ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd, fader oangiven  (läst 860 gånger)

2014-01-14, 06:54
läst 860 gånger

Utloggad Christer Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-12-22, 16:04
    • Visa profil
Fader okänd, fader oangiven.
 
Är det någon som kan reda ut hur de olika begreppen användes av prästerna i födelse-och dopböckerna?
 
I min forskning har jag funnit ett oäkta gossebarn, fött på 1830-talet. Fadern är oangiven. Samma år som barnet föds köper barnets morfar en fastighet, vilket verkar märkligt eftersom morfadern är en fattig torpare (ekonomisk uppgörelse?). Barnet och modern flyttar in i morföräldrarnas fastighet och bor där resten av livet. Det oäkta barnet ärver fastigheten av morföräldrarna genom ett testamente.
 
När jag senare finner den oangivne fadern, visar det sig vara en välbärgad man. Förmodligen med andra ambitioner än att gifta sig med en fattig torpardotter.
 
I samma födelse-och dopbok finns flera oäkta barn vars fäder är okända, inte oangivna.
 
Kan det vara så att en oangiven fader har erkänt barnet men velat vara oangifven, genom exempelvis en ekonomisk uppgörelse? Medan fader okänd betyder att ingen erkänt barnet, som sitt?
 
Med vänlig hälsning/Christer

2014-01-14, 23:22
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:01
    • Visa profil
Hejsan Christer, som jag uppfattar det hela finns ingen skillnad. Det har att göra med Gustav III och barnamordsplakatet. Detta gav en rättighet för föräldrar att vara anonyma. Samtidigt förbjöds alla efterforskning av föräldrar till s.k. oäkta barn.
Begreppet okänd och oangiven tolkar jag som likvärdiga. Även om prästen - och kanske stora delar socknen visste eller anade vem fadern var - så nämns det inte och någon nyansering av olika benämningar har jag inte uppfattat som rådande. Sedan fanns naturligtvis - vilket finns dokumenterat - olika ekonomiska uppgörelser mellan mannen och kvinnan, tiger du om mitt namn, så får du xx daler. Men jag tror inte detta återspeglas i noteringar i födelseböckerna. Ett erkännande från mannen renderade honom böter för lönskaläger och därmed kanske inte några penningar kvar till kvinnan och underhåll till barnet.
Marie Lindstedt Crobergs avhandling Synd och skam ger en hel del förklaringar. Läsvärd.
 
Vänligen.
Calle

2014-01-15, 08:42
Svar #2

Utloggad Christer Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-12-22, 16:04
    • Visa profil
Hej Calle
 
Tusen tack för svaret på min fråga. Jag tror trots allt att min teori om en ekonomisk uppgörelse är riktig, även om det inte styrks av att fadern i födelseboken är oangiven och inte okänd.
 
Hälsningar
Christer

2014-01-15, 16:54
Svar #3

Utloggad Marie Jeanette Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-13, 21:03
    • Visa profil
Hej, jag har vid flera tillfällen sett att husförhören dkriver kommentarer om ev far... kan vara en ide att titta där om det finns notering...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna