ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd - barn med ovanligt efternamn  (läst 1061 gånger)

2012-09-07, 16:31
läst 1061 gånger

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har hittat en ana som föds i Börringe i Skåne 1860-08-16 som oäkta dotter till en Gertrud Andersdotter. Gertrud dör i oktober året efter, uttfattig. Dottern Karna bor kvar på socknen (återfinns i HfL under På socken). 1871 flyttar hon inom församlingen till Nötesjö där hon är fosterdotter fram till 1875. Där nämns för första gången hennes efternamn som uppges vara Lönn. Intressant, tycker jag. Karna hade en elva år äldre halvbror, också han oäkta, men han hette Andersson i efternamn. Lönn tycker jag verkar vara ett ovanligt namn och jag undrar om inte det kan vara en fingervisning om vem som var fadern. Å andra sidan undrar jag hur Karna kunde veta vem som var fadern. Modern dog ju när flickan bara var drygt ett år. Är det värt att gå vidare med det här, att se om man kan hitta någon man med efternamnet Lönn i församlingen?

2012-09-07, 20:06
Svar #1

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Caroline!
 
Gertrud fick 1847 en uä dotter Bengta i Börringe (modern var då bosatt i Gylle men flyttade året därefter till Börringe). Bland dopvittnena hittas avskedade soldaten Anders Lönn och hans hustru Else Olsdotter. Hos den sistnämnda blev Karna senare fosterdotter. Hon tog alltså efternamnet efter fostermoderns make (död 1870). Kanske kan du hitta ett släktskap eller så valde Karna helt enkelt ett namn som fanns i hennes närhet.
 
Christina

2012-09-08, 15:01
Svar #2

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen! Du hittade min Lönn. Det verkar ju onekligen som om Karna tog namnet efter Elses make och att det inte har något med fadern att göra.  
 
/Caroline

2012-09-08, 15:41
Svar #3

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Caroline!
 
Ett tips när du forskar är att att alltid följa personer bakåt och framåt i tiden och vittnen vid dop kan ge bra ledtrådar. Ibland får man på detta sätt oväntade svar på sina frågor eller träffar på helt oväntade samband. I det här fallet verkar efternamnet Lönn inte ha något med pappan att göra men kanske finns det andra band mellan fosterföräldrarna och Karna. Ibland kan man hitta en fader i domböckerna (mindre vanligt ju längre in på 1800-talet man kommer).  
 
Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna