ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ester Bernhardina Andreasson gift Andersson  (läst 779 gånger)

2013-11-18, 22:10
läst 779 gånger

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Jag har länge försökt hitta min mormors okända fader men har inte lyckats. Jag har gått igenom de flesta tänkbara skriftliga källorna och frågat levande släktingar men utan framgång. Nu hoppas jag på hjälp/tips från goda krafter på Anbytarforum. Det gäller Ester Bernhardina Andreasson född 1893-10-29 i Malmö Sankt Pauli församling (Kv Carl VIII sida 94 i AI:4). Moder är Emma Charlotta Andreasson Jönsson född 1869-02-10 i Gråmanstorps församling (L). Det finns mycket mer information och detaljer om både Ester och Emma på www.klinteberg.se. Du hittar detta om du söker på Ester Andreasson och klickar på hennes namnlänk. Därefter kan du klicka på moderns namnlänk. Vad jag inte har gjort är att leta i domstolshandlingar eftersom detta är något jag aldrig gjort och inte kan något om. En viktig fråga är att jag misstänker att modern Emma blev med barn när hon bodde i Källna församling (AI:13 sida 239) och flyttade till Malmö strax före nedkomsten av Ester. Detta kan ju innebära att fadern finns kanske i Källna församling.  
 
Det vore naturligtvis rena lyckan om det finns någon som vet vem fadern är. Men annars är jag tacksam för alla tips på vad jag kan göra mer. Eller är det bara att inse att jag kommer inte längre?
 
(Meddelandet ändrat av askli 2013-11-19 10:52)
 
(Meddelandet ändrat av askli 2013-11-19 21:38)
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2014-02-01, 08:04
Svar #1

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Kan någon med erfarenhet av att leta i domstolshandlingar tipsa mig om det överhuvudtaget är någon idé att göra det när det gäller att hitta min mormor Ester Bernhardina Andreassons okända fader(se ovan). Om det är det är jag också tacksam för tips på hur man går till väga. Var ska jag söka och vilka år? Jag har förstått att det kan vara omfattande att söka. Är det möjligt att få hjälp med sökandet av någon pålitlig person? Jag bor ju inte i närheten av stadsarkivet i Malmö eller landsarkivet i Lund.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2014-02-01, 14:19
Svar #2

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
Anders
1893 var det inte kriminellt att föda oäkta barn så du hittar knappast något i domstolshandlingar. Rekommenderar boken Fader okänd av Elisabeth Reutersvärd
Stig

2014-02-01, 14:48
Svar #3

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:10
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
Jag tänkte att det kanske kunde vara så att modern Emma Charlotta Andreasson försökte få faderskapet erkänt för att få pengar till underhållet?
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna