ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Molins far?  (läst 1324 gånger)

2014-07-25, 22:52
läst 1324 gånger

Utloggad Edit Holmqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 15:54
    • Visa profil
    • Coffee & Church Records
Hej!
Jag har kört fast gällande Lars Molin, som enligt mina sökningar på Ancestry ska vara son till min farmors morfar. Jag vill väldigt gärna få reda på om det här är sant eller inte.  
Lars Molin (som har efternamnet Molin Östling på vissa ställen) föddes 3 jan 1877 i Ockelbo. Han var son till Ingrid Jonsdotter Hjelm, född 6 mars 1850. Från hans födsel kan jag inte hitta Lars någonstans tills han är vuxen, då han bor i Hamrånge, är gift med Hilma Ottilia Danielsdotter Axner och har två barn.  
Enligt vissa källor ska han alltså vara son till Lars Olsson Vretman, född 6 juni 1853, men det är inget jag kunnat bekräfta. Hur kan jag hitta information om Lars Molins biologiska pappa?
Jag har två funderingar, den första gäller Lars efternamn. Varför heter han Molin? Det här gör mig ännu mer nyfiken eftersom hans kanske pappa Lars Olsson Vretmans fru hette Molin som ogift, Anna Andersdotter Molin född 1 dec 1862 i Hamrånge. Kan Lars Molin ha varit släkt med henne på något vis?  
Den andra gäller Lars och hans mamma, Ingrid Hjelm. Vart tar de vägen efter att han föds? Jag kan inte hitta dem i Ockelbos husförhörslängd efter hans födsel.
Jag är väldigt tacksam över alla tips på hur jag ska gå vidare, och all eventuell hjälp!

2014-07-26, 09:58
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ur Sveriges befolkning 1880:
 
Post 1880-21-8-4448
 
Hjelm, Ingrid
 
f. 1850 i Ockelbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
d.
Ogift kvinna, mor i familjen
 
Gäfveränge
Ugglebo /Ockelbo/ (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
Registrerad födelseort: Ockelbo Gävleborgs län
 
Son Lars, f 1877 i Ockelbo.
 
Sveriges befolkning 1890:
 
Post 4294783
 
Hjelm, Ingrid
Hushållerska
 
b. 1850 i Ockelbo (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
Woman, single (mother)
 
Sundsmar
Hamrånge (Gävleborgs län, Gästrikland)
 
Place of birth (original source): Ockelbo Gefleb. l.
 
Här finns också sonen Lars.

2014-07-26, 22:05
Svar #2

Carl Szabad

Till att börja med bör man kolla basfakta. Lars är född 25 (inte 3) januari 1877, son till pigan Ingrid Hjelm i Åbydal i Hamrånge, inte i Ockelbo där dock nedkomsten skedde (SCB FBU 1877 Ockelbo och Hamrånge C:3). Du skriver att du följt honom från födseln, men han föds ju ett annat datum.  
 
Fast följer man honom bakåt i församlingsböckerna från hans död 1912 i Hamrånge hittar man honom i en familj där modern gift sig med en Anders Larsson Molin, så det är därifrån han tagit sig namnet. Antagligen tog han sig namnet Östling tidigare och fick dessutom ett annat födelsedatum inskrivet, gissningsvis när han bodde på annan ort.
 
Du skriver att han enligt vissa källor skulle vara son till en Lars Olsson Vretman. Vilka källor då? Leta rätt på Lars Olsson Vretman i Hamrånge hfl. Han bodde i Hagsta när han gifte sig. Det kan stå inskrivet under anmärkningar om han är far till ett barn tidigare.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-07-27 11:46)

2014-07-28, 20:31
Svar #3

Utloggad Edit Holmqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 15:54
    • Visa profil
    • Coffee & Church Records
Tack så jättemycket! En del faktafel i de papper jag hade förklarar ju att jag inte kunnat hitta Lars. Nu kan jag gå vidare i min forskning om den här grenen. Återigen, stort tack för all hjälp och tips!

2014-07-29, 09:02
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det går att följa Lars från födseln i HFL Hamrånge. Ingrid flyttar småningom till Ockelbo med sin son. Är där bosatt i Gäfveränge, i sin brors familj. Flyttar 1885 tillbaka till Hamrånge, där de återigen går att följa i HFL. Sonen Lars har namnet Östling efter att modern gift sig med Lars Molin, så möjligen är det så att Lars far hette Östling.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna