ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp!! 2 okända fäder - slutar det här nu?  (läst 939 gånger)

2009-11-21, 13:13
läst 939 gånger

Utloggad Marie Bråthen Birath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 19:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om jag skulle kunna få några råd.. Cajsa Larsdotter, född 1830-02-04 i Mofalla (vol C:2). Moder: Brita Maria Andersdotter. Men ingen far... När jag följer dottern Cajsa finner jag i Sventorps inflyttningslängd (B:1, sid 46) en notering om båda föräldrarna (?). Då står en Lars Moberg såsom far. Kan man lita på den uppgiften? Vem är det som uppgivit ev. faderns namn, tror ni?
Brita Maria och Lars Larsson Moberg verkar ha arbetat på samma gård vid den aktuella tiden.. (Korsberga AI:3, sid 144 o 145).
 
Enligt landsarkivet i Göteborg finns ingen notering ang lägersmål där Brita Maria Andersdtr finns med, så jag där fick jag ingen information om fadern.
 
Lars Larsson Moberg (född 1809-09-14 i Fröjered) flyttar vid 70 års ålder till Amerika och dör där. Kan det kunna finnas en bouppteckning i Amerika och skulle då verkligen Cajsa finnas med i den? Hur kan man beställa en ev. bouppteckning eller finns det någon annan källa i Sverige man kan prova först?
 
* Sen en fråga till... Cajsa Larsdotter får en oäkta son (Suck!!) i sin tur: Johan August Johansson född 1859-12-03 i Locketorp.(Locketorp C:3) Ett par år senare gifter hon sig med en Johannes Jakobsson (Sventorp E:1). Jag har sökt bouppteckning efter Johannes via landsarkivet men det finns ingen upprättad.
Jag har även sökt via kommunarkivens barnavårdshandlingar - utan resultat samt i saköreslängden för Binnebergs häradsrätt, vinterting samt sommarting 1860 men det finns ingenting antecknat om detta. Jag har beställt en bouppteckning efter Johan August själv men antar att föräldrarna inte finns med där...?? (har inte beställt någon bouppteckning tidigare, så jag är lite osäker på innehållet)
 
Snälla, finns det någon som kan ge mig ytterligare tips om hur jag kan finna dessa fäder så vore jag väldigt tacksam!!
 
Vänliga hälsningar Marie Bråthen Birath

2009-11-22, 08:22
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Du ska inte bara leta i saköreslängden, där finns han bara med om han är dömd. Har de gjort upp i godo, står inget i saköreslängden, mem målet finns beskrivet. Du får också leta betydligt längre, upp till 10 år efter födelsen,

2009-11-22, 17:31
Svar #2

Utloggad Marie Bråthen Birath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 19:25
    • Visa profil
Tack Jan!
 
Jag bad Landsarkivet kolla efter uppgifterna, men antar att de bara hade tid att kolla de närmast liggande i tiden... Jag får försöka komma ner och bläddra lite själv!
 
Mvh Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna