ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur kan dottern heta så----?  (läst 885 gånger)

2011-08-02, 11:23
läst 885 gånger

Gunnarsson Wogelsby

Min mmfm hette Stina-Kajsa Dybäck. Hennes mor hette Larsdotter. Är det olika släkter Dybäck (ä) (e)?  Stina Kajsa  
f oä. Kan man få reda på faderns namn? Kanske omöjligt? Tack på förhand.

2011-08-02, 18:18
Svar #1

Carl Szabad

Alla namn som inte är patronymika (fadersnamn) är tagna. Antingen har hon bara tagit sig det namnet eller också hette fadern så (mindre troligt dock). Hon kanske var född i någon by som man kan associera till namnet på något vis.

2011-08-02, 20:00
Svar #2

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:26
    • Visa profil
Carl
Jag har en motsvarighet där modern hette Persdotter och dottern Fagerdal när modern avled. Vore intressant att få veta varför du anser att det är mindre troligt att det skulle vara faderns namn som kommer igen.
Stig

2011-08-02, 21:08
Svar #3

Carl Szabad

På rent erfarenhetsmässiga grunder har jag sällan träffat på den kopplingen. Men omöjligt är det naturligtvis inte.
 
I mitt eget forskningsområde visar det sig att väldigt många u-ä barn tar sig namnet Nordlander under 1800-talet och även efter sekelskiftet. Tidsspannet är dock för långt för att det ska finnas en enskild häradsbetäckare som gett barnet sitt släktnamn. Jag har även hört att det fenomenet finns på andra håll. På Åland tar de sig ofta namnet Adamsson, exempelvis. Kanske de ovan nämnda exemplen har liknande bakgrund.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2011-08-02 21:14)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna