ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd  (läst 1734 gånger)

2012-08-13, 03:22
läst 1734 gånger

Utloggad Jakob Gegerfelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-08-14, 01:39
    • Visa profil
Hej jag håller på att försöka ta reda på sanningen om en nära släktning till mig, som heter Karl Johan Gegerfelt. Han föddes som oäkta barn av pigan Stina Nilsdotter 23/3-1864 i Vitsand ( Värmland )
 
I kyrkoböckerna står han som som oäkta till år 1870-75 då han plötsligt får sitt efternamn (Gegerfelt)
Gegerfelt är ett adelsnamn och får ej bäras av vem som helst.
 
Det betyder mycket för mig och få reda på vem fadern är till Karl Johan eftersom han tog hemligheten med sig i graven.
 
Han som jag gissar på är fadern heter Karl Erland Von Gegerfelt. Det finns många kopplingar mellan KJ och KE, några snabba exempel är att Karl namnet gick i släkten och har endast passerat i Karl Erlands blodslinje, andra kopplingen är att Karl Erland var ju ogift när Karl Johan föddes 1864 och Karl Erland befann sig i Värmlands län från 1862-11-11 till 1865-10-14, KJ föddes år 1864.
 
Men nu till själva frågan vart ska jag leta för att kunna bevisa att han är fadern? Det finns ingenting i Domböckerna heller.
 
Jag har beställt hem bouppteckningen på Karl Erland men är säker på att det inte kommer att stå något där.
 
Jag är 19år med begränsad tid och ingen i släkten bryr sig vare sig jag hittar något eller inte.
 
Så jag är jätte tacksam för all hjälp jag kan få!

2012-08-13, 11:10
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
Om inget står om fadern i födelse- och dopboken ska du leta i domboken för den häradsrätt där modern (eller den förmodare fadern) bodde. Där kan man hitta ett mål om barnaunderhåll.
Om du är ättling till Karl Johan på den raka faderslinjen kan du också göra ett DNA-test; det vore särskilt intressant om du lyckas hitta en von Gegerfelt-ättling att jämföra med.
 
Håkan

2012-08-13, 12:03
Svar #2

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej, Jakob!
Jag fann en oäktas fader genom att leta i sk vår-, sommar-, och hösttinget.  
Visserligen måste man kanske åka dit och spendera en dag för att finna vad man söker....ta då en dag som har öppet längst. Timmarna går mycket snabbt.
Jag tror att för din del ska du besöka:  
Värmlandsarkiv
Hööksgatan 2, Box 475, 651 11 Karlstad
 Tel:             054-61 77 30      
 E-post: varmlandsarkiv@regionvarmland.se
 Ansvarig: Jan Löfgren, 1:e arkivarie.
 Läs mer om Värmland på: varmland.se
 
Det gäller att leta i de ting från barnet är fött till den tidpunkten som han fått namnet.
 
Lycka till  
Mvh elisabet
Ps-- kom ihåg att släktforskning är ett detektivarbete och alla svar kommer inte på en gång utan kan ta några år innen poletten/kontaktpunkten dyker upp. Ds.

2012-08-13, 20:48
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Jakob!
 
Jag blev intresserad av ditt problem, eftersom det finns en del likheter med ett fall bland mina egna anor - ett fall som ännu efter några års forskning inte fått någon lösning men som jag definitivt inte givit upp hoppet om.
 
Du skriver att det inte finns något i domböckerna, så jag utgår ifrån att du redan prövat den vägen. När man tittar på förhållandena under Karl Johans uppväxt - hur han blev bortackorderad till olika fosterhem - kan man ju inte heller se några tecken på att hans far bidragit med pengar till hans uppehälle och uppfostran. Om det har varit någon rättssak, kan man nog utgå ifrån att den utpekade fadern inte erkänt faderskapet och inte heller blivit fälld. Därför har du säkert också rätt när du förmodar att den bouppteckning du beställt inte kommer att ge något.
 
Att Karl Johan vid ungefär tio års ålder tilldelades efternamnet Gegerfelt är i sig själv inget starkt indicium för att hans far hette så. Att namnvalet inte var sanktionerat från någon medlem av den adliga ätten von Gegerfelt, är gissningvis orsaken till att stavningen av namnet ändras till Gägerfelt när han 1887 lämnar födelseförsamlingen (Vitsand B:4, bild 25 - AD Online ; Los AI:11, s 65) - just för att det inte skulle kunna förväxlas med det adliga namnet. Den stavningen har han sedan i husförhörslängder och församlingsböcker fram till 1911, då han åter benämns Gegerfelt - kanske på grund av en felskrivning (Orsa AIIa:2e, s 1483).
 
Eftersom det sannolikt inte finns något erkännande av faderskapet, blir det nog tyvärr mycket svårt att hitta några bevis för vem som var Karl Johans far. Däremot kan du förstås hitta flera indicier som pekar i samma riktning. En möjlighet är ju att du kan hitta något som visar att Karl Erland von Gegerfelt befann sig på rätt plats vid rätt tillfälle - eller motsatsen, att han just då befann sig på en helt annan ort.  
 
När det gäller DNA-test, tror jag att möjligheterna till ett säkert resultat kanske varit större om Karl Johan hade varit din förfader på raka fädernet. Men jag är långt ifrån någon expert på området, så jag kan mycket väl ha fel.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-08-13, 23:00
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21981
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:26
    • Visa profil
Karl Johans efternamn har även stavats Jägerfelt i Los, enligt folkräkningen 1890.
 
Utan att vara expert vågar jag påstå att det krävs jämförelse av dna från två agnatiska ättlingar (ättlingar på raka fädernet) för att med någon säkerhet fastställa en gemensam anfader.
Hälsar vänligen
Maud

2012-08-14, 00:17
Svar #5

Utloggad Jakob Gegerfelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-08-14, 01:39
    • Visa profil
Hej tack för alla svar! Ska gå efter alla tips jag fått och ska försöka besvara era frågor.
 
Elisabet Arvidsson - Tack för tipset det får bli en resa till Värmland!
 
Hans Olof Johansson - Jag har följt Karl Johans liv när han blev skickad till fosterhem och sedan skickad till olika foster familjer, det finns verkligen ingenting.
 
Det var så att Karl Johan bodde med sin mamma ( Stina nilsdotter ) Stina bodde tillsammans med hennes far som hjälpte henne att ta hand om hennes två barn. Efter att Stinas pappa dog så hade hon ej råd att ha kvar barnen och då blev dom bort skickade till fosterhem och sedan foster familjer.
 
 
Jag tror att Karl Johan i början hette Von Gegerfelt, men det finns många olika historier om hur namnet försvann, första anledningen var att Karl Johan var urfattig och hade ej råd att bära titeln eftersom titeln kostade pengar att ha, andra anledningen var att han blev osams med fadern eftersom han inte fick ärva något efter fadern och då blev han arg och då ville han inte ha von namnet heller.
 
Det var ett tillfälle då han hade skickat brev till sina halv syskon, deras fader hete då Karl Erland och det är yttligare en koppling.
Och det sägs i släkten att då hade fadern sagt att han endast accepterar honom som son, men att han inte fick ärva något efter han.
 
Jag har som sagt hittat många kopplingar mellan KJ och KE men problemet är att bevisa det.
 
Men DNA test hade nog funkat Karl Johan är min morfars morfar.
 
Under den här tiden var oäktingar något väldigt dåligt som alla släktforskare vet, och Von Gegerfelt släkten var en väldigt fin släkt och jag kan tänka mig att han gjorde allt för att dölja att han var fadern. För alla förstår ju att det inte kunde komma ut att en fin rik adelsman hade en oäkta son.
 
Att få reda på vem fadern är betyder väldigt mycket för mig. Jag tycker att det är något man bör göra för Karl Johan på tanke på vilket jobbigt liv han har haft.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna