ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Få fram uppgifter om fader okänd  (läst 996 gånger)

2013-08-30, 15:43
läst 996 gånger

Utloggad Elin Bildsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2016-07-23, 17:27
    • Visa profil
Jag har skrivit och bett om en barnavårdsmannaakt från 1920,för att få fram uppgifter om en okänd far.Detta gäller min mammas kusins far.Fick då till svar att de inte lämnar ut dessa uppgifter pga sekretesslagen,men att man kan överklaga beslutet till Kammarrätten.Stämmer detta,är det sekretess efter nästan 100 år?

2013-08-30, 18:59
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil

2013-08-31, 04:36
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Har själv för bara ett par månader sedan begärt ut uppgifter från en barnavårdsnämndsakt gällande en person född 1942 - jag fick inte se hela akten (vilket jag inte heller var intresserad av), men fick ut uppgifter som rörde bl.a. faderskap. Inte ett ord om sekretess rörande första levnadsåret.
 
Men man måste komma ihåg att för att få ut hela akten får ingenting i den härröra från senare än 70 år, dvs. akten måste (just nu) vara avslutad senast i augusti 1943. Däremot bör man alltså kunna få ut enstaka, tidigare uppgifter. Nu kan ju faderskapet kanske inte ha fastställts förrän senare, men det skall stå i motiveringen till avslaget.
 
Börja med att begära ut uppgifterna igen. Men begär inte ut hela akten utan bara uppgifterna om faderskapet. Om det blir avslag igen, så måste det vara motiverat - t.ex. då med att faderskapet inte fastställdes förrän efter 1943. Att lämna ut vilka någons föräldrar är anses normalt inte känsligt (dvs. det lämnas ut långt innan 70 års-gränsen); det bedöms vanligen inte som nödvändigt med sekretess om barnet inte är resultatet av ett brott (våldtäkt eller incest).
 
Blir det avslag igen, gå gärna vidare till Kammarrätten - de har oftast en annan uppfattning om vad som skall vara belagt med sekretess än vad arkiven har... För man måste komma ihåg att det är inte sekretess i 70 år, det är sekretessprövning i 70 år - och uppgifter får inte lämnas ut bara om den uppgiften rör skulle lida allvarlig skada av att uppgiften offentliggörs. Domstolarna har som sagt oftast en annan syn på vad allvarlig skada är.
 
Ingela

2013-08-31, 19:03
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Nja, det stämmer inte riktigt. Jag överklagade ett utlämningsärende till Kammarrätten och de gick på kommunens avslag. Ändå rörde det sig bara om några ord som de inte ville lämna ut. Jag fick vänta till 70-årsgränsen och då fick jag ut allt.

2013-09-02, 11:56
Svar #4

Utloggad Elin Bildsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2016-07-23, 17:27
    • Visa profil
Tack för information,jag får väl överklaga beslutet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna