ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader Okänd  (läst 929 gånger)

2011-12-10, 00:44
läst 929 gånger

Utloggad Joakim Holmlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-04-24, 23:30
    • Visa profil
Hej
 
Det gäller två personer i min släkt. Den ena är fadern till Johan Svensson Norgren f. 1828 i Gummark/Kroksjön utanför Skellefteå. Modern heter Elsa Cajsa Andersdotter och är född 1805.
Den andra är fadern till Marta Mariana Söderberg f. 1851 i samma område som förestående. Modern heter Maria Helena Olofsdotter. f. 1812.
 
skulle bli tacksam om jag kunde få någon hjälp med det här även om det inte ser så ljust ut.
 
mvh
 
(Meddelandet ändrat av holmlundarn 2011-12-10 16:06)

2011-12-26, 19:54
Svar #1

Utloggad Joakim Holmlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2014-04-24, 23:30
    • Visa profil
Vill tillägga att Marta Mariana kan bära namnet Samuelsdotter/Salomonsdotter eller Stoltz vid födseln(men osäkert).
Det exakta datumet hon är född på är 7/1 1851.
Maria Helena Olofsdotters första man hette Samuel Söderberg, han dog 1841, alltså 10 år före Marianas födsel. Men varför skulle hon då få hans efternamn?  
Namnet Stoltz kommer från vad en släkting trodde hon var född som.
 
Maria Helena fick 4 barn efter Samuel Söderbergs bortgång.
 
Angående Johan Svensson Norgren så bodde en man vid Sven Jonsson Tjerngren i deras byggnad, han var nämnd som styvfar och 15/16 år gammal då Johan föddes.
Kan Sven ha varit pappan?

2023-11-04, 16:40
Svar #2

Utloggad Siv Anderson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:45
    • Visa profil
Hej Holmlundarn! Du som jag försöker reda ut släktbanden med Johan Svensson Norgren i Kroksjön. Han är mmmf. Hans fru Brita Carolina(Cajsa) Larsdotter skulle ha fått ett slaganfall. Deras dotter Ida Katarina är min mmm. Längre än så har jag inte kommit. Det jag undrar är om denne Johan kom nånstans ifrån innan Kroksjön. Tror att han varit militär för på ett ställe kallas han gratialist.
Tacksam för fler upplysningar. Siw Anderson ( Wallmark o Norlund i släkten också)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna