ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan vigselvittnet vara brudgummens fader?  (läst 1058 gånger)

2014-01-05, 17:43
läst 1058 gånger

Utloggad Kurt-Inge Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-05-05, 23:19
    • Visa profil
Följande vigselnotis är från Näsum i Skåne:

Sven Mattsson är brudens fader.
Kan det vara så att Jöns Andersson är brudgummens fader? Jöns Jönsson Malm är i födelsenotisen angiven med fader ökänd. Är detta i så fall vanligt att fadern skriver under detta dokument?
En annan sak jag undrat över är varför pojken fick namnet Jöns Jönsson. Kan det vara så att Jönsson kom från faderns namn Jöns? Hur vanligt är detta i så fall?
Hälsningar,
Kurt-Inge
 
(Meddelandet ändrat av Kinge 2014-01-05 18:45)

2014-01-05, 19:13
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jönsson är ett patronymikon, dvs faderns förnamn plus son (eller dotter om det var en flicka). Alla hade ett patronymikon förr i tiden, även när familjen hade ett släktnamn brukar personens patronymikon finnas skrivet i handlingar ibland.
Det var alltså mycket vanligt. Det förekommer att en person har patronymikon efter en styvfar, men det är inte vanligt.
 
Men Jöns är ett mycket vanligt namn i de här trakterna. Så för att finna fadern behövs en del grovarbete, att leta i domböcker etc.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2014-01-05 19:25)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2014-01-05, 19:29
Svar #2

Utloggad Kurt-Inge Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-05-05, 23:19
    • Visa profil
Frågan är om pojken fick sitt namn efter den biologiska fadern, alltså den som benämns okänd i födelsenotisen. Fosterfaderns namn var det inte eftersom han hette Åke i förnamn.
 
Jag såg din ändring i ditt inlägg först efter att jag skickade detta.
 
Jag har många indicier på att Jöns Andersson är den biologiska fadern. Därför är jag intresserad att får svar på mina två initialfrågor:
- Är det vanligt att brudgummens fader finns med i vigselnotisen?
- Är det vanligt att barnet får patronymikon efter fadern som angetts som okänd i födelsenotisen?
 
(Meddelandet ändrat av Kinge 2014-01-05 19:38)

2014-01-06, 12:03
Svar #3

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Ja, det förekommer att brudgummens far nämns. Han kan figurera som vittne men också som löftesman, d.v.s. borgenär för morgongåvan. Hur vanligt det är att en okänd far i födelseboken till slut träder fram finns det så klart ingen statistik på men givetvis förekom det. Man får komma ihåg att det inte fanns någon fast namnregel för oäkta barn. Var fadern inofficiellt känd kunde det säkert räcka för att barnet skulle använda hans namn. Det går inte att säga hur vanligt det var men i litteraturen (t.ex. Svenska Antavlor) borde du lätt kunna hitta motsvarande exempel.

2014-01-06, 14:13
Svar #4

Utloggad Kurt-Inge Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2018-05-05, 23:19
    • Visa profil
Tack Anders!
Ett mycket bra svar. Jag använder de två fakta att Jöns Andersson finns i vigselnotisen och att barnet döps till Jönsson som två möjliga indicier att han kan vara fadern. Ytterligare ett par bitar i mitt pussel. Men, naturligtvis måste jag gå vidare för att få det bekräftat, om det nu går...
Hälsningar,
Kurt-Inge

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna