnet noteras som dotter (deras barn före äktenskapet) skulle i alla fall enligt modernt språkbruk syfta till deras gemensamma barn före äktenskapet.
 
Utan några närmare bevis är det svårt. Jag har själv några anor med okända fäder; i ett fall så finns det en massa indicier som pekar åt ett håll, men det i sig är ju inget bevis. Har i ett annat fall under en lång tid misstänkt en person vara fader till barnet på grund av att barnet senare tog ett familjenamn som efternamn och gav flera barn den misstänkte faderns förnamn. Men av en slump kom det senare fram att barnets mosters man bar samma för- och efternamn som den misstänkte fadern (utan att de var släkt). Barnet bodde i samma stad som sin moster och morbror och gissningsvis har de hjälpt till med uppfostringen och barnet fått ett sådant förhållande till den ingifte morbrodern att han tagit dennes efternman. Detta gjorde att den tidigare misstänkte fadern fick avskrivas och nu står jag på noll igen. Så kan det vara med denna syssla...
 
Vad jag vill säga med ovanstående utsvävning är väl att även om det finns mycket som pekar i den ena eller andra riktningen så bör man vara försiktig med att ta det för en sanning.
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-02-15, 18:28
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
Tiden är 1864.. Och tackar för synpunkterna! Hon tar sitte efternamn efter den förmodade fadern, det sammantaget med prästernas anteckningar om att hon ska vara deras gemensamma barn borde väl kunna tas för ett ganska säkert bevis eller?
 
Mvh Mårten

2008-02-16, 09:07
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Mårten
 
Har du kollat om det finns en bouppteckning och i så fall vad det står i den angående dottern? Om de var gifta borde de rätta arvingarna anges.

2011-07-04, 15:38
Svar #4

Utloggad Magnus Moding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 22:12
    • Visa profil
Hej,jag har ett liknande fall. Se mitt tidigare inlaegg under rubriken fader okaend-men aendaa kaend. Kort handlar det om Mathilda Josefina Bursell,stundtals kallad Matilda Johanna Bursell. Hon foeddes som oaekta dotter till Johanna Johansdotter/Johansson den 18/12 1854. Enligt familjetraditionen sa var fadern en teologistudent vid universitetet som senare blev laroverksadjunkt i Jonkoping. Naer jag besoekte biblioteket for ett tag sedan saa hittade jag en forteckning over studenter vid Smalands nation i Lund 1688-1880 nagonting. Dar hittade jag en Bernhard Salomon Bursell,som lamnade Lund 30/5 1854. Han skulle darfor kunna vara fadern rent tidsmassigt. I doplangden/fodelselangden(jag vet inte skillnaden an) sa anges inte faderns namn. Mathilda anvander sig daremot av namnet Bursell genom hela sitt liv.  
 
Hur troligt bedomer ni det som att han ar fadern,givet de indicier som finns? Bernhard Salomon Bursell dog ogift i Jonkoping 1878 och det verkar som om han arvdes av sina broder.Jag har haft lite problem med att tyda bouppteckningen. Detta behover vael i och foer sig inte betyda att han inte var fadern, eftersom om jag inte missminner mig saa hade oaekta barn ingen arvsraett vid den haer tidpunkten. Hur stor sannolikhet tror ni det aer att jag kommer att kunna finna faderns namn i domboken. Aer det i saa fall Lunds tingsraetts arkiv jag ska titta i eller aer det raadhusraetten. Laag det i statens(kyrkans) intresse att utreda vem fadern var under 1850-talet eller kravdes det att modern kravde underhall for att saken skulle tas upp i domstol?
 
mvh
Magnus Moding

2011-07-07, 07:35
Svar #5

Utloggad Magnus Moding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 22:12
    • Visa profil
Jag glomde att skriva att Mathilda foddes i Lunds domkyrkoforsamling.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna