ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Faderns namn angivet men persondata saknas.  (läst 1098 gånger)

2005-11-27, 22:46
läst 1098 gånger

Carina Quick

Hjälp önskas med att få reda på hur och var jag ska söka vidare på frågan vem min farfar var. Min far var Tore Arnold Ferdinand Solberg [Sohlberg] f.180403-215 i Östra Ed. Mamman hette Viktoria Kristina Solberg [Sohlberg] f.1898-07-24 i Gryts församling, inflyttad från Ingarö församling till föräldrahemmet Glov [Gloo] i i Östra Eds församling.
Hon var dotter till Karl Johan Solberg [Sohlberg] f. 1870-12-13 i Ringarums församling [även Tryserum angivet] och hustrun Anna Lovisa Åberg f. 1877-10-06 i Gryts församling.
Enligt en särskild anteckning gällande min far namnges en person vid namn Carl [Karl] Gustav Carlsson [Karlsson] som fader. Denna anteckning har tillkommit efter 1927, alltså nio år efter att min far fötts. Det finns ingen anteckning om var denne Karl Gustav Karlsson var kyrkobokförd, var han var född eller när han var född.
Finns någon som känner till något om den person som anges som min farfar? Alla upplysningar av intresse, även om de kan förefalla obetydliga. M.V.H. Carina.

2005-11-28, 12:59
Svar #1

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej Carina!
 
Du skulle kunna börja med att följa din farmor fram till dess att din far föddes, så kanske Carl Gustav Carlsson dyker upp i närheten. Hon verkar ju ha bott på Ingarö vid tiden för barnets tillkomst, så det är väl troligt att svaret finns där någonstans. I församlingsboken kan man hitta uppgifter om faderskap om man har tur, även om det står fader okänd i födelseboken.
 
Mvh, Maud
mlind

2011-11-14, 12:33
Svar #2

Utloggad Eva Albin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2015-01-22, 06:17
    • Visa profil
Hej
 
Har precis börjat att släktforska och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga med en sak. Jag har en anhöring Anders Magnus Ahlgren som är född 2/5 1850 i Västerlösa,Östergötland. I födelseboken står angivet moderns namn och barnet som oäkta. Det står också att modern har undgått hemlig kyrkoplikt. Modern hette inte Ahlgren i efternamn och ej heller hennes far. Hur ska jag leta för att få fram vem fadern till Anders Magnus var. Eller kan det vara så att modern gift sig vid ett senare tillgälle och barnet fått makens namn.
Tacksam för hur jag ska gå tillväga.
Mvh
Eva

2011-11-14, 14:11
Svar #3

Carl Szabad

Antingen har hon gift sig Ahlgren eller också tog han sig det namnet när han flyttade hemifrån. Alla släktnamn är ju tagna någon gång och det var vanligast under 1800-talet att man tog sig nya namn. Du får följa honom i husförhörslängderna.

2011-11-14, 15:11
Svar #4

Utloggad Eva Albin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2015-01-22, 06:17
    • Visa profil
Tack Carl
 
Jag får helt enkelt leta i husförhörslängderna då. Problemet är bara att det inte står vart Mamman tar vägen efter att hon fått barn. Hon finns på en gård när hon tjänar som piga och sedan får hon barn men det står inte vart hon tar vägen. Kan hon ha flyttat hem till sina föräldrar eller hur letar man.
 
 
Mvh
Eva

2011-11-14, 18:25
Svar #5

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 19:27
    • Visa profil
Hej Eva
 
I Sveriges befolkning 1890 finns modern till Anders Magnus kvar i Västerlösa
Post 847548
 
Nilsd:r, Eva Margareta
Backstuguhjon
 
f. 1822 i Västra Harg (Östergötlands län, Östergötland)
 
Ogift kvinna, ensam i familjen
 
Gullbergs häradsdel. Snarbygget
Västerlösa (Östergötlands län, Östergötland)
 
Födelseort i källan: V. Harg, Österg. l.
 
Anders Magnus heter Andersson när han 8/11 1872 nr 9 flyttar in till Normlösa från Västra Harg.
Han är skomakare och byter namn till Ahlgren. Vanligt att hantverkare hade den typen av namn.
 
Arkiv Digital
Normlösa BI:4 (1870-1882) Bild 78 / sid 151
Normlösa AI:15 (1871-1875) Bild 49 / sid 44
 
(Meddelandet ändrat av Linnean 2011-11-14 18:55)

2011-11-14, 19:27
Svar #6

Utloggad Eva Albin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2015-01-22, 06:17
    • Visa profil
Tack snälla Christina
 
Du har besparat mig mycket letande framför datorn. Så modern gifte sig tydligen aldrig då utan bodde ensam. Visste inte att Ahlgren var ett typiskt hantverkarnamn, tack för upplysningen. Tror du att det finns någon möjlighet att hitta fadern till Anders Magnus. Såg i ett annat inlägg att man kanske kunde titta i domböckerna för att se om det stod något där under moderns namn. Hon hade ju undgått hemlig kyrkoplikt och jag vet inte vad detta innebär. Har hon berättat för prästen vem fadern var för att han skulle slippa böta eller hur fungerade det förr i tiden måntro.
 
Tack än en gång
Eva

2011-11-14, 20:52
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Eva, använd Anbytarforums sökfunktion och leta på t.ex. fader okänd så hittar du mycket information om detta. Det är en av de allra vanligaste frågorna här.

2012-12-27, 10:21
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna